Dag 9 - rustdag en rolschaatsen

28 juli 2023 - Lake Buena Vista, Florida, Verenigde Staten

"I'm like, oh my god it's amazing!"

Gisteren is het laat geworden, vandaag houden we daarom een "rustdag". We zijn wel weer vroeg wakker, helaas is Roos niet van het uitslapen maar wij eigenlijk ook niet. Eerst Roos onder de douche. Alles aan haar voelt stug door het vreselijke zoute zeewater van gisteren. Ze is gisteravond (waarschijnlijk?) ook wel acht (!) keer gebeten door een mug of zoiets. Haar benen zitten helemaal onder de bulten. Wij hebben nergens last van. Later blijken het 2 muggen bulten en een aantal warmte bultjes.

Daarna is het tijd voor het ontbijt. Mark had nog broodjes van gisteren avond over. Roos en Tess eten chocolade pasta met een broodje. Dat is de enige manier om het Amerikaanse brood weg te krijgen. Zelfs Roos vindt het op deze manier lekker. Het is lekker koel vanmorgen door regen vannacht, het is "maar" 28 graden.

We gaan even een was doen, want we hebben een wasmachine op de kamer. Maar hoe werkt dit apparaat? Op de verpakking van het wasmiddel staat dat je eerst het wasmiddel er in moet gooien, dan de wasmachine aan en daarna de was er pas in. Uhmm.. oke, dat doen we dan maar. Wasmiddel erin -check- wasmachine aan -check- en nu wachten totdat de wasmachine gevuld is met water..... Dat gebeurt niet, in plaats daarvan vult het apparaat eronder met water. Wat blijkt, we hebben wasmiddel in de droger gedaan haha. Wel een vreemde wasmachine met een groot schoep erin. Gelukkig kunnen we op Google de handleiding van deze wasmachine vinden en niet al het wasmiddel gebruikt in de droger, dus poging 2 gaat gelukkig wel goed. Mark en Tess hebben een soort inloop kast op de slaapkamer. Hier is genoeg ruimte om de was op te hangen.

Het is een bewolkte dag. Af en toe komt er een zonnetje door, maar er staat op weeronline dat er kans op een bui is. Het voelt minder heet aan door de bewolking, maar het is nog steeds lekker warm.

Het plan voor vandaag is rustig aan doen, eerst even zwemmen, dan naar een outlet center (lekker in de airco midden op de dag) en vanmiddag rolschaatsen en onbeperkt pizza eten. Het rolschaatsen hadden we als tip gekregen van Ralf. en dit lijkt ons erg leuk en typisch Amerikaans: rolschaatsen in een diner.

Zwembad

Eerst lekker zwemmen. Na twee uurtjes zwemmen beginnen we al weer honger te krijgen en eten we een paar boterhammen op onze kamer. Als we even opzoeken waar de rolschaatsgebeuren is, komen we erachter dat ze vandaag maar tot 17 uur open zijn. Het eten/diner is alleen op woensdag en in het weekend. Dat is jammer, maar we willen wel graag rolschaatsen, dus gaan we dat eerst doen en daarna naar de outlet en daar wat eten .

Het rolschaatsen is niet zo ver van ons hotel. 20 minuten rijden ongeveer. Als we er aankomen, ziet het er wat sjebbie en verlaten uit. Als we betaald hebben en naar binnengaan, blijkt het echter superdruk en de DJ draait pompende (90s) R&B en rap beats. We zijn de enige blanke / toerist, dat is wel bijzonder.

Het is even uitzoeken welke maat rolschaats we nodig hebben in de Amerikaanse schoenmaat, maar als we eenmaal op de baan staan: het is echt gaaf, Roos vindt het ook helemaal geweldig.

Rolschaatsen

Rolschaatsen

filmpje van het rolschaatsen: Roos rolschaatsen

Als we bijna twee uurtjes bezig zijn, is het ongeveer tijd om weg te gaan. Ineens zien we een vrouw op de grond liggen. Blijkbaar is ze heel hard gevallen, want overal liggen bloedspetters en als ze gaat zitten, gutst het bloed van haar hoofd. Gelukkig is er een omstander die zich om de vrouw bekommert, de organisatie is niet zo snel. Als het uiteindelijk begint door te dringen, moet iedereen van de baan en moet 911 gebeld worden, maar met de vrouw lijkt het wel redelijk te gaan. Wij moeten dus weg, maar dat waren we dus al van plan.

Hierna gaan we naar het Vinelands outlet center want Roos en Tess willen Disney spullen shoppen. Bij de outlet center aangekomen, lijkt het alsof heel Orlando hier is, wat een drukte! Er is een heel groot parkeerterrein maar heel moeilijk een plekje te vinden. Uiteindelijk een plekje waar we wel kunnen parkeren, maar je vervolgens alleen met normaal postuur kan uitstappen. Was dat plekje daarom vrij? ;-)

In de outlet center gaan we naar de Disneyshop maar ook hier is het retedruk. We kijken even rond maar zien niets leuks, dus gaan snel weer naar buiten. Er is hier een foodcourt met allemaal tentjes maar het is hier een mierennest zo druk. We gaan daarom meteen weer weg en doen even een "uitje" naar de Walmart. Kopen er meteen een paar pizzas om op onze kamer op te eten. Dan hebben we daarna ook nog tijd om naar het zwembad te gaan. Op de weg is het trouwens ook gigantisch druk. Voor een stukje van ca 3 kilometer zijn we 15 minuten onderweg.

In de Walmart kijken we onze ogen weer uit, ook al is het dezelfde Walmart als waar we al geweest zijn. Vele soorten koffie hebben ze ook, we vragen ons wel af of het te drinken is. We halen onze dingen en gaan naar ons appartement en gaan lekker de pizza opeten op het balkon.

Koffie in de WalmartKoffie in de WalmartKoffie in de Walmart

Na het eten wil Roos liever naar de "gameroom", dit is een arcadehal onder ons complex. Mark en Roos gaan hier samen even "rondhangen". Voor 5 dollar krijgen we een heleboel muntjes, maar het kost dan ook wel 4 muntjes voor een spelletje (of 8 als je met zn tweeën wil). Als eerst wil Roos een jagerspel doen, dan moet je met een shotgun dieren schieten (deze voorkeur heeft ze niet van ons haha). Dit gaat niet zo heel goed en het spel is snel voorbij. Hierna gaat ze racen in een arcadegame van Fast&the Furious Tokio Drift. Ook dit gaat niet zo heel best, maar Roos vindt het wel gaaf, de muntjes vliegen er doorheen. Hierna gaan Roos en Mark airhockeyen, altijd een succes. Dan hebben we nog acht muntjes over en dat is precies genoeg om samen een "Jurassic-Park-schiet-alle-dino's-kapot-spel" te doen met z'n tweetjes samen. We knallen samen alle dinos aan flarden maar ook dit spel is snel voorbij. Dan is de 5 dollar er doorheen gejast en is het tijd om naar bed te gaan. Onderweg naar boven komen we nog een bont verkleed gezelschap tegen die waarschijnlijk een vrijgezellenfeest hebben, Roos noemt ze de " gekleurde vrouwen".

Na het tandenpoetsen en de dagelijkse slaaproutine valt Roos weer als een blok in slaap, nu redelijk op tijd om 20.30 uur. Mark gaat even op het balkon zitten, terwijl Tess gaat douchen, maar binnen 5 minuten is Mark twee keer geprikt. Snel weer naar binnen dus. We hebben het deze vakantie nog niet meegemaakt dat we zoveel geprikt werden als gisteren/vandaag. Jammer. Dan maar binnen (in de airco) een afzakkertje en ook op tijd naar bed.

1. Petra:
    28 juli 2023
    Leuk filmpje! Kijk uit naar de volgende verhalen, dat wordt lezen na het weekend. Veel plezier!
  2. Oma:
    28 juli 2023
    Wat een gave vakantie!! Jammer dat de lancering niet doorging.
  3. Eva:
    28 juli 2023
    Roos gaat goed op de rolschaatsen! Veel plezier nog!
  4. Janneke:
    28 juli 2023
    Nou, noem dat maar een rustdag. Jullie hebben weer heel wat gedaan. Jammer, dat jullie zo vaak geprikt worden. Hoop niet, dat het teveel jeukt. Wederom genoten van jullie prachtige reisverhaal. Dikke knuffel!!