Center Parcs Limburgse Peel oktober 2023

18 oktober 2023 - America, Nederland

zaterdag 14-10-2023

Vanmorgen gaat Roos eerst even paardrijden. We pakken eerst de auto in, zodat we meteen weg kunnen na het paardrijden. Als Roos om half 12 klaar is met rijden op Rakker, gaan we op weg.

Eva en Elisa passen dit lang weekend op de katjes, ook al vinden ze dat zelf erg leuk, wij zijn ze erg dankbaar voor de hulp.

Het is druk op de weg, vooral veel verkeer naar de Randstad toe (gelukkig) dus de andere kant op dikke files, wij kunnen wel doorrijden.

Onderweg stoppen we bij een Shell om even een broodje te eten. Rond 14.00 uur zijn we dan bij de Limburgse Peel. Bij de receptie moeten we even de sleutels (armbandjes) ophalen waarmee de slag boom, het huisje en de toegang naar het zwembad open gaat.

We kunnen de auto vlakbij het huisje parkeren. Het heeft flink geregend dus het is wat modderig.  Als we de auto uitgeladen hebben en de bedden opgemaakt, gaan we even een rondje lopen om het park te verkennen. We lopen eerst naar de market dome, een welbekende plek bij de Center Parcs parken. We lopen ook langs huisje 835, hier hebben we in 2019 al eens gezeten.

Center Parcs Limburgse Peel - ons huisje

Center Parcs Limburgse Peel - ons huisjeCenter Parcs Limburgse Peel - ons huisjeCenter Parcs Limburgse Peel - ons huisjeCenter Parcs Limburgse Peel - ons huisje

We doen even wat boodschappen, wat we niet hebben meegenomen van huis of zijn vergeten plus wat houtblokken voor de open haard.

Nadat we de spullen in het huisje hebben gedropt, lopen we naar het bos dat naast het park ligt. Hier is ook een pannenkoekenrestaurant "Aan de Drift" (hier hebben we in 2019 ook al gegeten) waar we hebben gereserveerd. Dat is pas over een uur, maar dan kunnen we nu even een rondje door het bos lopen. We komen o.a. langs een paar hangbruggetjes en we zien veel paddestoelen. Het begint te regenen, dus we lopen snel naar het restaurant en we zijn er daarom veel te vroeg naar dat is niet erg. We kunnen aanschuiven. De pannenkoeken komen al snel want we zijn nog een van de eersten, maar na ons loopt het snel vol.

Center Parcs Limburgse Peel - Heerenpeel

Het restaurant is ook een soort informatiepunt over de natuur in de omgeving en er ligt ook een paddestoelen infoblad. Mark wil heel graag een vliegenzwam zien (zo'n rode met witte stippen) en we horen dat we die misschien bij de hangbruggen kunnen vinden. Omdat het alweer vroeg donker wordt, gaan we er snel naar toe als we de pannenkoeken op hebben. We lopen naar de plek toe maar vinden in eerste instantie niks, maar als we eigenlijk alweer weg willen gaan, zien we er een paar langs het pad, waar we al twee keer overheen gelopen hebben. Heel mooi.

Center Parcs Limburgse Peel - vliegenzwam

Verderop zien we nog meer mooie paddestoelen en andere soorten. Ook in Center Parcs zelf komen we nog een vliegenzwam tegen.

Center Parcs Limburgse Peel - elvenbankjes

We lopen naar de market dome om wat te gaan drinken, Tess wil graag een Irish Coffee maar het is zo druk, er is geen plekje te vinden, dus lopen we maar terug naar het huisje.

Daar steken Roos en Mark de open haard aan en spelen we even yahtzee, dat spelletje heeft Roos cadeau gekregen van Center Parcs. Dit blijkt een goed spelletje om het hoofdrekenen te oefenen ;-)

Roos gaat rond 8 uur naar bed en ondanks dat ze zegt dat ze niet moe is, is snel vertrokken. Wij kijken nog naar "o wat een jaar" terwijl het vuurtje in de open haard lekker knispert en gaan er ook lekker vroeg in.

Zondag 15 oktober

Vannacht geen beste nacht gehad omdat er een mug bij Roos in de kamer vloog die Mark niet kon vinden. Uiteindelijk hebben Mark en Roos maar van plek geruild. Mark in het bed van Roos en Roos bij Tess in bed.

Om 7 uur staan we op en om 8 uur gaan Roos en Mark verse croissantjes halen in de Market Dome. Het is heerlijk rustig buiten. En we zien een prachtige regenboog.

Center Parcs Limburgse Peel - ontbijtenCenter Parcs Limburgse Peel - regenboog

Na het ontbijt gaat Roos nog even tafels oefenen en rond 11 uur gaan we zwemmen. Om 11 uur komen Paul, Pauline en Kate ook mee zwemmen. Pauline en Kate doen dit regelmatig op een vrijdag. en ook hier bij de Limburgse Peel, maar dit keer zijn ze met z'n 3tjes. Kate moet even ontdooien, maar daarna doet ze lekker gek. Het zwembad hier is best leuk met een golfslagbad en een glijbaan die best wel snel gaat. Ook is er nog een ander bad met stroomversnelling. Je kan ook nog naar buiten waar het water lekker warm is, maar vanaf daar kun je ook in een heel erg koud dompelbad. Mark gaat daar in. Tess en Roos absoluut niet, maar Mark vindt het heerlijk als je van het koude bad weer terug gaat in het warme bad.

Uiteindelijk houden we het er bijna de hele dag uit en rond 16 uur zijn we weer buiten in de Market Dome waar we even wat gaan drinken. Paul Pauline en Kate drinken ook wat mee. Ook bestellen we een overpricede borrelplank, maar wel erg lekker. Roos en Kate kijken bij "Orrie en friends". Op de weg naar het huisje haalt Tess nog een 2good2go op bij de Market Dome, dit blijkt fruitsalade en een kersenvlaai te zijn. We lopen even mee naar de auto om Paul en Pauline en Kate uit te zwaaien, daana gaan we eht terug naar het huisje.

Avondeten doen we in ons huisje, want we hebben nog wat broodjes shoarma meegenomen van oma mauw. Voor we gaan eten, zetten Mark en Roos de open haard nog even aan. We zijn allemaal rozig van het zwemmen en het is al snel acht uur en dan is het bedtijd voor Roos.

Wij kijken nog even TV en gaan er (weer) vroeg in.

Maandag 16 oktober

Roos is al om 6 uur wakker. Omdat ze geen wekker heeft, komt ze bij ons vragen of het al tijd is. Nee dus....

Om iets voor 8 gaat Mark broodjes halen. Dit keer alleen, want Roos heeft geen zin. Mark is voor 8 uur bij de winkel en die is al open, maar nog niet eens de eerste, maar geen rij bij de broodjes (gister om 8.05 uur was het erg druk).

We ontbijten lekker rustig en om 10 uur doen we een speurtocht. Deze gaat kriskras door het park, maar wel gecentreerd rondom de Market Dome. We komen langs een kinderboerderij, dus Roos moet even de geitjes knuffelen en bij de schattige konijntjes kijken. Bij de speeltuin maken we een foto met Roos bij de vlinder, waar ze vier jaar geleden ook op de foto ging. De speurtocht is vrij snel voorbij en Roos mag bij het zeggen van het codewoord, het cijferslot openen van een kistje in de speelgoedwinkel. Ze kiest een vliegtuigje uit (haar tweede). De dame in de winkel vertelt dat er ook een grotere (natuur)speurtocht is, die gaat over het hele park, dat lijkt ons ook wel leuk om te doen en dan kan Roos op de skelter, want dat wil ze graag.

Center Parcs Limburgse Peel - kinderboerderij

foto uit 2019 vlinderCenter Parcs Limburgse Peel - Vlinder speeltuin

We gaan eerst even koffie drinken in de Market Dome en Roos vermaakt zich door buikschuivers te maken op het podium. Als er een meneer voorbij rent met zijn kindje in zijn armen zegt ze "wat doet die meneer gek", maar buikschuivers maken op het podium is heel normaal.

Center Parcs Limburgse Peel - Roos buikschuiver

Als we een beetje bijgekomen zijn, gaan we naar de fietsverhuur en kan Roos op de skelter, dit mag maar voor een uur. De natuurspeeltocht brengt ons inderdaad over bijna het hele park, we hebben hier vier jaar geleden ook rondgelopen toen Roos leerde fietsen, maar we herkennen het eigenlijk niet, Tess herkent nog een speelplaatsje.

Center Parcs Limburgse Peel - Roos skelteren

Het uur is snel voorbij, maar we doen eerst nog wat punten op de route en brengen dan de skelter terug, om vervolgens weer terug te lopen om de speurtocht af te maken. Het is een leerzame route en we zien ook veel verschillende mooie paddestoelen onderweg. Als we uiteindelijk klaar zijn, heeft Roos een digitaal certificaat gehaald en is het klaar, geen cadeautje bij deze route, maar wel een leuke route gewandeld.

CenterParcsNatureTrail_16-10-2023 14_21_53

We gaan terug naar het huisje, waar we wat drinken en even rustig aan doen, want om 16 uur gaan we bowlen! Roos haar favoriete bezigheid. Als wij wat drinken, gaat Roos kleuren in haar poezen boekje "Topmodel Kitty". Die heeft ze van ons gekregen, toen we in de speelgoed-/souvenirwinkel een cadeautje gingen halen voor Eva&Elisa, de kattenoppassers.

Ruim op tijd zijn we bij de bowling en we kunnen meteen beginnen, want er is niemand voor ons op de baan. Roos vindt bowlen geweldig, maar ze wordt wel gefrustreerd als ze geen spares of strikes gooit, maar ze gooit dan ook als volwassene met één arm, wel met bumpers. Maar uiteindelijk gooit ze toch twee spares en met hulp van Mark nog een paar. om 17.00 uur is het tijd maar we kunnen het derde potje nog afmaken.

Center Parcs Limburgse Peel - bowlenCenter Parcs Limburgse Peel -  bowlen

Na de bowling is het bijna tijd om te eten. We zijn nog wat vroeg dus gaan nog even kijken bij de vissen en schildpadden. Vier jaar geleden zat Roos hier op het muurtje heel wijs voor zich uit te staren dus we maken een zelfde foto van Roos, heel leuk het verschil te zien en wat een echte meid is ze inmiddels.

foto uit 2019Center Parcs Limburgse Peel - RoosCenter Parcs Limburgse Peel - Roos

Om half 6 gaan we eten bij de grill. Mark spare ribs, Tess een steak en Roos een spies met o.a. gehaktballetjes en knakworstjes. Het eten is lekker en Roos vermaakt zich ook goed, dus we kunnen nog een afzakkertje nemen.

Na het eten wil Roos heel graag nog naar de "gameroom" (een kleine arcadehal). Omdat Tess nog even wat drinken wil halen in de supermarkt gaan Roos en Mark er naar binnen. Voor flink wat euros moet je een kaart kopen waarmee je credits kunt afrekenen. Roos doet eerst een basketbalspel, maar dat is al na 30 seconden klaar. Hoppa, weg credits. Daarna nog wat andere spelletjes zoals angry birds en een soort candy crush maar al gauw zijn we door de credits heen. Weg geld 😉 het is bijna 8uur dus tijd voor Roos om naar bed te gaan. Buiten is het inmiddels donker geworden en de paden naar het huisje zijn weinig verlicht en dat geeft dat de omgeving er wat spookachtig uitziet. We vinden ons huisje en Roos gaat naar bed, maar niet voordat Mark nog even de open haard aansteekt.

Roos gaat slapen en Mark en Tess kijken nog naar Griekenland-Nederland voor de EK kwalificatie. Een draak van een wedstrijd wat alleen spannend werd na de 90 minuten (een benutte penalty voor Nederland in de 90e minuut, rode kaart voor de trainer van Griekenland en een onterecht niet gegeven derde penalty aan Nederland in de 96e minuut)   uiteindelijk een overwinning voor Nederland 1-0.

Daarna gaan we lekker slapen.

Dinsdag 17 oktober

Roos is uiteraard alweer vroeg wakker en komt om 7 uur tussen ons in liggen. Voor 8en zijn Mark en Roos al bij de winkel, maar ook dit keer zijn we niet de eerste, wel bijna de enige. We halen broodjes en bij het teruglopen ziet Roos een ijsvogel. Ze roept het enthousiast uit en de ijsvogel gaat er vandoor. Prachtig gezicht zo'n felblauw vogeltje.

Na het ontbijt zijn we om 10 uur bij het zwembad. Het zwembad is net open en het is nog lekker rustig. We zwemmen wat af, in het golfslagbad, de stroomversnelling, de glijbaan en het buitenbad. Mark gaat weer in het ijskoude bad, Tess en Roos peinzen er niet over. s

Tussen 11 en 12 uur wordt het erg druk en om 12 uur gaan we eruit. We drinken wat in de Market Dome  en Roos doet wat acrobatiek op het podium, buikschuivers en radslag.

Daarna lopen we naar het huisje met een omweg over het park. het is koud maar in het zonnetje is het heerlijk lopen.

We eten een broodje en Roos en Mark gaan buiten overgooien met Roos haar vliegtuigje terwijl Tess even lekker languit op de bank gaat liggen. Tegen 4en gaan we naar de Market Dome want Orrie & Friends (maar dan zonder Orrie...)  treden hier op (dansen en voorlezen). Roos is niet van het vooraan staan maar meer van een afstandje bekijken, de kindjes zijn ook allemaal een stuk jonger dan Roos, maar vanaf de speelplek heeft Roos het beste uitzicht.

Center Parcs Limburgse Peel - Orrie&Friends

We willen eigenlijk een patatje eten bij de snackbar maar die is op dinsdag dicht (waarom?!), dus dan maar een pizza in de bar waar we zitten. Hier hebben we ook een goed uitzicht over het podium en speelplek als Roos af en toe wegstuift om er te spelen. Er is ook een glijbaan of meer een helling met allemaal kinderen, waarbij de ene helft de helling op klimt en de andere helft eraf glijdt, dus als Roos omhoog klimt wordt ze eerst omver gegleden door een meisje om daarna op een jongetje te vallen, wat beneden al op de grond ligt. Het gaat allemaal goed.

De pizza gaat er goed in en we sluiten af met een biertje / Irish coffee voor Tess. Rond half 7 gaan we terug naar het huisje om nog even snel de open haard aan te zetten, want we hebben nog heel wat houtblokken. Roos even tandenpoetsen en dan ligt ze nog even op de bank terwijl Mark haar rug kriebelt en valt zo lekker in slaap. Wij gaan er ook vroeg in.

woensdag 18 oktober

Vandaag gaan we alweer naar huis :-(

Vannacht hebben we de verwarming helemaal uitgezet, want Roos kon niet goed slapen als de verwarming aansloeg. Maar nu worden we wakker met 15 graden in het huisje brrrrr.

Voor de laatste keer ontbijten we met croissantjes die Mark in de winkel gehaald heeft. Voor het eerst was Mark de allereerste in de winkel :-)

Na het ontbijt, de auto inpakken en wegwezen. We zitten iets na 9en in de auto. We gaan naar Safaripark Beekse Bergen. Dit is nog een uurtje rijden en gaat om 10 uur open. Uiteindelijk zijn we er iets na 10en maar er zijn al heel wat auto's.

Allereerst doen we de wandelsafari. Tijdens de wandeling is het gelukkig wel vrij rustig nog. We zien de bekende dieren hier in het park, veel antilopen, maar Roos vindt de katachtigen het interessantst. De luipaard, de cheetah, tijger en natuurlijk de leeuw. Er zijn ook welpjes. Ook komen we langs krokodillen en langs stokstaartjes, waar Roos bijna in trance naar de beestjes kan blijven kijken.

Beekse BergenBeekse BergenBeekse BergenBeekse Bergen

Wanneer we langs de chimpansees lopen, krijgen ze net te eten en het gaat er wild aan toe. Ze krijsen het uit en pakken eten van elkaar af.

In 2016 toen Roos nog geen één was, hebben we hier een foto gemaakt, die foto doen we nog een keer na:

Beekse Bergen 2016Beekse Bergen

Als we de wandeling gedaan hebben, is het al 14.00 uur. Roos heeft er al een hele wandeling op zitten. Teruggekomen bij het beginpunt, pakken we nu de boot voor een "bootsafari". Leuk om de dieren vanaf het water te zien, maar het bijzonderste was toch de ijsvogel die Mark spotte en een visje vangt.

Als we uitstappen, willen we de bus terug nemen voor een safari over land, maar de bus rijdt niet (pas over een half uur). Als we daar op moeten wachten, hebben we geen tijd om nog met de auto over het park te rijden en dat willen we natuurlijk ook. Dus het hele eind weer teruglopen helaas. Dat is wel een tegenvaller, want we hebben al best een stuk gelopen, maar we laten ons niet kennen, we zijn niet zielig hoor ;-)

Op tijd komen we bij het parkeerterrein en pakken de auto. Bij het binnenrijden krijgen we de regel mee: links stilstaan, rechts rijden, maar dat heeft niemand begrepen, want overal staan autos stil, zowel links als rechts. Leuk is het dan om links te gaan staan, naast iemand die rechts stilstaat, want die rechter houdt dan alle autos op :-)

We zien zo'n beetje de dieren die we al eerder hebben gezien, maar blijft toch wel leuk om ze vanuit je eigen auto te zien en Roos vindt het erg spannend als een antilope wat dichterbij komt. Op een gegeven moment staan we in de file want dromedarissen staan midden op de weg en ze gaan niet weg. Er plast/poept er zelfs een óp, of bijna op, een auto. Ook loopt er een antilope tussen de autos door die aan de ruitenwissers van onze voorganger aan het likken is. Hilarisch en uiteindelijk gaan ze opzij en kunnen we de safari afmaken (zie filmpje).

Beekse BergenBeekse BergenBeekse Bergen

Het is nu bijna 17 uur dus rijden meteen door naar huis. Het idee was om ergens pannenkoeken te eten om dit geweldige "weekend" af te sluiten, maar dan wordt het wel erg laat. We moeten ook nog twee uur naar huis rijden. Dus we eten dan maar een McDonalds onderweg bij Waardenburg. Dat is ook altijd een succesnummer voor Roos.

Hierna rijden we naar huis en zijn we tegen acht uur thuis. Roos naar bed en opruimen. Daarna kunnen we nog even nagenieten van een heerlijke minivakantie.

1. Eva:
    18 oktober 2023
    Julie hebben het leuk gehad hoor ik! De katten hebben zich ook goed gedragen!
  2. Os:
    18 oktober 2023
    alweer in America? jullie zijn pas geweest :)
  3. Marije:
    Leuk verhaal hoor!
  4. Eric:
    19 oktober 2023
    Klinkt heerlijk relaxed allemaal!
  5. Marlies Jansen:
    19 oktober 2023
    Lekker even er tussenuit geweest! Goed idee!