Dag 12 - EPCOT

31 juli 2023 - Celebration, Florida, Verenigde Staten

"I'm like, oh my God it's amazing"

Vanmorgen hebben we shuttle gereserveerd om 10.00 uur naar EPCOT. Dat staat voor Experimental Prototype Community Of Tomorrow. Geen idee waarom. Maar we kunnen dus even rustig aan doen vanmorgen. Sommigen zeggen ook wel dat het “Every Person Comes Out Tired” betekend 😉

We ontbijten in het restaurant van het hotel. Roos lust niet zoveel van het Amerikaanse eten, maar ze hebben wel een croissantje en gekookte eitjes, dat lust ze wel.

Om 9 uur is de start van de F1 in België dus die kunnen we mooi nog even zien in onze kamer en de race volgen terwijl we wachten op de shuttle. Aaf en haar zoon Sven wachten ook op de Shuttle en luisteren mee. In de bus hebben we af en toe wifi dus kunnen de race blijven volgen. (Verstappen weer gewonnen, woehoee!).

Als we bij EPCOT aankomen, is er een attractie, waarin je in een karretje zit en wordt meegenomen door de geschiedenis. Wel heel simpel en globaal uitgelegd. Het is een soort introductie naar het begin van EPCOT, denken we.

EPCOT

Daarna gaan we Elsa en Anna ontmoeten. Roos heeft haar Elsa jurk aan. Het is maar 15 minuutjes wachten. Mark en Tess willen ook met Elsa op de foto.

EPCOT - AnnaEPCOT - ElsaEPCOT - Elsa

Dan lopen we rondje park, dit loopt rondom een meer en je komt langs een soort van landenpaviljoens en elk land heeft zn eigen eten (snacks). Amerika heeft bijvoorbeeld "Italiaanse pizza" (volgens ons is dit toch echt Italiaans..).  Elk land heeft zn eigen gebouwtjes, het is wel echt leuk gemaakt, maar het is zo heet, al dat beton en weinig schaduw. Het is momenteel ook Food & Wine festival. Er staan nu extra veel landen tentoongesteld. Geen Nederland helaas.

We kunnen op diverse plekken prinsessen ontmoeten, maar op de plekken waar ze horen te staan, zien we ze niet. Als we het navragen, kun je nakijken hoe laat ze ergens staan. Ze zullen er binnenkort staan.

We hebben nog even en gaan even afkoelen in de Rose&Crown pub in Engeland en we kunnen ons insmeren. Roos heeft heel erg honger. Tess en Roos gaan in de rij staan bij Alice (in Wonderland) terwijl Mark even een broodje haalt voor Roos bij een boulangerie in Frankrijk. De rij bij de bakker is langer dan bij Alice en als Mark broodjes heeft, is Roos al aan de beurt bij de volgende princes: Doornroosje. Hierna meteen door naar Belle. We staan hier even te wachten, maar zijn snel aan de beurt. Belle vraagt of Roos veel aan sneeuwbal gevechten doet (aangezien ze als Elsa verkleed is) en vertelt dat  je Beest in je team moet hebben voor het sneeuwballengevecht. Die is zo goed.

EPCOT - Belle

Als we Belle gedag hebben gezegd, gaan we naar Jasmine in "Marocco". De wachtrij is hier wat langer, maar dit is wel binnen, dus lekker koel. Roos wil heel graag de jurk van Jasmine aan, maar die hebben we niet mee. Ze wil er zelfs voor heen en weer naar het hotel, dat doen we Niet. Als we Jasmine ook gedag hebben gezegd, gaan we naar de Belle en het Beest sing-a-long. Een korte bioscoopfilm over Belle met Le Foux in de hoofdrol met een paar liedjes waar wel meegezongen moet worden (vooral de vaders).

EPCOT - Jasmine

Hierna lopen Roos en Tess richting het paviljoen van China, waar je Mulan kan ontmoeten. Mark haalt ondertussen een Mickey pretzel.

Na een plaspauze, gaat Roos even verplicht omkleden. Roos wil haar jurk eigenlijk niet uit, maar het is veel te warm. Dan lopen we langs Mexico. Hier is een attractie Three Caballero's. Dit is een boottochtje door Mexico met beelden van die figuren en Donald. Eerst lopen we door een soort Mexicaanse markt.

Hierna lopen we een stukje terug en komen we langs een attractie Mission Space. Groene ingang voor een rustige attractie, oranje voor heftige. Roos mag in allebei, dus eerst maar even de rustige. Dit gaat goed. Het is een simulator alsof je in een raket zit en ondertussen moet je op knopjes drukken en aan een joystick bewegen. Dit is leuk en het ging goed. Dan daarna de oranje ook maar doen. Maar deze is echt heftig. De G-krachten zijn zo hoog, je wordt heel hard en lang in je stoel gedrukt en Mark en Tess worden allebei een beetje misselijk. Roos niet, die vond het geweldig. Tess moet er echt even een tijdje van bijkomen.

Ondertussen gaan Roos en Mark in de Chevrolet Test Drive. Hier moeten we een auto ontwerpen en bepalen of die goed op de weg ligt / snelheid / zuinigheid. Het ene heeft weer invloed op het ander. Roos maakt er een grote monstertruck van met gigantische wielen. Hierna mogen we in een autosimulator stappen en gaan we de "testbaan" op. Dit is heel gaaf. Roos haar auto is geweldig in slechte weersomstandigheden maar op alle andere punten is die bar slecht haha.

EPCOT - Chevrolet design studio

Voordat we de auto in mogen, wordt er omgeroepen dat de attractie stilstaat vanwege het weer.

EPCOT - Testdrive

Mark appt met Tess of het regent, maar volgens Tess is er niks aan de hand, het waait een beetje. Dan gaat de attractie weer verder. Als we naar buiten komen, waait het wel enorm hard en wordt het heel donker. Ineens begint het te bliksemen, we begeven ons naar een winkel en de regen barst los! We zitten opgesloten in een souvenirwinkel, Marks nachtmerrie! Roos heeft een HeiHei knuffeltje voor op haar schouder gekregen.

EPCOTEPCOT - stortbui

We staan een hele tijd te wachten. Sommige mensen durven het aan om door de regen te lopen. Ze worden zeiknat, maar koud is het niet. Als het iets zachter lijkt te gaan regenen, gaan wij ook lopen / rennen. We gaan naar Frankrijk, pannenkoeken eten. Ineens is er een enorme flits en klap onweer vlakbij. We rennen snel naar het restaurant.

In het restaurant doen we onze sokken en schoenen uit, die zijn zeiknat. Het ziet eruit als een chique Frans restaurant. Ze hebben geen pannenkoeken, we zijn in de haast naar het verkeerde restaurant gerend. Roos wil echter niet weer terug de regen in, dus gaan we hier toch maar eten. Ondanks dat het er chique uit ziet, is dat het niet. Ons eten (o.a. pasta voor Mark, een salade voor Tess en kipfilet voor Roos) is er sneller dan dat het gekookt kan zijn, niet vers op bestelling gemaakt dus. Maar de pasta is lekker. De ober is ook een aardige man, hij komt zelf uit Frankrijk en vertelt dat de meeste medewerker hier ook Frans zijn, grappig.

EPCOT - uit eten in Frankrijk

Tess heeft een button op, dat ze jarig is. Als we klaar zijn met eten komt de ober met een gebakje met een kaarsje en alle obers vergezellen hem en zingen Joyeux Anniversaire, heel leuk. Klinkt nog mooi ook.

Als we weg willen gaan, regent het weer/nog zacht. Op buienradar staat dat er nog een enorme buienfront aan komt, dus we gaan zo snel mogelijk naar de uitgang. Over 30 minuten is er vuurwerk, maar dat wachten we voor de zekerheid maar niet af. Helaas zijn we (weer) net te laat voor de bus. Een taxi is 10 dollar en dat scheelt ons een uur wachten. Dat doen we maar. Via lyft. Volgens de app moeten we dan een klein stukje lopen tot het eind van de parkeerplaats. Wel een vreemde plek, want je mag hier volgens ons helemaal niet lopen, maar goed. We wachten en ondertussen begint het vuurwerk al, dus kunnen we dit toch nog meemaken. We zien op de app dat de taxichauffeuse Tina verkeerd rijdt en vervolgens krijgen we een berichtje dat ze niet op onze plek mag komen. We moeten helemaal naar de andere kant van de parkeerplaats. En dit is geen normale parkeerplaats, maar een gigantische. Het is wel 10 minuten (hard)lopen, want het gaat inmiddels harder regenen. Gelukkig blijft Tina op ons wachten. Als we haar zien, veronschuldigt ze zich wel 10x en vertelt ze dat Disney sinds vorige week de regels voor taxi's heeft aangepast, alleen op de app heeft Lyft dit nog niet aangepast. We stappen in en het wordt een interessant gesprek. Over hoe iedereen in Amerika (Florida) wel 80 uur per week moet werken en nog amper rondkomt. En nog meer gespuw op hoe slecht het is in Amerika. Ze zal de situatie vast wat overdrijven, maar ze vertelt wat we al wel weten:  de Amerikaanse droom bestaat niet.

We zijn lekker snel bij het hotel en om 22 uur ligt Roos op bed. Ze valt snel in slaap en wij ook niet lang daarna.

1. Os:
    31 juli 2023
    leuk die foto's van Roos met de prinsessen
  2. Marije:
    31 juli 2023
    Ik ben in ‘83 in Epcot geweest. Het was toen nog maar pas open. Geweldige dag. gehad!
  3. Janneke:
    31 juli 2023
    Leuk, die foto's van Prinses Roos en alle anderen Prinsessen. Weer een geweldige dag gehad. Knap van Roos, dat ze het allemaal volhoud. Zijn best drukke en lange dagen. Ook voor jullie. Maarja, als je daar bent, moet je er wel alles uithalen, wat je kan. Genieten dus. Dikke knuffel uit een regenachtig Cuijk.
  4. Jorien:
    2 augustus 2023
    Wat leuk, om jullie op deze manier te volgen!volgens mij vervelend jullie geen moment en zien jullie veel!
    Wat zal roos vandaag genoten hebben,met al die prinsessen
  5. Petra:
    2 augustus 2023
    Ha vandaag is het voor mij een inhaaldag met jullie verhalen lezen, woensdag, lekker rustig op werk, dus het is als een prachtig boek dat je leest. Roos glundert op de fotos, Tess ook en ik zie zelfs Mark glunderen bij een van de prinsessenfoto's ;-). Leuk weer hoe jullie van alles genieten en alle prinsessen bewonderen!