Krugerpark

18 juli 2014 - Letaba Restcamp, Zuid-Afrika

Zo, we hebben er weer een flink dagje opzitten. Het is pas 21:00 uur maar het voelt alsof we al 24 uur op zijn. Vandaag weer veel indrukken opgedaan, spannende dingen meegemaakt dus de blog kan weer geschreven worden.

Vanmorgen kregen we voor het eerst Granny Dot’s in daglicht te zien. We hadden al gehoord dat het een mooie omgeving was, maar inderdaad wat een mooi uitzicht! Het B&B ligt op een heuvel verscholen tussen de exotische bomen met zicht op de omliggende bergtoppen. Het is inderdaad prachtig.

ZuidAfrika(T) (179)ZuidAfrika(T) (185)ZuidAfrika(T) (188)

Het B&B wordt gerund door een ouder echtpaar, het B&B stamt zelf ook uit de oudheid met foeilelijke kleuren, maar wel netjes en schoon. We hebben ook heerlijk geslapen. We krijgen een Engels ontbijtje voorgeschoteld en na wat foto’s van de omgeving geschoten te hebben en de andere Hollanders van de vorige dag gedag gezegd te hebben, gaan we er weer vandoor.

De auto blijkt gelukkig geen mankementen te hebben na de griezelrit van gisteren, alleen wel wat flinke krassen. De auto had al wat krassen, dus misschien merken ze niks bij het inleveren van de auto. Wel zit de auto helemaal onder het rode stof, maar dat waait wel weer weg. Als we wegrijden zien we nog meer van de omgeving wat we gisteren allemaal gemist hebben. Hier lijkt de tijd wel stilgestaan te hebben en de Apartheid nog steeds te bestaan. Grote bananenplantages (eigendom van blanken) bevolkt door Afrikaanse bananenplukkers. Ook Eucalyptusbomen komen we hier tegen, kenmerkend door de loslatende schors.

ZuidAfrika(T) (197)

We hoeven vandaag gelukkig maar iets van 200 km te rijden dus de helft van gisteren. Onderweg worden we heel sociaal gewaarschuwd door tegenliggers en hierdoor rijden we gelukkig dus niet met 120 km langs een mobiele radarcontrole waar de maximumsnelheid 60 km is (de maximum snelheden zijn niet echt logisch hier). (Overigens horen we later van een Afrikaan dat de politie hier makkelijk af te kopen is…)

De rit verloopt verder voorspoedig en rond 12 uur komen we bij de poort van het Krugerpark. Nu kan de safari beginnen! We zijn vol verwachting en hopen veel wilde dieren te spotten. Maar voor hetzelfde geldt zie je helemaal niks, dus we gaan op weg. De maximum snelheid in Krugerpark is overal 50 dus kan je goed om je heen kijken op zoek naar wilde dieren en ja hoor, al gauw zien we de eerste: impala’s uiteraard. En ook drie giraffen doen zich tegoed aan de bladeren van een paar bomen. WOW! Wat gaaf als je ze zo vlakbij in het wild kan bewonderen. Tess heeft dit natuurlijk al meegemaakt, maar dan is het nog niet minder indrukwekkend en voor Mark is het nieuw. Even later zien we ook olifanten langs de weg. We wachten even tot ze voorbij zijn en gaan dan verder. Maar dan komen we nog meer olifanten tegen. Eentje is net de weg aan het oversteken en deze is zo groot dat die zo’n beetje de hele breedte van de weg in beslag neemt. We houden afstand en wachten tot die is overgestoken. Een andere olifant staat al aan de andere kant met z’n hoofd richting de weg en gaat maar niet weg. Voorzichtig willen we passeren om ‘m niet te laten schrikken of zo, maar dat is geen goed idee. De olifant steekt z’n slurf omhoog, flappert met z’n oren en Tess roept verschrikt “hij komt deze kant op!!”. We maken dat we weg komen, voordat die onze auto beukt en gelukkig waren we hem al bijna gepasseerd dus hoeven alleen maar gas te geven. Maar de schrik zit er wel even in. Effe diep ademhalen om de adrenaline weg te laten zakken. Moraal van het verhaal: heb geduld.

ZuidAfrika(T) (227)

Dan zien we ook een “bromvogel” (hebben we later opgezocht). Hij loopt vlak langs onze auto en ziet er best imposant en prehistorisch uit. Nog met de schrik van de vorige ervaring doen we voor de zekerheid onze ramen maar dicht. We zien daarna nog meer vogels, o.a. de geelbekneushoornvogel (leuk woord voor galgje), bavianen, nog meer impala’s en nog meer impala’s.

ZuidAfrika(T) (222)ZuidAfrika(T) (198)

We komen aan bij Letaba restcamp en zijn precies op tijd om in te checken. We besluiten om meteen met de “sunset game drive” mee te doen, maar niet voordat we geluncht hebben. Vanuit het restaurant hebben we een prachtig uitzicht op een lager gelegen rivierbedding/vlakte. Hier zien we in de verte olifanten lopen en krokodillen chillen in de zon.

ZuidAfrika(T) (249)DSC02192DSC02205DSC02206DSC02210ZuidAfrika(T) (257)DSC02254

Dan de game drive, dat is een safari met een ranger, welke begint vlak voor zonsondergang tot donker. Ook hier zien we weer veel impala’s, maar ook olifanten, giraffen, een cerval kat, gnoes, buffels, waterbokken, steenbokken, springbokken, zebra’s, nijlpaarden, een struisvogel, bontkiviet, Natalse fasant, tarentaal, visarend, roodbekneushoornvogel, krokodillen en als hoogtepunt een hyenafamilie. Deze lagen vlak langs de weg en de welpjes van ca 1-2 maanden oud waren heel nieuwsgierig naar de safarijeep en begonnen aan alles wat los en vast zat te knagen.

DSC02259DSC02263DSC02287DSC02281DSC02299DSC02309DSC02342DSC02372

Hierna was het weer tijd om terug te gaan en dat was ook wel prima want het begon langzamerhand erg koud te worden en Tess zat er al redelijk verkleumd bij en zelfs Mark kreeg het koud. Terug aangekomen snel wat eten en daarna de blog schrijven. Nu is het inmiddels half 11 en morgen gaat de wekker om 5 uur dus lekker slapen nu. Tot morgen.