Op naar Kaapstad

6 augustus 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag verlaten we de wijnstreek, aangezien wij allebei geen wijnliefhebbers zijn, vinden we dat niet zo erg. Achteraf gezien, hadden we Stellenbosch wel kunnen overslaan, we houden niet van wijn en in de winterperiode staan de druivenplanten ook niet in bloei. Nou ja, we hebben het toch weer gezien. We gaan dus naar Kaapstad vandaag. We gaan eerst ontbijten, daarna laden we de koffers en tassen in de auto. We checken uit en gaan op weg naar Kaapstad. Dit is maar drie kwartier rijden. Kaapstad is ook onze laatste bestemming. Helaas! We willen nog lang niet naar huis. Vooral Tess voelt zich hier wel thuis.

Als we Kaapstad binnen rijden zien we al de Tafelberg, maar deze ligt vooral in de wolken. Het is niet zomaar een tafelkleedje, het is erg dikke bewolking. Ook zien we Lion’s head en Signal Hill. Lion’s head ligt ook in de wolken maar Signal Hill niet. Deze is dan ook niet zo hoog (wel hoger dan de bungee jump).

DSC05952DSC05962DSC05966DSC05969DSC05971DSC05972DSC05977DSC05982DSC06015

We hebben in de tomtom onze guesthouse ingesteld, maar het is nog zo vroeg dat we besluiten te gaan kijken bij de kabelbaan. Volgens de website is deze gesloten i.v.m. onderhoud, maar de familie die we in Tzaneen ontmoette waren overtuigd, dat dit niet zo is. Maar zij hebben het fout, helaas is de kabelbaan inderdaad gesloten, dit betekent dat als wij de tafelberg top willen bereiken, moeten we gaan wandelen. Dit is een wandeling van minimaal 2 uur. Genoeg water meenemen. Wellicht ook wat te eten. Dit gaan wij niet nu doen, nu ligt de tafelberg toch in de wolken, we zullen niets zien. Maar vanaf het beginpunt van de kabelbaan hebben we ook al prachtig uitzicht over Kaapstad. Het weer wordt ook beter vanaf morgen, hoorden we op de radio. We gaan nu naar Signal Hill. Vanaf deze heuvel heb je ook mooi uitzicht over de Atlantische Oceaan en je kunt hier vandaan het stadion zien waar Nederland ook heeft gespeeld in de World Cup 2010.

Ook zien we hier de Hop on Hop off bus staan, we besluiten om hier op te stappen en de tour te doen, dit wilden we toch al doen, waarom niet nu? Als we een kaartje willen halen, blijkt het kaarten systeem stuk, wij mogen toch mee, maar moeten bij punt 1, daar is hun office, even uitstappen om een kaartje te kopen. We rijden langs Camps bay. Hier kun je beroemde mensen tegenkomen. Leonardo DiCaprio en Will Smith worden hier regelmatig gezien (volgens de info). Daarna rijden we langs Clifton, hier zijn vier wind vrije stranden. Op strand 1 zul je vooral locals zien. Op strand 2 komen vooral jongeren. Op strand 3 zijn regelmatig fotoshoots, hier komen veel (wannabe) modellen. En op strand 4 zul je gezinnen zien. Hierna rijden we door naar Bantry bay, hier zijn veel duren appartementen, en de verkoopmakelaars zullen zeggen dat het hier ook windvrij is, maar dat is niet waar, de bomen zijn allemaal één kant op gegroeid , hoe zal dit nou komen? Anyway, lekker boeiend, we rijden door naar Sea point, hier zijn verwarmde zwembaden, het hele jaar geopend volgens de info…. Maar er zit geen water in de baden, dus….. We komen ook langs green point, dit is het gebied waar Cricket en Rugby wedstrijden gehouden worden in het park. Hier is ook het WK 2010 voetbal stadion. Dit stadion is speciaal voor de WK gebouwd. Nu speelt Ajax Cape Town hier. En rondom het stadion wordt nog steeds Cricket en Rugby gespeeld. Hierna komen we bij het Victoria en Albert Waterfront. Hier moeten wij even uitstappen om een kaartje te kopen. Het V&A waterfront (gebouwd naar Sydney & San Francisco voorbeeld) schijnt vooral heel gezellig te zijn, wij willen hier later wel naar terug, maar als de zon schijnt. Wij stappen weer op de bus. En rijden verder. We komen langs een Clock tower, langs een bekend Convention Center en langs het winkelcentrum van Kaapstad. We zijn niet gekomen om te winkelen, maar toch wilt Tess hier van de week wel even kijken.

Ook horen we de legende over het ontstaan van de wolken boven de Tafelberg en de plek Devil’s Peak. Er was namelijk ooit een gepensioneerde Nederlandse piraat/VOC matroos Jan van Hunks en deze was op een dag aan het genieten vlakbij de Tafelberg tot er een vreemdeling langskwam en zij een rookwedstrijd aangingen om wie het meeste rook kon maken. De vreemdeling bleek echter de Duivel te zijn en Van Hunks werd nooit meer teruggezien, maar zijn “rook” is dus nog steeds regelmatig te zien. Deze plek is sindsdien bekend als Devil’s Peak.

Uiteindelijk komt de Hop on Hop off bus weer aan bij Signal Hill. Ondertussen is het gaan regenen, en de Tafelberg en Lion’s Head liggen beide nog meer in de wolken. We besluiten dan maar naar de Guest house te gaan. Die bergen bekijken heeft wel erg weinig zin nu.

Richting de Guesthouse wordt de weg steeds krapper, kronkeliger en steiler en het heeft hier wel wat weg van de steile weggetjes in San Francisco, heel leuk. Aankomen bij de guesthouse regent het nog steeds, gelukkig wordt er snel open gedaan. We krijgen wat uitleg over het ontbijt morgen ochtend, en als we hen nodig hebben om wat voor reden dan ook, kunnen we hen bereiken via een intercom. Daarna worden we naar de kamer gebracht. Een hele kleine kamer, de kleinste die we tot nu toe gehad hebben, maar wel met balkon met fantastisch uitzicht over het centrum van Kaapstad. We zien de Atlantische Oceaan, het V&A Waterfront. Erg leuk. Achter ons, als we langs de muur van de guesthouse kijken zien we de tafelberg. Deze lijkt steeds meer omringd te worden door de wolken. Hopelijk morgen beter zicht.

DSC06020

Het gaat steeds harder regenen. We besluiten binnen te blijven, hopelijk wordt het iets droger straks, zodat we alsnog wat kunnen gaan doen. Uiteindelijk gaan we om half vier richting het Waterfront. We zouden kunnen lopen, maar omdat het regent gaan we met de auto. Eenmaal daar aangekomen is het even zoeken naar de parkeergarage, want het is er één grote bouwput. Maar we vinden het.

De Waterfront is zoals gezegd gebaseerd op de Circular Quay van Sydney en de Fisherman’s Wharf van San Francisco. En het heeft van beiden inderdaad wel wat, alleen als je iets namaakt, moet er natuurlijk een schepje bovenop dus Kaapstad heeft er een groot winkelcentrum bijgebouwd en is nog steeds in aanbouw, getuige de bouwput.

In het winkelcentrum zijn wel wat mensen aanwezig, maar het is er rustig. Als we richting de restaurantjes lopen, het ziet er echt wel gezellig uit, maar het is er uitgestorven. Dat komt natuurlijk mede door het weer, maar het is ook een doordeweekse dag. Wij gaan er eten bij Karibu, een restaurant met vooral Zuid Afrikaanse gerechten en Mark kan eindelijk echte Zuid Afrikaanse Boboti eten. Dit is een Zuid Afrikaans gerecht maar in de gehele vakantie hebben wij het nergens nog op de kaart zien staan. Het gerecht ziet er anders uit dan de Knor wereldgerechten, maar het smaakt precies hetzelfde. Dus een plusje voor Knor.

Na het eten gaan we nog even richting Signal Hill om een foto van Kaapstad te maken, want het is inmiddels donker. We moeten de TomTom gebruiken, want met het donker, weinig straatverlichting en het natte wegdek zien we amper de weg. Als we Signal Hill oprijden, kunnen we al genieten van alle lichtjes van Kaapstad, maar als we verder rijden komen we in dichte mist terecht en we zien geen steek. Een foto maken heeft hier geen zin, maar keren is ook niet verstandig met deze dichte mist en de krappe weg, dus we rijden de gehele weg maar naar boven, daar is een parkeerplaats (waar we vanmorgen de hop on hop off bus hebben gepakt). Hier kunnen we veilig keren, er is hier geen hond meer te bekennen en we rijden weer naar beneden.

DSC06551

Onderweg naar beneden, onder de wolk-/mistgrens, stoppen we om foto’s te maken en gaan snel weer door naar de guesthouse, het miezert nog wat dus echt fijn om buiten te zien is het niet. Eventueel vanaf ons balkon kunnen we nog wat genieten van het uitzicht, maar hier aangekomen geeft het ook een wat druilerig uitzicht, dus gaan we maar binnenzitten en kijken tijdens het maken van ons blog naar “de slimste mens van Nederland” dat op TV wordt uitgezonden.

Nog een biertje en een theetje en dan gaan we naar bed. Morgen hopelijk de Tafelberg beklimmen, het schijnt mooi weer te worden.