Verhuizen naar Miltown Malbay

19 september 2013 - Milltown Malbay, Ierland

King John's Castle

Vandaag vertrekken we weer uit Killarney. Op zich zijn we daar niet zo rauwig om, het was een gehorig hostel en niet echt confortabele bedden, maar goed, we hebben expres voor de hostels gekozen, en met dat prijsniveau kan je dat verwachten. We hopen echter op verbetering op de volgende locatie. Eerst nog even een ontbijtje scoren in het hostel. De mensen die in het hostel werken zijn zelf ook backpackers, in ruil voor het werk dat ze doen kunnen ze gratis overnachten en eten. Het meisje van de receptie vindt dat de Ring of Kerry overschat is, het is enorm toeristisch, maar er zijn veel mooiere plekken. Dat zijn wij met haar eens (alhoewel met beter weer het misschien wel veel mooier was geweest dan wij hebben gezien), bijvoorbeeld de Healy Pass die we een aantal dagen geleden hebben gereden. Deze kent zij nog niet en bedankt ons voor de tip. Dan checken we uit gaan op weg.

De eerste stop is Limerick. We nemen de snelste route en we mogen rijden over een heuse autosnelweg. Dat is uniek in Zuid West Ierland, want er is er maar één. Ook niet echt vergelijkbaar met onze autosnelwegen, maar wel lekker brede wegen. In Limerick aangekomen scoren we een plattegrond en lopen richting King John's Castle. Dit is de grootste trekpleister van het stadje. Omdat we niet zoveel in de planning hebben vandaag doen we een self-guided tour, welke ook verplicht is, als je het kasteel in wilt. Maar dit is best interessant, zo wordt je kennis over de geschiedenis van Ierland weer eens opgefrist en je leert weer eens wat over Limerick. Zo was het onze eigen Willem van Oranje die in 1688 Limerick binnenviel. Hierna nog even wat kiekjes nemen langs de rivier waaraan het kasteel gelegen is en wat ronddwalen door het centrum (en cadeautjes voor het sinterklaasspel bemachtigd!) en dan maar weer onderweg. Richting eindbestemming Central Hostel te Miltown Malbay.

Onderweg komen we nog langs Bunratty Castle. Aangezien we al één kasteel bezocht hebben èn de entree € 16 euro pp is, lopen we alleen een rondje om het kasteel. Wel een mooi gezicht. Ook moeten we nog even de souvenirshop bezoeken, ( tenminste Tess wil en Mark moet) maar deze valt een beetje tegen, deze zag er heel klein uit.We moesten beneden in de bar vragen om toegang, maar dat slaan we maar over. Wel waren er nog andere shops, maar die waren weer te duur.

Nu gaan we dan echt het laatste stukje richting eindbestemming rijden. Vol gas gaat het weer over kronkelige, hobbelige landweggetjes, want richting Miltown Malbay is geen fatsoenlijke weg. Mark vindt het geweldig, Tess wordt er misselijk van. Dus af en toe maar even stoppen om bij te komen. In Miltown Malbay aangekomen rijden we eerst nog even langs het strand voor een panorama uitzicht. Even uitwaaien en richting centrum waar het hostel gelegen is. Central Hostel blijkt bruiner dan hoe bruin een hostel kan zijn (bruin als in een bruin cafe): dikke ouderwetse vloerbedekking, oude meubels, weinig licht.. maar wel Heineken aan de tap :-) (zoals elke pub in Ierland) en we hebben een bad! Dus daar moeten we maar meteen gebruik van maken, maar helaas het warme water doet het niet. Blijkbaar is er een tijdklok op het warme water, dus we moeten nog een uurtje wachten. Eerst dan maar even wat eten, het bad komt later wel.

In de bar van het hostel eten we wat. We zijn de enige en de jongen van de receptie is vanavond ook de kok. Op zich prima eten, niet echt geweldig, maar het smaakt wel. Hierna nemen we nog een lekker lang bad om bij te komen van de afgelopen dagen, om daarna lekker onder de wol te kruipen. Morgen weer een dag: Cliffs of Moher.