Op naar Dublin

23 september 2013 - Dublin, Ierland

Pub_Dublin_Gaelicvoetbal

Vandaag vertrekken we alweer uit Galway. Op zich jammer, want wat is dit een gezellige stad. Zo levendig (op zaterdagavond dan), een heel klein knus centrumpje met overvolle terrasjes. Aan de andere kant hebben we weinig geslapen, niet zo zeer vanwege de muziek en herrie buiten, maar vanwege de dronken gasten in het hostel die tot vijf uur 's nachts herrie maakten en met deuren sloegen. Het was nogal gehorig in het hostel. En om acht uur sloeg de eerste deur weer van de eerste gasten die op waren. Wij waren dus ook wakker en gingen ook maar op weg.

Maar wat een enorme rust op straat, zo in tegenstelling tot gisteravond. Het is bijna totaal verlaten, iedereen is z'n roes blijkbaar aan het uitslapen. Maar ook zo'n prachtig weer. Het is een strakblauwe lucht en het ochtendzonnetje schijnt heerlijk op ons, als we naar de auto lopen. Vandaag moeten we heel Ierland oversteken naar Dublin, dat lijkt een behoorlijke rit, maar dat valt best mee, in één keer is dat zo'n twee-drie uur. Maar we hebben gezien dat er onderweg nog een scenic route is, dus daar gaan we langs. Deze route begint bij Shannonbridge. Hier staat een Fort uit de tijd van Napoleon. Deze was ter verdediging van de Britten tegen Napoleon, die Engeland probeerde te veroveren. We stoppen hier. Het fort is gesloten, maar buiten staat een picknicktafel en hier kunnen we even genieten van het zonnetje, en het uitzicht op de rivier de Shannon.

Vanaf hier begint de Scenic route en het is er inderdaad mooi, alhoewel het niet kan tippen aan de vergezichten van de afgelopen dagen. Halverwege de route bevindt zich een kasteelruine Clonmacnoise, gebouwd in 546. Hier lopen we even een rondje, weer genietend van de volle zon en het uitzicht op de ruine en de rivier. En er is een giftshop...

Tot zover het cultuur/natuur snuiven. Vanaf nu is het de snelste route richting Dublin. We willen onderweg nog even stoppen om een bakkie te doen en wat te eten maar de meeste pubs zijn dicht. Waarschijnlijk naar de kerk, want bij de kerken die we onderweg tegenkomen is het een drukte van belang. Uiteindelijk in een plaatsje is er een pub geopend en stoppen we even.

In deze pub staat de TV aan op voetbal. Maar wat schetst onze verbazing, de spelers lopen met de bal in hun hand over het veld. Dit is Gaelic voetbal. Een kruising tussen voetbal en rugby. Er wordt gewoon met een voetbal gespeeld en er staat een keeper op doel, maar voor de rest lijkt het op rugby. Er wordt een herhaling afgespeeld waar een speler een doelpunt maakt met de hand die precies lijkt op het doelpunt van Maradona (met de hand van god), maar in dit voetbal is dat toegestaan. Nu weten we meteen waarom Ieren niet kunnen voetballen.

In Dublin aangekomen besluiten we om niet morgenochtend, maar nu maar meteen de auto weg te brengen, omdat het pas 3 uur 's middags is en we hebben in Dublin toch niks aan de auto, of een parkeerplaats is niet te vinden in de buurt van het hostel. Dus op naar het vliegveld. Dit is makkelijker dan gedacht, want de Tom Tom kent zelfs de Avis car drop off point. De auto inleveren is binnen een tel gedaan en van hieruit nemen we een taxi naar ons hostel, heerlijk comfortabel (en kost niet zoveel meer dan de bus). We hebben een hele gezellige taxi chauffeur die ons van alles uitlegt over Dublin en Gaelic voetbal. De Dubs (de Dublin Gaelic voetbal club) staat in de finale van iets (de Iers nationale Gaelic Cup of zoiets) en onderweg naar het hostel zijn pubs overvol met blauwgekleurde shirtjes. Dit leeft echt enorm in Dublin. Ze spelen thuis en het stadion is gevuld met ca. 85.000 fans. In de pubs zijn ook mensen met shirts van de tegenpartij, gewoon tussen de blauwgekleurden in. Dat kan dus ook gewoon.

De wedstrijd begint over een paar minuten, dus we besluiten als we door de taxichauffeur afgezet zijn (letterlijk dan) en ingecheckt, om een pub op te zoeken en de wedstrijd te kijken. Aangekomen in de pub is net de rust begonnen. Vergist in het tijdsverschil met Nederland, komen we erachter dat Ajax ook net begonnen is. Dus we zoeken op internet of er een pub is in Dublin die Nederlands voetbal uitzendt, en die is er, op 10 minuutjes lopen. Daar gaan we dus heen. Alleen tot onze teleurstelling wordt er vandaag geen voetbal uitgezonden, alle schermen staan op Gaelic voetbal, zelfs buiten op straat staat er een horde mensen mee te kijken. Dat wordt dus helaas geen ajax kijken. We besluiten om een hop on hop off tour te doen. Het is hier in Dublin ook prachtig weer, dus we kunnen lekker met de bus open dak meerijden. Dit is een leuk ritje, met zo'n bustoer leer je nog eens wat over Dublin en noteren we wat punten die we later nog eens willen bezoeken (Guinness brouwerij, Jameson distillery) en komen we o.a. ook langs de oude gevangenis van Dublin, Trinity College en andere interessante punten.

Als we in de buurt van ons hostel zijn, stappen we uit en gaan we even een koffie drinken bij Starbucks (o nee, eerst nog even een souvenirshop leegkopen en een cadeautje gekocht voor Paul), dit is de eerste Starbucks die we tegenkomen in Ierland! Als we later naar buiten lopen zien we de tweede, aan de overkant van de weg.

We lopen terug naar ons hostel om de souvenirs te droppen, en daarna gaan we wat eten want het is inmiddels half acht. Het is zondag, dus we gaan proberen een sunday roast te scoren (vorige week was dat mislukt, het was uitverkocht). In de Temple Bar area lopen we langs wat restaurantjes. De Temple Bar is het gebied rondom de Temple Bar, wat de bekendste pub is in Dublin (geen idee waarom) en daarom is het gebied hieromheen de Temple Bar Area genoemd. Maar geen enkele pub of restaurant heeft Roast, dus ook dit keer gaat het feest niet door. We blijven zoeken en onze aandacht wordt getrokken door een tekst bij de VAT house "Soup of the day: Whiskey". Dat klinkt goed, dus hier gaan we naar binnen. We eten lekker ordinair de fish 'n chips met het biertje de Galway Hooker (de Galway Hooker is een type boot (-:  ). Hierna neemt Mark nog een Ierse whiskey proeverij. Hierbij denkt hij nog even terug aan Stockholm, waar hij 35 euro betaalde voor één ieniemienie glaasje whiskey, en nu een tientje voor vier kleine glaasjes. Even rekenen komt hij uit op 9x zo goedkoop als Stockholm! Het zijn vier glaasjes, de eerste drie smaken goed, de laatste is te rokerig. Vanaf negen uur speelt er een bandje Ierse muziek en vooral Tess vindt dit geweldig, niet zo zeer de drinking songs, maar meer de Ierse dans muziek (Denk aan Riverdance). We drinken nog wat en uiteindelijk om 11 uur worden we vriendelijk verzocht de pub te verlaten want hij gaat sluiten.

Hierna lopen we nog even een rondje in de Temple Bar area, om alle laveloze types te kunnen uitlachen. Dit zijn er een hoop. Deze typetjes zijn vanmiddag al begonnen met drinken tijdens de Gaelic voetbal finale en (misschien zelfs zonder te eten) tot nu toe doorgegaan. Nu dus totaal de weg kwijt. Als we uitgelachen zijn, lopen we terug naar ons hostel. Onderweg nog even ramptoeristje spelen bij een ambulance+brandweer, waarschijnlijk een comazuipertje.

Uiteindelijk zijn we terug in ons hostel. We zijn moe, dus even dit verslag uploaden en dan lekker slapen. Morgen weer een dagje Dublin.