Guinness Storehouse

23 september 2013 - Dublin, Ierland

Guinness

We werden vanmorgen uitgeslapen wakker. Dit is weer eens wat anders dan de afgelopen dagen. Het hostel bevalt ons nu al. We zitten op de tweede verdieping, er komen bijna geen gasten langs onze deur en onze kamer zit aan de achterkant, dus geen herrie. We blijven nog even lekker liggen en hierdoor missen we het ontbijt.  Dat is niet zo erg want er zijn genoeg pubs in Dublin. Er is er vast één die ontbijt serveert. We zoeken er één maar de eerste die we tegenkomen zijn nog gesloten. Uiteindelijk bij Amny International (beetje rare naam voor een pub, maar Amnesty blijkt op de twee verdieping te zitten) eten we een ontbijtje.

De planning voor vandaag is om de Guinness Experience te doen. Dit moet ca. 1,5 uur duren en daarna zien we wel wat we gaan doen. Omdat onze tickets van de hop on hop off bus nog geldig zijn, nemen we de gele bus (dat is een net iets andere route dan die van gisteren), deze stopt ook bij de Guinness Brouwerij.  Mark heeft een T shirt (ja we lopen in T shirt want zo warm is het) aan met een afbeelding van een aap. De buschauffeur is erg lollig vandaag en maakt een grap: "We eat monkeys for breakfast, do you know how to  cook a monkey? You g(o)rill(a) it". Ha-Ha, erg flauw, maar toch ook weer grappig.

Om ca. 12 uur stappen we bij Guinness binnen. Er staat een enorme rij, maar met je pinpas kan je ook kaarten kopen dus zijn we meteen aan de beurt (geen idee waarom iedereen in de rij staat om cash te betalen) en lopen meteen naar binnen.

De Guinness Experience geeft ons een rondleiding door een gedeelte van de vroegere brouwerij. Vroeger werkten hier duizenden mensen, nu wordt Guinness op meerdere plekken ter wereld gebrouwen en heeft deze brouwerij meer een nostalgische functie. De tour gaat door een gebouw van 7 verdiepingen hoog en we zien de historie van Guinness, hoe Guinness gebrouwen wordt, we krijgen les over hoe we Guinness moeten proeven en Mark mag z'n eigen Guinness tappen. Het duurt twee minuten voor een Guinness getapt is! (Zo word je toch nooit dronken!), maar eerst dien je de Guinness tot 3/4e vol te schenken. Ca 2 minuten wachten totdat de drap bezonken is, en dan de Guinness tot de rand toe voltappen. We moeten toegeven, nu we geleerd hebben hoe we Guinness moeten proeven, smaakt het een stuk beter. Je eigen getapte Guinness mag je zelf opdrinken. Een aantal Amerikanen heeft ook een Guinness getapt maar drinkt zelf niet, dus dat is extra genieten voor ons!

Als we de Guinness op hebben, gaan we door naar de bovenste etage. Hier is de Guinness Gravity Bar gevestigd. Vanaf hier heb je een 360 graden uitzicht over heel Dublin. Het is het (of een van de?) hoogste punt van Dublin dus het is een prachtig uitzicht. Ook hebben we nog een bon voor nog een Guinness dus zo Hollands als we zijn pikken we die ook mee natuurlijk.

Als we deze op hebben en uitgenoten zijn van het uitzicht, gaan we weer richting uitgang. We kijken op onze horloge en het blijkt dat het al vier uur is geweest! We hebben dus ruim vier uur in de Guinness brouwerij doorgebracht. We wachten op de gele bus maar het duurt maar. Er komen we bussen van de rode lijn langs en we vragen wanneer de gele komt. De eerste chauffeur antwoordt ons dat deze zo moet komen, maar als dit op zich laat wachten en we het de volgende vragen, blijkt dat deze al vanaf vier uur niet meer rijdt.... en bedankt! We nemen dus maar de rode en deze brengt ons weer richting hostel.

Onderweg stopt de bus in de buurt van het Leprauchan museum. Deze is gesloten, maar we willen toch even kijken waar deze zit en we stappen uit. Het duurt even voordat we 'm gevonden hebben, maar nu weten we het. Eventueel om morgen te bezoeken. Onderweg naar het museum kwamen we een grillrestaurant tegen wat er wel gezellig uitzag, hier gaan we dus eten. Het restaurant verkoopt ook plaatsen voor een dinershow met Ierse dans, maar Mark heeft hier niet zoveel zin in. Alleen eten wordt het dus.

Hierna gaan we weer even terug naar het hostel. We hebben bij de Guinnes experience ook een certificaat gekregen en wat dingetjes dus die brengen we eerst terug om daarna misschien nog wat te gaan drinken in de Temple Bar Area.