Laatste volledige dag in Dublin

26 september 2013 - Dublin, Ierland

Trinity1

Het is vandaag onze laatste volledige dag in Ierland :(. Morgen vliegen we weer terug naar Nederland, dus van deze laatste dag moeten we nog even genieten en de dingen doen die we nog willen doen. Echter we hebben eigenlijk gedaan, wat we allemaal wilde doen dus ja, wat dan? We kunnen als echte Ieren de hele dag in de pub hangen en stomdronken worden, maar we besluiten om toch maar nog een dag de toerist uit te hangen.

Als eerst gaan we naar Trinity College. Best raar dat toeristen gewoon tussen de studenten rondlopen. Je kan er zelfs een begeleide tour doen. Wij doen geen tour, wij gaan niet naar binnen, maar lopen een rondje over het terrein. Trinity College is de oudste (en bekendste) universiteit van Ierland, opgericht in de 16e eeuw en de gebouwen zijn een mooi stukje renaissance architectuur, goed voor een paar fotootjes dus.

Hierna gaan wij naar St. Patricks Cathedral. Dit is de grootste kerk/kathedraal van Ierland en het schijnt wel de moeite waard te zijn om deze eens van binnen te bekijken. De kerk hebben we van buiten al een aantal keer gezien en is als bouwwerk al zeker indrukwekkend om te zien. We gaan naar binnen en betalen een paar eurootjes zodat we Gods huis mogen binnentreden. Van binnen is deze kathedraal of kerk (het schijnt alleen een kathedraal te mogen heten als dit door de katholieke kerk wordt erkend, maar of het nou een katholieke kerk is, is ons nog niet duidelijk) ook zeker indrukwekkend. De hoge plafonds, de glas-in-lood ramen is mooi om te zien. We krijgen een foldertje mee met alle "points of interest" en dit zijn er nogal wat. De muren zijn volbehangen met gouden en marmeren herinneringsplakaten van gesneuvelde officieren/onderofficieren etc. van de diverse oorlogen die Ierland onder de vlag van het Verenigd Koninkrijk heeft gestreden. Ook zijn er graftomben uit de 13e eeuw. Ook staat er een stoel die vroeger gebruikt werd door Willem van Oranje in de tijd dat hij Engeland en Ierland had veroverd. De kerk was namelijk ooit een katholieke kerk, maar toen Engeland protestants werd, werd de kathedraal als protestantse kerk in gebruik genomen. Tegenwoordig is Ierland katholiek, tenminste dat dachten wij en wij dachten dus ook dat de grootste kerk van Ierland een katholieke kerk zou zijn, maar dit schijnt niet zo te zijn. De kerk is namelijk van de Kerk van Ierland, en ze weten niet precies wat zij zijn, een beetje katholiek en een beetje protestants. Dus of het nou een protestantse kerk is of een katholieke kathedraal, geen idee.

Hierna is het tijd om even de benen rust te geven en uit te rusten in de pub voor een lekker bakkie koffie / thee. Het is pas vroeg in de middag dus nog wat vroeg om in de pub dronken te worden. Dus we doen lekker toeristich een boottochtje op de Liffey, de rivier die door Dublin stroomt. Dan hoeven we ook niet te lopen, want onze voeten zijn toch best wel moe aan het einde van de vakantie. We zijn één van de weinigen op de boot, dus het is een persoonlijke tour. Tijdens het tochtje is het Richard uit Canada die het woord doet. Richard kan ook een aardig woordje Nederlands spreken, heeft hij geleerd van Youtube. Hij is een grappenmaker, dus of hij dat nou echt meent... In ieder geval presenteert hij de tour leuk en zien we Dublin weer eens van een andere kant. Dublin heeft ook bruggen van Calatrava, die wij natuurlijk ook hebben in de Haarlemmermeer. Richard is er trots op, dat Dublin de enige stad is die meer dan één Calatravabrug heeft. Helaas, nu moeten we Richard toch even teleurstellen...

Al met al een leuk tochtje en we gaan weer op zoek naar een pub, bijkomen van het zitten... of Starbucks dit keer. Wat gaan we nu doen? Het is nog te vroeg voor etenstijd. Tess wil heel graag naar een dinershow, eten en een Ierse dans show. Mark heeft hier niet heel veel zin in, maar omdat Tess het heel graag wil, stemt Mark in. We lopen naar het restaurant waar we kunnen reserveren en maken een reservering voor acht uur. In de tussentijd, even naar het hostel en een biertje drinken als voorbereiding.

Om iets voor acht zijn we bij het restaurant en eten we wat. Om half negen begint een bandje te spelen, traditionele Ierse muziek en Tess is meteen helemaal in haar nopjes. Nadat de band wat nummers heeft gezongen komen ook dansers/danseressen op z'n traditioneels Iers dansen, nu is Tess helemaal blij. De dans is een soort Riverdance light. Af en toe doen ze een dansje, verdwijnen weer om bij een volgend nummer weer op te treden. Tess vindt het super geweldig en Mark vindt het toch ook wel leuk om een keer mee te maken.

De show is om half 11 afgelopen en we drinken nog wat na. Aangezien de zaal bijna leeg is gelopen, gaan we ook maar weg. We gaan terug naar ons hostel. Want de realiteit staat aan de deur te rammelen, morgen vliegen we weer naar huis :-( Kijken of we ons kunnen inchecken online, spullen opruimen, verslag schrijven en nog een laatste drankje. We kunnen morgen gelukkig wel uitslapen.

Tot morgen.