Ring of Kerry

17 september 2013 - Killarney, Ierland

RossCastle

Vandaag maken we dan echt kennis met het Ierse weer. De hele dag regent het, of als het droog is, word je toch nat door de hevige storm die er staat en de vochtige lucht tegen je lichaam blaast. Voor de hele dag wordt dit weer voorspeld, dus we gaan maar de Ring of Kerry rijden en misschien morgen een boottochtje als er beter weer voorspeld wordt.

De Ring of Kerry is een beroemde scenic route en we zijn erg benieuwd of zij haar naam eer aan doet. Volgens de locale VVV is het ca 6 uur rijden inclusief alle stops. We krijgen ook een niet gedetailleerde routemap mee, waar we dus niks aan hebben, behalve de hoogtepunten die genummerd staan langs de route. De eerste is Ballymalis castle. Op de weg waar 100 km/uur de maximum snelheid is, staat een klein bordje ter hoogte van een zijweggetje. We moeten dus zowat een handrembochtje maken om de afslag te halen, maar we halen het en de achterligger is ook niet eens op ons geklapt.

In de middle of nowhere, volgens de dom dom rijden we ergens in het weiland, doemt een schim op in de nevel: helaas. Het is een triest restje stenen, die ook nog in de stijgers staat. Snel omkeren dus en vol gas naar het volgende punt, het strand. Volgens de VVV-medewerkers de moeite waard. Tess heeft haar bikini niet meegenomen, maar toch wagen we het erop en inderdaad, het is de moeite waard. Bij het strand loopt een bergweggetje omhoog en van boven heb  je een mooi uitzicht over de kust. Jammer dat het zo slecht weer is, want het zicht is niet zo goed. Verder rijdend, komen we even later uit bij Cahersiveen Barracks. Dit had vroeger een functie en is nu een museum, maar dit trok niet echt onze interesse. Wel een mooi gebouw, dus even een paar foto's en weer door. Een uurtje verder rijden komen we bij Valentia Island en hier kun je met het pondje naar toe. Dit is een klein eilandje, ongeveer zo groot als Texel. Hier crossen we wat rond naar de vuurtoren, die helaas gesloten is vanwege het slechte weer, rotsen met pootafdrukken van de prehistorische tetrapod, daarna naar een grot, achtergelaten door vroegere mijnwerkers en een uitzichtpunt op de Fogher Cliffs. Dit is een machtig mooi uitzicht en hier zwemmen ook walvissen in deze tijd van het jaar, maar nu even niet. Geef ze eens ongelijk met dit weer.

Onze tijd op het eiland zit er weer op en aan de andere kant kunnen we er via een brug weer vanaf. Omdat het inmiddels 15.00 uur is, stoppen we bij een restaurantje om wat te eten en drinken. Omdat we nu al zo'n 6 uur onderweg zijn, zijn we 't al best zat, ook steeds de auto uit en in met dit slechte weer en toch wel flinke stukken wandelen tussendoor. We gaan dus de snelste weg terug over de Ring of Kerry. We stoppen nog wel bij Castle Cove, omdat we gek zijn op oude kastelen. Helaas blijkt dit geen kasteel te zijn maar een oud fort, zo oud, dat alleen de buitenmuur van zo'n 2 meter hoog er nog staat. Het kan ook zijn dat men zelf later nog een stapel stenen heeft neergelegd om het te laten lijken op een ruine (er is namelijk helemaal niks op de binnenplaats). Ach, de omgeving is nog wel mooi en een fotootje waard. Nu zijn we op het laatste stuk van de Ring of Kerry aangekomen. Deze erg bochtige en smalle weg leent zich uitermate voor een rallyparcours. Alleen omdat we de hele dag al aan het rijden zijn en de wegen niet bepaald van goede kwaliteit zijn, maar erg hobbelig, zijn we allebei een beetje zeeziek aan het worden. Nog even volhouden en we komen weer aan in Killarney.

Voordat we terug gaan naar ons hostel nog een bezoek aan het laatste punt, Ross Castle. Dit is gelukkig wel de moeite waard. Een mooie kasteelruine. Wel gesloten, maar we hebben nu toch niet zoveel zin meer om een museum te bezoeken, het is inmiddels 19.00 uur. Hierna kunnen we eindelijk terug naar ons hostel. We parkeren de auto bij de kerk, want hier kun je onbeperkt parkeren (overal langs de weg is het maximaal een uur parkeren) en lopen naar ons hostel. Onderweg lopen we langs een souvenirwinkel en Tess kan natuurlijk niet tegengehouden worden naar binnen te lopen. Uiteindelijk om 20.00 uur komen we moe maar wel voldaan aan in ons hostel. De Ring of Kerry is zeker de moeite waard, maar is niet zo mooi gebleken als wat we gisteren allemaal gezien hebben (The Healy Pass), maar dat kan ook komen door het slechte weer, het zicht was nu niet zo mooi als gisteren.

Nu nog snel naar de kroeg een hapje eten, waar ook weer live traditionele Ierse muziek wordt gespeeld door een bandje, wat elke avond in elke kroeg hier in Killarney is. Tess vindt het geweldig. Maar toch op tijd weer terug naar ons hostel om het verslag te schrijven.

Zometeen lekker op tijd naar bed, want we zijn doodop door een dag voor indrukken en 8 uur autorijden, auto in, auto uit en lopen.