Adembenemende uitzichten en zeehondjes

16 september 2013 - Killarney, Ierland

zeehond

Vandaag vertrekken we weer uit Cork. Dit stadje is een erg leuk, mooi historisch stadje gebleken. Zeker de moeite waard om eens te bezoeken.

We zijn al vroeg wakker, dus even ontbijten, uitchecken en we kunnen vertrekken. Het is maandagochtend, dus midden in de ochtendspits en het is behoorlijk druk. Het duurt even voordat we de stad uit zijn, maar daarna is het rustig doorrijden. De eerste bestemming hebben we ingesteld op Skibbereen, zodat we langs de zuidkust van Ierland het eerste deel kunnen rijden. Wederom genieten we van de wijdse groene heuvels, maar langzaam wordt het terrein ook wat ruwer met meer bergachtige en rotsige omgevingen. Aangekomen bij Skibbereen besluiten we om maar meteen de volgende bestemming in te stellen om de dom-dom en dit wordt Glengarriff. Dit gaat voorspoedig en we zijn al voor 12-en in Glengarriff. Hier stoppen we even in een locale pub om een bakkie te doen. We lezen in de lonely planet dat hier zeehonden rondzwemmen, dus we vragen na bij de barman of dat zo is en waar we heen moeten. Hij wijst ons de weg en omdat het nog vroeg is, besluiten we een boottochtje te doen naar Garinish Island.

Garinish Island is een klein eilandje geheel omgetoverd tot mediterane botanische tuin. Hoewel dat ons niet boeit, want we komen om zeehondjes te spotten nemen we dit op de koop toe. Onderweg naar het eilandje zien we tientallen zeehondjes zonnend op de diverse rotseilandjes liggen, en een aantal zwemmend rondom deze eilandjes, heel leuk om te zien.
Aangekomen op Garinish Island doen we een wandelingetje door de tuinen, maar dit is veel mooier dan we ons voorgesteld hadden. Vanaf de andere kant van het eiland, is er een prachtig uitzicht bovenop de kliffen over het vaste land en het heldere groenblauwe water. We begrijpen waarom het eilandje een mediterane uitstraling heeft gekregen, want je waant je hier ook echt in de mediteranen. Het zonnetje wat nu lekker schijnt helpt natuurlijk ook goed mee.

Als we terugkomen bij de boot, blijkt deze net vertrokken, dus we besluiten wat te gaan eten en een bakkie te doen. Het eiland leek wel verlaten, maar het restaurantje zit bomvol met oudjes, waarschijnlijk een uitje van de plaatselijke zonnebloemvereniging :). Om half vier nemen we dan de boot terug en spotten nog wat zeehondjes. Hierna is het weer plankgas naar de volgende bestemming, maar niet voordat Tess even de Irish market (dure souvenir/kledingwinkel) heeft bezocht.

Onze dag kan nu al niet meer stuk, na het prachtige uitzicht vanaf het eiland en het spotten van de zeehondjes (wat we niet gepland hadden), maar wat we hierna te zien krijgen is misschien zelfs nog veel mooier. Op weg naar Lauragh rijden we de Healy Pass. Deze route is één van de mooiste scenic routes die we ooit gereden hebben (volgens Tess lijkt dit een beetje op de Sani pass in Leshoto, iets minder stijl en minder hobbelig). De panorama's, bergmeren, robuuste bergketens, het is allemaal even mooi. We komen helemaal niemand tegen, behalve een boer die op z'n trekker langsrijdt als we even gestopt zijn om te genieten van het uitzicht. Hij komt een praatje maken. Het is boer Freakshow (uit de film White Castle), nog één tand in z'n mond en wat een gezicht! Maar ja, wel een heel vriendelijke man. Waarschijnlijk is hij zo alleen hier, dat hij graag een praatje maakt.

We laten freakshow achter en vervolgen onze weg. Als we bij Lauragh zijn aangekomen, stellen we de dom dom in op onze eindbestemming: Killarney, Paddy's Palace heet ons hostel. Geen idee waar de dom dom ons heenstuurt, maar dit is zo'n verlaten weggetje, dat het gras het asfalt zowat heeft verzwolgen en het is zo krap dat er net één auto doorheen kan. Het gaat ook nog eens van stijl naar boven, naar beneden en links en rechts, het is net een achtbaan. Gelukkig hebben we geen tegemoetkomend verkeer, maar ja wie haalt het ook in z'n hoofd om op zo'n verlaten plaats te rijden, dan hebben we toch een tegenligger, en wie is het.... de postbezorger! Blijkbaar wonen hier toch nog mensen.

Voordat we Killarney bereiken rijden wij eerst een stuk door Killarney national park. Nog een aantal keer langs de kant van de weg gestopt voor wat foto momentjes. Ook komen wij aan bij een andere touristische attractie. De "Torc"waterval. Er staan naast een aantal gewone auto's ook nog 3 touringcars met allemaal Portugezen. Deze proberen wij voor te zijn. Wij snijden het bospad regelmatig af en halen er vrij veel in. Aangekomen bij de waterval is deze prachtig. Wij vragen 1 van die vervelende portugezen om een foto van ons te maken. Toch handig andere touristen, want deze was best aardig en maakte een mooie foto van ons. Snel weer terug, we willen voor de touringcars weer weg zijn.

De weggetjes zijn allemaal even mooi, overal lopen er ook schapen over de weg, dus dat is ook nog even uitkijken. En dan staan er zelfs nog borden met maximum snelheid 100 km/uur! Later in Killarney aankomende, zien we waar het toerisme van Ierland bloeit, grote hotels bepalen hier het stadsbeeld, de ene nog mooier dan de andere. Killarney is dan ook de uitvalsbasis voor de Ring of Kerry. Als hetgeen wat we vandaag al zo mooi is, moet de ring of kerry nog mooier zijn. Dat hopen we dan maar, en niet dat dit een overschatte massatoeristenattractie is. Maar dat zullen we in de komende dagen zien.

We zijn aangekomen bij Paddy's Palace. Een simpel ogend hostel, maar we hebben hier wel onze eigen badkamer en het ziet er op het eerste gezicht prima uit.

's avonds gaan wij naar Murphey's. Wij gaan hier een hapje eten. Mark eet een heerlijke burger en Tess neemt een steak. Het duurt lang voordat het eten klaar is, dus we halen de live band wel. Snel nadat wij ons eten op hebben komt de band binnen. Wij zitten eerste rang. Tess vindt dit heel erg leuk. Mark heeft zo z'n twijfels. Iets na half 10 beginnen ze. Het is Ierse folk muziek. Niet de Riverdance style, maar Ierse pub songs. Tess vindt het helemaal geweldig. Mark vindt er niets aan en mist de bass (de bpm is wel geschikt). Tess adviseert Mark om in het vervolg Whiskey te drinken. Dan gaat hij het heel leuk vinden en zelfs mee dansen. Nou ja, dat zien we morgen wel. Wij hebben o.a. Molly Malone & Dirty old town gehoord.

Wij gaan rond de klok van 11 uur weer richting de hostel. Het verslag van vandaag moet nog geschreven worden. Even lekker douchen en dan schoon en fris ons bedje in.