Dagje Swaziland

22 juli 2014 - Mbabane, Swaziland

Vanochtend worden we uitgeslapen wakker. Gisteren lagen we er op tijd in en voordat we het wisten lagen we al te slapen, om ca. 21:30 uur. Gisteravond tijdens het eten in de lodge stond de TV aan op een muziekzender met alleen maar clips uit de jaren 80 en later de jaren 90. Lachen was dat, die foute kleding, kapsels en dansjes.

In onze kamer zelf hebben we ook Nederland 1, wie had dat gedacht in Swaziland, geen internet maar wel Nederland 1 op TV. De reden is dat de lodge eigendom is van Belgen en die hebben speciaal Nederlands/Belgische TV zender abonnement.  Zo konden we nog even op de hoogte blijven van het nieuws uit Nederland.

Gisteravond kwamen we ook nog een Belgisch gezin tegen, waar we ook al samen mee op safari waren geweest. Toevallig? Of waarschijnlijk omdat er weinig overnachtingsmogelijkheden zijn in Swaziland (die voldoen aan een Westerse standaard). En toen we vanmorgen uit het raam keken, bleek onze vieze, stoffige auto helemaal blinkend in het zonnetje te staan! Wat een service. Niet dat het veel helpt, want op het moment dat we wegrijden zit de auto alweer onder het stof.

Na het ontbijt (wederom een lekker Engels ontbijtje) gaan we op pad. De eerste stop is de glasfabriek. Tess is hier twee jaar geleden geweest en vond dit erg leuk en daarom gaan we er nogmaals heen. De echte reden is, dat er ook een chocoladeshop is en hier doet Tess dan ook wat inkopen. Maar de glasfabriek is toch ook wel leuk om te zien, vanaf de balustrade in het gebouw kun je de werknemers bezig zien met het glasblazen/bewerken.

ZuidAfrika(T) (401)ZuidAfrika(T) (402)

Het volgende wat Mark wil zien, is het koninklijk paleis. Schijnbaar ooit gebouwd door de Engelsen, huist daar nu de Koning (met zijn koningin en ca. 25 andere vrouwen). Maar er aangekomen worden we tegengehouden door militairen die ons vertellen dat het paleis niet toegankelijk is. Jammer.

Dan gaan we maar naar het Mlilwane reservaat. Dit is ook een wildpark waar geen (katachtige) roofdieren leven maar wel allerlei antilopen, krokodillen en nijlpaarden. Hier gaan we een hike doen in de hoop nijlpaarden te zien. Op de weg naar de restcamp waar het vertrekpunt is van de hikes, zien we al een aantal krokodillen chillen in de zon. Je mag hier uitstappen, maar wel op eigen risico. Aan de krokodillen te zien, zijn ze toch niet echt actief dus dat doen we maar effe om de krokodillen van dichterbij te bekijken.

ZuidAfrika(T) (408)ZuidAfrika(T) (411)ZuidAfrika(T) (416)

Voordat we gaan lopen, gaan we eerst wat eten. Het restaurantje zit aan een meertje waar grote katvissen zitten. Deze komen regelmatig boven water wat een fraai gezicht is. Daarna gaan we aan de wandel.

Al gauw zien we blesbokken. Deze hebben we in Krugerpark nog niet gezien. (Wel de eerste dag in de “boerderij” van de Airport Game Lodge). Uiteraard zien we ook impala’s, een aapje, vogels, zebra’s en één gnoe. We lopen langs een snelstromend watertje en moeten een aantal moerassen oversteken door over boomstronken te balanceren. Maar de hele route lopen we niet. Na een paar kilometer wordt Tess wat duizelig en misselijk en besluiten we terug te gaan, want het is nog een heel stuk om de hele route te lopen.

DSC03535DSC03539ZuidAfrika(T) (419)DSC03554ZuidAfrika(T) (422)ZuidAfrika(T) (423)DSC03571DSC03578

Teruggekomen gaan we meteen weer op pad met de auto, op zoek naar een kapper want Tess wil haar haren in laten vlechten. Maar deze blijkt gesloten, het is vandaag een feestdag omdat de vader van de huidige koning jarig is. Dan maar naar Malandela’s, waar we gisteren ook waren om te genieten van zonsondergang en misschien ook te eten. Nu voelt Mark zich ook niet zo lekker, vooral misselijk, en misschien hebben we wel een lichte zonnesteek opgelopen tijdens het lopen, want het was erg warm vandaag, warmer dan verwacht. Of misschien wat verkeerd gegeten, dat kan natuurlijk ook.

Bij Malandela’s drinken we wat en relaxen we wat en langzamerhand voelen we ons wat beter. We besluiten ondanks dat om na de zonsondergang gewoon te gaan eten in de lodge, want de dinerkaart staat ons niet echt aan hier bij Malandela’s.