Dag 3 - Naar The Keys!

22 juli 2023 - Marathon, Florida, Verenigde Staten

"I'm like, oh my God it's amazing!"

Vanmorgen zijn we al vroeg wakker, half 7, maar hebben wel heerlijk geslapen.

We hadden gisteren besloten om meteen te vertrekken als we wakker werden. Miami was leuk om een keer te zien, maar (vooral met Roos) zijn we ook wel weer blij om weer weg te gaan. Het is er druk en het voorval van eergisteren heeft wel het gevoel over deze stad bepaald. Reden ook om niet ons eerste plan te volgen om onderweg even boodschappen te doen bij een Walmart, want we willen onze auto niet onbeheerd achter te laten en even kort een Walmart in, lukt niet :-)

We besluiten dus meteen naar het volgende hotel te rijden om eerst de koffers daar achter te laten. We hebben nog 1,5 broodje over van gister dus dat legt even een klein bodempje. Het is rond 8 uur als we vertrekken en als we Miami verlaten, vergapen we ons aan de skyline en (wederom) aan de enorme huizen en jachten.

Het eerste uur is alleen maar rijden over een drukke brede (tot 7 baans) snelweg. Daarna komen we in de buurt van de Everglades en zien we al een glimp van de enorme uitgestrekte mangrove bossen en moerassen. Als we bijna één van de eerste Keys oprijden, zien we een bord "beware off crocodiles crossing", dus hier stoppen we even want een krokodil of alligator zien, zou wel gaaf zijn natuurlijk, maar helaas. Wel een mooi uitzicht op de mangroves en kraakhelder water!

Everglades

Hup, vol gas weer door want we moeten nog een stukje. Bij het hotel aangekomen, kunnen we onze bagage achterlaten. Inchecken kan pas om 15.00 uur. We eten even wat bij Starbucks en gaan naar Marathon (één van de Keys) naar "Turtle Hospital" (tip van Ralf). Hier krijgen we een rondleiding door deze opvang, waar ze schildpadden oplappen die zich niet meer kunnen redden, vooral door vervuiling (eten van plastic afval of gevangen in een visnet), maar er zijn ook veel schildpadden die enorme kankergezwellen op zich dragen, omdat ze veel zeegras eten, maar veel zeegras is "vervuild" omdat zeegras (menselijke) vervuiling uit het water filtert en in het gras opslaat. Een schildpad met zo'n groot gezwel, zwom hier nu ook rond en wat een akelig gezicht.

Er zwemmen nog een hoop andere schildpadden rond in afwachting op hun herstel / vrijlating en dat vind Roos wel leuk, maar de hele rondleiding kan haar gestolen worden, want die is uiteraard in het Engels, maar de dame praat ook zo snel dat we het zelf al bijna niet begrijpen, laat staan aan Roos uitleggen. Wel leuk dat iedereen even happy birthday zingt voor o.a. Tess, de reden waarom is ons eigenlijk nog niet duidelijk. Als we teruglopen zien we nog een grote Hagedis of Leguaan, ook vet om te zien. Al met al voor volwassenen heel leerzaam, voor kinderen wel oke.

Turtle Hospital MarathonTurtle Hospital MarathonTurtle Hospital Marathon

Het is inmiddels 14.00 uur en hebben wel een beetje honger. We zagen op de heenweg een IHOP vlakbij en daar gaan we even kijken. Ingericht als een ouderwetse American diner met onbeperkt zwarte koffie (voor Mark) en pannenkoeken voor Roos, want na gisteren even een herkansing, hier hebben ze "Nederlandse" pannenkoeken. Ze zijn toch niet zo lekker als die van papa, maar ze eet ze wel op. Alle drankjes die je hier bestelt, hebben een gratis refill. Chill!

Na de lunch gaan we terug naar het hotel (nog wel een uur rijden). We kunnen inmiddels inchecken. Even de koffers ophalen en naar de kamer. Gauw omkleden. En naar het zwembad of de zee.

Hotel Key Largo

Ze hebben wel een strandje. Maar die is aangelegd aan een haven. Je kan hier niet in zee zwemmen. Dan maar lekker het zwembad in. Maar het water is warmer dan de buitenlucht! Voor Roos heerlijk. Roos is er weer niet uit te slaan totdat er een Iguana (een grote salamander) langs mama loopt. Als deze weer weg is duikt ze er weer in.

IguanaIguanaZwembad hotel Key Largo

We moeten eigenlijk boodschappen doen of iets te eten regelen. Het is al kwart voor 7. Maar Roos wil het water niet uit. Met veel moeite krijgen we haar mee. Haar bikini heeft rode plekken in haar oksels achter gelaten door de wrijving. En door het zoute water heeft ze last van haar buik. Ze mag bij Mark op z’n rug. Wij halen bij Family Dollar (soort Aldi) alleen wat water en een pak melk. Qua eten hebben ze niks vers alleen ingevroren. Eventueel broodjes voor morgenochtend ook niet, alleen van dat smerige brood. We willen eigenlijk wat besparen op de uitgaves door bijv. broodjes voor onderweg mee te nemen, maar dat blijkt dus lastig, dus dat zal wel weer ergens ontbijten worden 😉 Eigenlijk hebben we geen van drieen meer honger na die calorieënbommen van de IHOP (en de warmte zal ook meespelen) , dus voor vanavond nemen we ook geen eten mee.

Als we terugkomen op de kamer drinkt Roos even wat water, poetsen we haar tanden en de buikpijn is over. Ze gaat even naar een luisterboek luisteren en in de tussentijd gaat Mark even bij het tankstation wat lekkers (lees: bier) halen. Als Mark terug is, ligt Roos al in een diepe slaap te snurken. Grappig detail: Mark moest bij het tankstation zijn ID kaart laten zien! Die had hij niet mee en toen was het toch goed (blijkbaar is de regel als je er jonger dan 40 (!) uitziet, je om een ID moet vragen.

Terwijl Roos ligt te slapen, genieten Mark en Tess nog even na van de dag op het terras met prachtig uitzicht over de snelweg.

Hotel Key Largo

Uitzicht vanuit hotel Key Largo

1. Jeroen:
    22 juli 2023
    Goed om weg te zijn uit de stad! Enjoy :)
  2. Janneke:
    22 juli 2023
    Lekker weg uit die drukte en fijn de natuur in. Heb altijd al gedacht, dat onze Mark een jonge god is en blijft. Hou dit vol.!!! Veel plezier op het vervolg van jullie trip. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Dikke knuffel.