DE ochtendsafari

20 juli 2014 - Sabi Sands Game Reserve, Zuid-Afrika

Vanmorgen gaat de wekker om vier uur! Vier uur!! Welke idioot gaat in z’n vakantie nou voor z’n plezier om vier uur opstaan… nou, wij dus. Alhoewel, niet echt voor ons plezier zo vroeg, maar dat moet nou eenmaal voor de ochtendsafari. We willen graag luipaarden zien, of andere katachtigen. We hebben zelf al een aantal dagen door Krugerpark gereden, een avondsafari en twee middagsafari’s zonder resultaat. Dus onze hoop is op de ochtendsafari gevestigd. ’s Nachts en ’s ochtends zijn de luipaarden actiever dan overdag, wanneer ze ergens in een dichtbegroeid bosje verstopt zitten in de schaduw.

Om kwart voor vijf worden we opgehaald door de ranger die ons naar Sabi Sands brengt. Dit is een privé reservaat dat grenst aan het Kruger Park, wat overigens geen hekken heeft met het Kruger Park dus dieren kunnen in en uit verplaatsen. Het is een “klein” reservaat t.o.v. het Kruger Park. Klein betekent ca. 65.000 voetbalvelden groot…

Onderweg zien we ook nu al Afrikanen langs de weg staan wachtend op een lift (of zouden ze er nog steeds staan…?). Het is nog een heel stuk rijden naar het reservaat en ook behoorlijk koud met 120 km/uur in een half open 4x4. Maar eenmaal bij de bestemming aangekomen kan de safari beginnen, nadat we eerst nog even een koppie koffie en thee hebben gedronken om wakker te worden.

De safari duurt ca. vier uur en we zien zebra’s, zebra’s en nog meer zebra’s. Af en toe een koedoe en impala’s maar vooral zebra’s. Maar geen luipaard, leeuw of een andere katachtige. Niet eens een olifant of een neushoorn! Wat enorm teleurstellend. De ranger en tracker hebben hun best gedaan (gaan we vanuit) maar deze morgen was wel het minst positief, hier hadden we juist veel van verwacht omdat juist in de nacht en de morgen de roofdieren actief zijn. Maar ja, de dieren zitten nou eenmaal niet in kooien en ze kunnen verspreid zitten over een gebeid dat groter is dan ons eigen kikkerlandje. De volgende en laatste kans om luipaarden te zien zal waarschijnlijk in St. Lucia zijn (Hluhluwe Park).

ZuidAfrika(T) (372)DSC03427DSC03439DSC03440DSC03443ZuidAfrika(T) (378)ZuidAfrika(T) (377)

We ontbijten bij de lodge van het Sabi Sands reservaat, wat een mooi uitzicht heeft over de Sabi rivier. Daarna brengt dezelfde ranger ons weer terug naar onze eigen lodge. Op de terugweg zien we nog nyala’s, giraffen en weer zebra’s, eigenlijk meer dan in al die vier uur op safari.

In onze lodge aangekomen kiezen we ervoor om te relaxen bij het zwembad. We zouden ook naar Hoedspruit kunnen gaan, daar is de Hoedspruit Endangered Animal Species Centre, maar omdat dat in het daglicht minimaal een uur rijden is en in het donker bijna twee uur èn we vanmorgen al om vier uur zijn opgestaan, doen we dat maar niet. En even een paar uurtjes relaxen is ook wel lekker.

’s Avonds gaan we wel, zoals we gisteren in eerste instantie ook al van plan waren, eten bij Running Brave Spur in Hazyview. Ook dit keer lijkt ons het menu van de lodge niet echt lekker. Thuisgekomen relaxen we nog wat in onze luxe suite en gaan op tijd slapen. Het was een lange dag en morgen willen we er weer vroeg uit. We gaan dan naar Swaziland! Wellicht dan weer een paar dagen geen internet dus wel/niet tot morgen?