De eerste dag in Eirrrrrreland

14 september 2013 - Cork, Ierland

Dungarvan

Onze eerste dag in Ierland zit er bijna op en er is al een aantal dingen wat ons opvalt aan de Ieren, maar vooral dat ze totaal niet doorrijden. Ze mogen het wel, want op wat op een boerenweggetje lijkt mag je al gauw 100 km per uur, maar de Ieren doen het 'relaxt' aan met 80-90 km per uur.
Wij natuurlijk niet, want wij zijn Nederlanders en rijden standaard boven de maximum snelheid. Dus we hebben onderweg veel bumpers gezien. Heel grappig is ook dat alle borden tweetalig zijn: Gaelic en Engels. Niet te verstaan/begrijpen dat Gaelic, maar de Ieren zelf, die engels spreken, zijn dat ook niet echt.
Behalve in Dublin, waar het erg druk is, is het verder erg rustig op de weg.

Maar eerst terug naar het begin. De wekker ging vanmorgen al vroeg, half 7. Gelukkig hebben we het niet zo laat gemaakt in Zomerzorg dus het viel mee om op te staan.
Els (moeder van Tess) was zo lief om ons op dit vroege tijdstip naar Schiphol te brengen.
De vlucht ging vrij voorspoedig, we landden een kwartier eerder dan gepland. Uiteindelijk toch op planning, omdat de sluis kapot was, dus dat vertraagde wat.

Daarna bagage halen, en op naar Avis, waar we onze huurauto konden ophalen. (Geregeld door ons schoonzusje Elise :) )
Dat is dan weer even wennen, aan de verkeerde kant van de weg rijden. Mark heeft er ervaring mee, dus Mark mag rijden van Tess. Gelukkig zitten de richtingaanwijzer en ruitenwisser niet verkeerd om, dus bij het richtingaangeven gaan dit keer niet de ruitenwissers aan.

Het is overigens prachtig weer, deze eerste dag. 's Ochtends wat fris, maar later op de middag kan de jas uit. Hopelijk blijft het dit weer! (voorspellingen zeggen wat anders trouwens :( )

Als we Dublin uitrijden, is onze eerste doel: Kilkenny. Eigenlijk de enige reden omdat dit ongeveer in het midden ligt richtig Cork, en het is het stadje van het bier Kilkenny, dat moeten we natuurlijk even proeven!
We vermijden de tolwegen en rijden via de buitenwijken van Dublin richting de snelweg (overigens is er niet veel verschil tussen een boerenweg waar je 100 mag en een snelweg waar je 120 mag). Na ongeveer 1,5 uur rijden komen we in Kilkenny aan en lopen een leuk uitziende pub binnen. Hier eten we wat en drinken een Kilkenny. Helaas, ook dit Iers bier is niet te drinken... ook de Ierse sfeer mag niet baten.

Hierna vervolgen we onze weg richting Dungarvan. Hier zou een kasteel/ruine zijn die de moeite waard zou zijn. Er aankomende, zien we een prachtig uitzicht op de baai van Dungarvan. Niet één, maar meerdere ruïnes zijn er te zien. De castle of Dungarvan, waar we naar op zoek zijn, blijkt goed verstopt, maar uiteindelijk wel gevonden.
Het is een gratis museumpje. GRATIS, dus dat doen we natuurlijk. Dat het moeilijk te vinden is, blijkt wel, want we zijn de enige. Speciaal voor ons, wordt de bioscoopzaal(tje) geopend en een infofilm gedraaid. Wel interessant, maar de ruine zelf mag niet beklommen worden, want die is afgesloten wegens onderhoud/instortingsgevaar.

We genieten nog even van het uitzicht vanuit de baai en gaan dan weer verder. Nu dan de eindbestemming van vandaag, richting Cork. Dat gaat verder voorspoedig, we blazen over de boerenweg/snelweg en zijn binnen een uurtje in Cork. Het is even zoeken naar ons hostel, maar dat lukt ons ook wel weer. Het is vooral een backpackershostel gericht op jongeren, dus lekker goedkoop, maar wel basic. Ziet er verder prima uit, maar de buurt is wel erg pauper (we hebben de eerste zwarte man gespot in Ierland!).
In het hostel aangekomen, ploffen we neer op bed. Even bijkomen van de dag en daarna op zoek naar een restaurantje en/of pub. Cork is niet zo heel groot en ons hostel is op loopafstand van het centrum. Het centrumpje is omringd door een smalle rivier dus dat geeft wel een leuk aanzicht. We hebben een pub gevonden waar we Guinnes stew en burger en chips eten. Tijdens het eten vallen bij ons beiden zowat onze ogen dicht. We besluiten dus weer terug te gaan naar het hostel en vroeg het bed in te duiken.

De eerste dag in Ierland is ons goed bevallen, onderweg mooie panorama's gezien van uitgestrekte groene heuvellandschappen en bergen, dus benieuwd wat er allemaal nog gaat komen!