Walvissen en wijn

5 augustus 2014 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Vannacht hebben we heel erge hoosbuien gehad. Vanochtend nog steeds waar Tess wakker van wordt. De wekker gaat pas om kwart over zeven, maar het is nog kwart over zes. Tess heeft nog een uurtje, maar kan niet meer slapen. Om zeven uur gaat Tess dan toch maar het bed uit en even douchen. Heeft dat wel zin met dit weer? Straks op de boot worden we toch weer nat…. We hebben namelijk een whalewatching tour gepland staan. Als Tess bijna klaar is, is Mark inmiddels ook wakker, we wisselen de douche af. We laden de koffers en tassen in de auto, zodat we na het walvisvaren meteen kunnen vertrekken.

Om kwart  voor acht zitten we aan het ontbijt. Pannenkoeken staan op het menu. LEKKER!!! De eigenares zegt nog : “Er is nog meer als jullie nog willen”. Ja dat willen we wel, maar zij laat nog op zich wachten. De klok tikt verder, gelukkig kunnen we nog een broodje nemen. Dat doen we dan ook maar. De eigenaar belt nog naar de Whale Watching of dat nog door gaat, aangezien het zo hard regent. Maar Whale Watching gaat door. Wij checken uit en gaan naar de “Whale Watching Cruises”. Dit is de organisatie waar wij hebben geboekt.

Walvis (44)Walvis (43)

Om negen uur zitten we op de boot. Niemand op het bovendek, iedereen binnen achter zeil. Stel je voor je wordt nat van de regen of de zee. Ja, ook wij zitten binnen. Maar dan binnen 5 minuten zien wij walvissen, opeens is iedereen buiten op het dek en boven dek. Niemand maakt zich meer zorgen om nat te worden. En het regent best hard. Langzaam aan wordt het wel steeds droger en zonniger.

Walvis (42)

De walvissen komen zo dichtbij de boot, je kunt ze bijna aanraken. Wat is dit een mooi gezicht. De walvissen zijn tussen de 9 en 15 meter. Het zijn er een stuk of zes. Het zijn mannetjes die willen paren met een vrouwtje, maar om het vrouwtje voor zich te winnen, moeten ze eerst laten zien wie het meeste sperma heeft. Dit doen ze door de sperma er gewoon uit te spuiten. Het sperma vliegt ons om de oren, nou ja, we zien regelmatig iets drijven in het water wat er erg veel van weg heeft.

Walvis (34)Walvis (29)Walvis (20)Walvis (1)

Twee mensen zijn zeeziek, tja, dat is het risico dat je neemt als je op een oceaan gaat varen. En door het weer zijn de golven best hoog en je moet je continu vasthouden aan de reling om niet overboord te slaan. Na ongeveer een half uur dat we de walvissen hebben gezien, zwemmen ze weg. Dit was heel anders dan gisteren, dat we twee en een half uur op één haai hebben moeten wachten die binnen een minuut ook al weer weg was. Na drie kwartier op zee te hebben gezeten vraagt de bemanning of we terug willen. Euh, nee natuurlijk niet. Één van de twee zieken wilt ook nog wel verder, maar de ander wilt terug, dus wij gaan terug. Heel jammer dit, wij hadden er nog lang geen genoeg van. Nee mensen, het is niet zielig voor die zieke….. Dat is het risico dat je neemt.  Binnen een uur staan we weer aan de kant.

We zijn al uitgecheckt, dus we hoeven niet terug naar de guest house, we kunnen direct door naar de volgende bestemming Stellenbosch. Dit plaatsje ligt aan het begin van de wijn route. Wij gaan de wijn route verder niet doen. We rijden langs de kust route. Links zien we de Atlantische Oceaan en rechts de bergen. Erg mooie route. Wij rijden langs Kleinmond, Betty’s Bay, Pringle Bay, Rooiels, en nog wat kust plaatsjes. Wij lezen in de beschrijving dat er bij Betty’s Bay een Afrikaanse Pinguïn kolonie te zien is. Wij besluiten hier een kijkje te gaan nemen. Deze pinguïns zijn met uitsterven bedreigd. We lopen over een boardwalk richting het natuur reservaat(je). We betalen toegang en we maken nog een praatje met een gezin dat vanochtend bij ons aan de ontbijt tafel zat. Die kwamen wij daar toevallig tegen. Wij lopen snel verder. Overal zien we pinguïns, ook wat dassies (die blijkbaar familie zijn van de olifant…), maar vooral pinguïns. Wat zijn het toch grappige dieren. Ze lopen zo grappig. Er zijn veel nestjes, ook her en der een jongere pinguïn, met nog een bont laagje.

DSC05754DSC05771DSC05782ZuidAfrika(T) (684)

Hierna lopen we terug naar de auto, het begint ook iets te spetteren. Zodra we in de auto zitten begint het weer heel hard te regenen. Net op tijd! We wilden bij “Kasteel Camelot” (waarschijnlijk opgericht door Engelsen) een kopje koffie drinken, maar i.v.m. de regen besluiten we door te rijden naar Stellenbosch.

Om de 200 meter is er een uitzichtpunt. Mark slaat er geen een over…. Pff. Door de regen is er niet zo’n mooi uitzicht over zee, maar de bergtoppen liggen in de wolken, dat is wel weer heel mooi om te zien. Onderweg zien we nog wel walvissen.

DSC05848DSC05852

Bij Pringle Bay kun je body boarden tussen de walvissen. VET!! Maar er hangt een zwarte vlag. Dit betekent dat er haaien zwemmen, dat is dus niet zo verstandig. Helaas het feest gaat niet door. Van de week hoorden we ook op het nieuws dat er een surfer was gegrepen door een haai. Hij heeft het wel overleefd, maar moet de rest van z’n leven zonder benen verder (overigens beetje eigen schuld, want er was een waarschuwing afgegeven).

Onderweg hebben we erg afwisselend weer. Redelijk mooi weer, maar tussendoor een flinke bui. Als we bij Stellenbosch aankomen zien we links en rechts druiven/wijn velden. Maar het zijn meer bruine takjes zonder bladeren, omdat het nu winter is. Rond lunchtijd komen we aan bij de nieuwe guest house. We blijven hier maar één nachtje. We worden welkom geheten met een wijntje.

ZuidAfrika(T) (699)

We zijn beide geen wijn drinkers, maar hier in Stellenbosch aan de wijn route moeten we wel. De wine tasting slaan we maar over. Mark gaat nog even een wandelingetje maken. Tess heeft daar niet zo veel zin in.

ZuidAfrika(T) (694)ZuidAfrika(T) (695)ZuidAfrika(T) (696)ZuidAfrika(T) (697)

Dichtbij is namelijk een dam en dat vindt Mark wel interessant. Het is maar twee minuten lopen, maar wel de oude schoenen aan, want volgens de receptie krijg je wel modderige schoenen. Mark loopt erheen en inderdaad er is een stuwwatertje, maar met een dam had Mark meer een betonnen bouwwerk in gedachte, maar het blijkt meer een zandbergje die het water tegenhoudt. Tja, het is een dam.

DSC05886

Mark loopt verder de heuvel op langs de wijnvelden. Het is vrij stijl en het is een flinke kuitenbijter. Flink doorbijten om de top te halen, maar dat lukt. Vanaf hier is er een mooi uitzicht over de lager gelegen guest house en vallei. De wolken zien er dreigend uit, maar het blijft gelukkig droog. Verder is er niet zoveel te zien, dus Mark loopt om het wijnveld heen weer naar beneden en komt droog weer bij de guest house. Met de modderige schoenen valt het wel mee.

Het eten in de guest house wordt om zeven uur geserveerd, dus we moeten nog even de tijd dooien en we kijken alvast de foto’s na en op TV is Step Up 3, dus Tess wordt daar heel vrolijk van. Deze kunnen we niet afkijken want het is inmiddels etenstijd.

Na het eten, waarbij we o.a. van een lekkere typisch Zuid Afrikaans dessert Malva pudding kunnen genieten, gaan we weer terug naar onze kamer en maken ons blog. We gaan daarna weer lekker op tijd naar bed, want morgen vertrekken we weer vroeg, naar Kaapstad! (Onze laatste bestemming :-(  )