Vluchten naar Tsitsikamma

30 juli 2014 - Tsitsikamma National Park, Zuid-Afrika

Wij verlaten uMhlanga vandaag. Op zich best jammer, dit vonden wij een leuk plekje. Maar ja, de reis gaat verder, als wij hier blijven komen we nooit in Kaapstad. We zouden met Sharkboard meegaan de haaien netten checken of er geen dieren vast zitten in het net en of de netten nog compleet zijn ( pas daarna wordt het water vrijgegeven om te zwemmen.) De boottocht zou wat het weer betreft doorgaan, maar helaas was er een groep van acht mensen die hadden afgezegd. De boottocht ging dus niet door. Twee mensen zijn te weinig. Er zit een heel klein voordeel aan, we hoeven nu niet belachelijk vroeg ons bed uit.

We slapen een beetje uit en gaan dan ontbijten. Daarna checken we uit en gaan we naar uMhlanga boulevard. Mark wilt graag een stukje wandelen, Tess niet. We hebben ook niet heel veel tijd, we besluiten om even op het strand te zitten. Tess doet nog een poging om een duik te nemen in zee, maar de stroming is te sterk en zij gaat er snel weer uit. Even opdrogen en dan in de auto naar King Shaka International airport in Durban. We rijden naar Budget Car Rentals return om de auto in te leveren. We lopen daarna naar de departures hal. Aan de hand van beginstand en eindstand van de auto blijkt dat we al 3.000 kilometer hebben gereden, waarvan Mark er ca. 2950 heeft gereden.

We zijn al online ingecheckt en printen de boarding passen uit. Wij laten de koffers die wij inchecken even sealen uit extra veiligheid. Wij hoeven dan alleen nog naar de bagage drop off om de koffers in te checken. Als dat gedaan is gaan we eerst beneden bij de arrivals kijken of we daar een kopje koffie kunnen drinken, maar er is niet veel. Wij besluiten om door de paspoort controle te gaan en dan achter de douane maar een kop koffie te drinken en eventueel wat te eten.

ZuidAfrika(T) (558)ZuidAfrika(T) (549)ZuidAfrika(T) (554)ZuidAfrika(T) (552)

We gaan zitten bij Fego, hier hebben we gratis wifi en drinken een kop koffie, het is alleen verschrikkelijk duur, dus gaan we hier niets eten. Dat doen we bij Wimpy’s. Daarna is het tijd om naar de Gate te gaan. Hier zijn we een stel die wij in Underberg ontmoet hebben. Zij gaan 3 dagen naar Addo Elephant park. Wij slaan dit park over. Vanaf Port Elizabeth waar we heen vliegen gaan wij naar Tsitsikamma. Wij verblijven daar weer twee dagen. Onderweg vlak voor de landing, hoog in de lucht denkt Mark nog een schaduw van een walvis te zien, maar het kan ook een haai zijn. Het is niet zo duidelijk te zien vanuit de lucht, we zitten daar te hoog voor. De vlucht verloopt verder zonder problemen.

ZuidAfrika(T) (556)

Nadat we onze nieuwe huurauto hebben opgehaald, gaan we weer onderweg. Port Elisabeth lijkt een mooie stad, maar we kunnen niet blijven, het is best een stukje rijden. We komen nog wel langs het WK stadion. De wegen zijn uitstekend hier in de Oostkaap, beter dan we gewend zijn en het is ook niet zo druk op de weg en nergens koeien die oversteken. Hopelijk blijft dat zo de komende dagen. Onderweg zien we voor ons de Tsitsikamma bergen opdoemen. Een prachtig uitzicht met de ondergaande zon.

We komen rond 18 uur aan bij de ingang van het Tsitsikamma National Park bij het plaatsje met de prachtige naam Storm’s River Mouth. De receptie al gesloten, maar de sleutel krijgen we bij de gate. Het is wederom een stukje rijden stijl naar beneden met krappe haarspeldbochten. Tess krijgt weer “nare” herinneringen aan Ierland, gelukkig duurt het niet zo lang om wagenziek te worden. Uiteindelijk komen we aan bij onze houten hut. Het ziet er uit als zo’n hut uit de film “Cabin in the woods”. Hopelijk is deze hut niet zoals in de film. We hebben wel prachtig uitzicht over de zee. We zitten vlak aan zee en de hoge golven beuken tegen de rotsen aan. Het is hier geen zwemstrand. Hopelijk zien we morgen met daglicht meer. De zon is nu net onder.

ZuidAfrika(T) (567)ZuidAfrika(T) (568)ZuidAfrika(T) (569)ZuidAfrika(T) (570)ZuidAfrika(T) (571)DSC04635

We zien buren barbecueën, dat willen wij ook, maar daarvoor moeten we even langs de shop, boodschappen doen.  Vlakbij de hut is een shop, maar ook een restaurant. Als we aankomen is de shop al dicht. Het is iets na zessen, dan maar naar het restaurant. We gaan op Marks verzoek buiten zitten, gelukkig valt het mee met de kou. We luisteren naar de bulderende golven van de zee tegen de rotsen en genieten van de maaltijd. Tess eet een lekkere filetsteak en Mark enorme spareribs. Deze kunnen best tippen aan de spareribs van La Rueda. Hier in het restaurant hebben we wifi, in de hut niet, dus deze blog moeten we morgen ochtend maar online zetten.
Mark maakt nog wat foto’s van ons prachtige uitzicht, we kijken nog even de film “Shaka Zulu” die toevallig net draait op TV en gaan dan lekker slapen. Morgen wordt een spannende dag (als het weer het toelaat).