Op naar Swaziland.

21 juli 2014 - Mbabane, Swaziland

Vandaag verlaten wij Zuid Afrika voor Swaziland. We staan vroeg op, ontbijten wat. Tess krijgt een hondje op schoot en denkt aan haar eigen hondjes thuis. Daarna horen wij Memories op de radio, deze werd op de begrafenis van de oma van Tess gedraaid. Tess had het even zwaar, na wat contact met thuis kon zij er weer tegen aan.

Snel de koffers in de auto leggen, uitchecken en weg wezen. Onderweg zien we nog wat struisvogels, maar deze worden waarschijnlijk gewoon gehouden door een boer, zoals een Nederlandse boer kippen houdt. Er staan en lopen nog wat koeien en geitjes langs en op en over de weg, deze proberen we te ontwijken aangezien we 120km per uur mogen. Richting Swaziland rijden we door een prachtige bergpas (wij denken de uitlopers van de Drakensbergen) en al rijdend genieten we van de panorama’s.

DSC03478

Na ongeveer drie uur rijden komen we aan bij de grens met Swaziland. Dat was een grappige belevenis..

ZuidAfrika(T) (389)ZuidAfrika(T) (392)

Iemand bij de poort van Zuid Afrika noteert onze kenteken en we krijgen een formuliertje. We moeten de auto parkeren. Dan stappen we uit en gaan naar de paspoort controle, daar krijgen we een stempel op dat formuliertje en in onze paspoort. We mogen weer in de auto stappen en verder rijden. Na 100 meter komen we bij de volgende poort. Hier leveren we het formuliertje weer in. Dan mogen we weer doorrijden. We zijn Zuid Afrika uit. Na weer 100 meter komen we bij de poort van Swaziland. Weer wordt onze kenteken genoteerd en krijgen we eenzelfde soort formuliertje. We mogen de auto weer parkeren. We stappen uit en gaan naar de immigratie dienst, deze zit in een vrachtwagen. Paspoorten en formuliertjes worden gezamenlijk ingezameld, en de man gaat de vrachtwagen in. Na een minuut wachten worden de paspoorten weer verdeeld, zonder te kijken of het paspoort wel bij de juiste persoon hoort. Gelukkig zijn wij de enige met een paarse omslag dus dat is makkelijk. Hierna moeten we doorlopen naar “Customs” dit zit in een gebouwjte. Hier laten we het formuliertje wederom stempelen en krijgen we een ander formuliertje voor de auto, dit kost 50 Rand. We mogen weer naar de auto toe. We stappen in en rijden verder naar de volgende poort, hier leveren we het formuliertje dat we bij de ingang kregen weer in en het roze gedeelte van het auto formuliertje. En we mogen verder. Het heeft uiteindelijk maar een kwartiertje geduurd, maar wat een circus.

We rijden langs de afslag naar Ngwenya Glass Factory, wij wilden in eerste instantie hier heen vandaag, maar besluiten door te rijden naar de lodge. Even wat eten misschien en daarna terug rijden. Deze ligt aan een drukke snelweg en bij de afslag staan zelfs hier midden op de snelweg (zonder ergens een weiland of iets dergelijks te bekennen)  koeien te chillen. De lodge zelf ligt ondanks de drukte dichtbij heel rustig op een heuvel in een bos. Aangekomen bij de lodge kunnen we meteen inchecken. Het ziet er uit als een motel zoals ze in Amerika veel hebben, maar dan Afrikaans. Veel liefelijker. Een kleine kamer, maar het ziet er wel allemaal erg nieuw uit. Er is een zwembad aanwezig, maar het water is erg koud. Misschien als wij morgen het lef hebben, nemen we een frisse duik. Wij nemen even een kopje koffie en thee en besluiten daarna ipv naar de Glass factrory naar de Swazi Candles te gaan. Hiernaast zit een restaurant waar we wat kunnen lunchen (restaurant van de lodge gaat pas om 17 uur open). De Glass factory gaan we morgen doen.

ZuidAfrika(T) (393)ZuidAfrika(T) (394)ZuidAfrika(T) (397)DSC03485

We hebben geen internet bij de lodge dus het blog gaan we nu uploaden bij een backpackers hostel niet ver van Swazi Candles vandaan, Malandela’s Backpackers. En daarna terug naar de lodge om te eten, relaxen en slapen.

ZuidAfrika(T) (398)ZuidAfrika(T) (399)DSC03503