Op naar de struisvogels

1 augustus 2014 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Vandaag is niet zo’n spannende dag als gisteren. Wij verlaten de ruige zee en gaan weer een guesthouse verder. Nu meer land inwaarts naar Oudtshoorn. Dit plaatsje staat bekend om zijn struisvogel farms. Wij blijven ook slapen op zo’n farm. Wij gaan als we wakker zijn eerst even douchen. Eerst Tess, die heeft een lauwe douche, maar als Mark aan de beurt is, dan is al het warme water op… dus dat wordt even snel douchen. Daarna even snel ontbijten in het restaurant. Vandaag maar ééns fruit en muesli in plaats van ei. We praten nog na over de avonturen van gisteren. Ook hebben we uitzicht op de berg die Mark gisteren beklauterd heeft. Het is toch best ver zo vanaf hier bekeken.

Tijdens het ontbijt lopen vele bavianen op het terras en over het dak van het restaurant. Nog voordat wij een foto hebben kunnen maken, zijn ze al weggejaagd door de serveersters. Jammer voor de foto, maar ja, wel beter zo, ze worden in ieder geval niet gevoerd en tam gemaakt.

We gaan als eerst via Plettenberg bay (afgekort “Plett”). Onderweg hierheen hebben we weer prachtig uitzicht op de bergen, vandaag weer een ander uitzicht met de lage bewolking. Voor een Hollander blijven bergen toch iets fascinerends. In Plett stoppen we bij een punt dat Whaleviewpoint heet. We hebben een mooi uitzicht over de baai en de zee, maar walvissen zien we niet. We hebben ook niet veel geduld om erop te wachten dus we gaan weer verder. Het centrum van Plett ziet er erg leuk uit, maar als we Plett uitrijden hebben we wel even een “wtf momentje”, want ineens doemt daar een krottenwijk voor ons op. We dachten nog, wat netjes en mooi ziet dit plaatsje eruit, maar schijn bedriegt en ook hier zijn de tegenstellingen dus erg groot.

ZuidAfrika(T) (602)ZuidAfrika(T) (601)

We rijden verder op weg naar Knysna (spreek uit: Niesna). Wij hebben van meerdere mensen gehoord dat dit een leuk plaatsje is en dat je bij het “Waterfront” een mooi uitzicht hebt over de “lagoon”. We zetten de auto neer op de parkeerplaats bij het waterfront en lopen richting het haventje. Het is hier echter zowat uitgestorven en het geeft ons een droevige indruk (het weer is ook droevig). Bij mooi weer en drukte, zou het best wel eens wat weg kunnen hebben van de restaurantjes/winkeltjes van Fishermans Wharf in San Francisco, het heeft een zelfde soort opzet/architectuur.

DSC04983DSC04994

We krijgen best een beetje trek, we lopen terug naar de restaurantjes. We gaan hier boven op de eerste etage zitten en hebben zo uitzicht over het water en de paar bootjes die op het water te vinden zijn. Nadat we wat gegeten hebben besluiten we om meteen door te rijden naar de eindbestemming Oudtshoorn.

Het weer is al de hele dag droevig. Het is wel droog, maar met de lage bewolking is de regen voor het grijpen, lijkt het. Als we door een bergpas rijden, rijden we plotseling door de wolken/mist en zien geen hand voor ogen zo mistig. Doet ons een beetje denken aan de film “The Mist”. Zodra we de bergpas door zijn is alles weer helder en het lijkt een hele andere wereld. Alles is heel droog en dor. Terwijl aan de ander kant van de berg, het vochtig, groen en bebost was. Hier gaat het alweer richting een soort woestijn met alleen maar lage begroeiing en kale rotsachtige bergen in de achtergrond.

Uiteindelijk komen we aan bij “La Plume”. Het is hier schitterend. De guest house lijkt op een oude koloniale plantage, en elk moment kan Django (uit de film) op z’n paard tevoorschijn komen. Ons verblijf is net zo koloniaal ingericht. Erg leuk. Straks even in een koninklijk bad, of in de royale stortdouche.

DSC05017ZuidAfrika(T) (616)ZuidAfrika(T) (614)ZuidAfrika(T) (615)DSC05018DSC05020ZuidAfrika(T) (617)

We lopen even een rondje over het terrein want het is hier vrij groot en om zeven uur is het diner met (uiteraard) struisvogelbiefstuk. Jummie!