Van Olifant Restcamp naar boomhutten

18 juli 2014 - Hoedspruit Nature Reserve, Zuid-Afrika

Vandaag verlaten we Olifant Rest Camp en Kruger Park, we gaan naar Hoedspruit, daar ligt Pezulu tree house Lodge. Naast Kruger Park, ligt nog een aantal prive reservaten, waar Pezulu dus ook is gevestigd. Wij staan weer om vijf uur op, want om zes uur willen we in het Kruger park zijn.

Gisteren tijdens de laatste rust plaats, voordat we naar Olifant Rest Camp gingen vertelde iemand ons, dat tussen Olifant en Satara Rest Camp het erg “open” is en de meeste dieren, als ze er zijn, daar het best te zien zijn. Nu moeten wij dus ook die kant op, dus we gaan met goede moed op pad. En hij heeft niets te veel gezegd. Allemaal open vlaktes, en we spotten het ene dier na de ander. Behalve de vele mooie en bijzondere vogels, zien wij uiteraard weer heel veel impala’s, maar ook olifanten, zebra’s, giraffen en gnoes. Vooral zebra’s en gnoes vandaag. We zien ook een soort kleine “grote trek”. Tientallen zebra’s en gnoes steken de weg over in karavaan, heel gaaf om te zien.

Maar ook zien we struisvogels, een secretarisvogel, heel zeldzaam zijn deze, en everzwijntjes. Van Australiërs kregen wij te horen dat er iets meer terug neushoorns te zien zijn, dus wij rijden terug. En we zien inderdaad drie (waarschijnlijk witte) neushoorns.

Wij komen op een gegeven moment aan bij een waterpoel, maar zien al heel veel auto’s staan, uiteraard gaan wij ook een kijkje nemen. Wij zien heel veel nijlpaarden, en een of twee krokodillen. Maar…… Ook, heel in de verte, helemaal aan de andere kant van de water poel zien wij leeuwen lopen, eerst wat vrouwtjes, daarna volgt ook het mannetje. WOW!! We hebben ze dan toch gezien. Wij hadden de hoop al bijna opgegeven. Tess d’r Big 5 is mede dankzij twee jaar geleden compleet. Het uitzicht is ook heel speciaal, want wij zien wat de impala’s niet zien. De leeuwen lopen namelijk via wat bos richting de impala’s. Overigens lijkt het niet alsof de leeuwen op jacht zijn, maar wie weet. Gespannen wachten we af, maar voordat de leeuwen mogelijk opduiken zien we de impala’s al wegschieten.

We rijden weer verder, en we zien een arend. Deze duikt iets verder de greppel in, wij gaan dichter naar hem toe. Niet lang daarna komen gieren er naar toe vliegen, we komen er achter dat er een karkas van een dier ligt, de gieren vechten hierom.

Na bijna vijf uur rijden komen we aan bij de Orpen gate, hier verlaten wij Kruger Park, door even later een prive reservaat binnen te rijden, via een onverharde weg, met veel stof, zand, steentjes en hobbels komen we een uurtje later aan bij Pezulu treehouse lodge. We worden verwelkomd met een drankje en een refreshing towel. Daarna wat papieren ondertekend, we mogen met 2 game drives mee. Straks om 14 uur eerst wat lunchen en om half 3 worden we opgehaald door een ranger. Maar eerst mogen we in de auto stappen  en achter Ronny in z’n golf karretje aan naar onze boomhut. Het wordt de “Huilboerboon” boomhut.

DSC02902ZuidAfrika(T) (304)DSC02922

Als we naar boven lopen en de voordeur open doen zien we al hoe fantastisch de hut is. Het is de Honeymoonboomhut. We hebben een hemelbed, en een balkon met relax zitje met uitzicht op een water poel, waar regelmatig dieren komen drinken, niet de gevaarlijke wilde dieren, maar wel giraffen, impala’s, zebra’s, gnoes en buffels. Ook is deze boomhut voorzien van een bad in de vloer van de hut, met uitzicht op de water poel. We kregen nog als tip mee dat als wij niet in de hut zijn dat we de deuren dicht moeten houden ivm blauwaapjes en bavianen, want deze komen hier ook.

Wij gaan heel even relaxen voordat wij weer op pad gaan. Al snel is het tijd om de spullen te pakken en naar de high tea te gaan. Om half 3 staat de ranger klaar om ons op te halen. We gaan naar de buurman, daar is een prive reservaat met de big 5. We stappen na een half uurtje uit de jeep, om vervolgens in te stappen in een andere jeep. We gaan het park in, we zien als eerste 2 buffels. Begint al goed. Daarna zien we een kudde buffels, echt heel veel en zij versperren de weg. Mannetjes, vrouwtjes maar ook kleintjes. We laten ze met rust en we rijden verder. We zien heel veel impala’s, maar daar stopt de ranger niet voor, hij is echt op pad voor de big 5.

DSC02924ZuidAfrika(T) (323)DSC02942

We zien drie olifanten, de ranger is niet bang, en rijdt verschrikkelijk dicht naar de olifanten toe. Wij knijpen hem een beetje na die keer dat de olifant wat agressief reageerde op ons een paar dagen terug, maar het gaat goed. Het lijkt wel of zij mensen gewend zijn. We zien zebra’s, maar die hebben we al gezien, ze horen ten slotte niet bij de big 5. Een Duits meisje vindt het jammer, want het is pas haar eerste dag hier en had ze nog niet gezien, maar begrijpt dat dat morgen wel goed gaat komen, als zij verder Kruger park in gaat. Wij rijden verder en we zien nijlpaarden, zij behoren niet tot de big 5, maar mocht er een big 6 zijn, dan zijn zij de nummer 6. Zij zijn levens gevaarlijk voor de mens, zij doden de mens niet om op te eten, maar omdat ze zich bedreigd voelen. Ook zwemt er nog een krokodil in het water waar we de nijlpaarden zien.

ZuidAfrika(T) (326)DSC02966DSC03011DSC03020DSC02995

Wij gaan weer verder. “Mission Leeuw” wordt het, als het moet, gaan we off-road zei de ranger. Ok, goed idee. Hij vertelde er alleen niet bij dat off road voor hem, niet alleen bij onverharde paden blijft, hij gaat daadwerkelijk de bush in. Staat er een bos in de weg, dat is geen obstakel voor z’n Landrover met dikke power, hij rijdt dwars door het bos alle (kleine) bomen verwoestend tijdens zijn weg. Natuur is blijkbaar niet zo belangrijk, dieren spotten des te meer. En het is voor een goed doel, want uiteindelijk worden we beloond met twee  mannetjes leeuwen. WOW, en ook zo dichtbij!

Wij rijden weer verder, wij hopen op de zwarte neushoorn en de luipaard, maar vooralsnog zien wij die niet. We stoppen ergens in de bush. We mogen uitstappen. We gaan wat drinken en wat snacken. We bekijken ook de ondergaande zon, en dit gaat zo snel. Maar wat een uitzicht op de Drakensbergen! Al gauw pakt iedereen wat warmere kleding, want het was vandaag 27 graden, maar dit verandert ook snel. We rijden weer verder als de zon onder is. We zien nog wat impala’s en olifanten, ook nog wat gieren. Rond een uur of 6 komen we weer aan bij een gate en stappen weer over op de andere jeep die ons terug brengt naar Pezulu.

ZuidAfrika(T) (328)DSC03031DSC03055

Rond half 7 komen we aan in de hut, we zetten wat foto’s op de laptop maar dit zijn zulke grote bestanden, dus dit duurt best lang. Om 7 uur is het tijd om te gaan eten. Avondeten wordt aangekondigd met trommel geluiden. We zitten allemaal gezellig rond een kampvuur.

ZuidAfrika(T) (334)

Als we allemaal klaar zijn, lopen we allemaal weer terug naar de hut. We horen onderweg wat geritsel, als Mark met z’n zaklamp schijnt, ziet hij overal oogjes oplichten. Het zijn aapjes. Waarschijnlijk de blauw aapjes. Ze zijn niet zo groot. Het zijn er heel veel en als ze ons zien/horen aankomen zijn ze heel snel weer vertrokken. Gelukkig zijn de deuren dicht. Ze kunnen niet naar binnen.

We gaan even snel een blog schrijven. We zoeken wat foto’s uit en gaan daarna de stof van ons af douchen, en waarschijnlijk nog even in bad voordat we gaan slapen. Morgen kunnen we lekker uitslapen. We hebben geen internet in de boomhut, de blog kan nog niet online, morgen ochtend maar bij het ontbijt.