Ochtendje relaxen aan het strand en Durban

29 juli 2014 - Durban, Zuid-Afrika

Vandaag is relaxdag! Geen plannen vandaag, geen verre rit en uitslapen. Lekker. Alsnog staan we redelijk vroeg op, want ontbijten is uiterlijk 9 uur, dus om 8 uur staat Tess op. Mark was om 7 uur al op het strand om foto’s te maken van Durban bij zondopkomst, Mark was toch al vroeg wakker en kon niet meer slapen.

Rustig aan ontbijten en daarna klaarmaken voor het strand. Het is de vraag of het echt strandweer wordt vandaag, de temperatuur wordt wel ok, maar gisteren waaide het enorm, maar nu lijkt het beter. Als we op het strand komen, zijn we weer de enige. Af en toe een bewoner van de enorme villa’s die hun hond komt uitlaten, maar daar blijft het bij. We nemen allebei een duik, de stroming is wat minder dan gisteren en de golven ook wat kleiner, maar alsnog een stuk groter dan we in Nederland gewend zijn, dus dat is geinig. De watertemperatuur van de Indische Oceaan is ook aangenaam.

ZuidAfrika(T) (523)ZuidAfrika(T) (526)

Maar de wind is toch nog best flink aan het strand, gezandstraald worden we niet, maar om nou te zeggen dat het aangenaam is, dat ook weer niet. Dus we maken maar een wandeling langs het water richting Durban. We lopen dan met de wind in onze rug en dat is goed te doen langs het water. Maar we moeten ook weer terug en dan blijkt dat de wind ineens flink is toegenomen en worden we weer gezandstraald. Ook is het inmiddels vloed (of dit komt door de toegenomen wind) en dat dit verraderlijk kan zijn, ondervindt Mark, wanneer die met z’n enkels in het water staat en met één vloedgolf ineens tot z’n middel in het water staat en zich nog tegen de stroming moet verzetten om niet meegetrokken te worden door de oceaan.

Na het bezoekje aan het strand, gaan we dan maar zonnebaden aan het zwembad bij de lodge. Het ligt hier lekker uit de wind. Het zwembadwater is wel kouder dan het oceaanwater, maar aangenamer dan dat we tot nu gewend waren van de andere zwembaden. Het zonnebaden zijn we (lees: Mark) al vrij gauw zat en we besluiten te gaan lunchen ergens langs de boulevard van Durban. Dit ligt buiten het centrum en we denken dat dit wel wat rustiger is dan het centrum zelf. Tess heeft hier twee jaar geleden in een hotel gezeten en volgens de Lonely Planet zijn hier veel restaurantjes en cafe’s.

ZuidAfrika(T) (545)ZuidAfrika(T) (544)

Bij de boulevard aangekomen is het inderdaad rustiger dan in het centrum, maar de restaurantjes zijn niet zo makkelijk te vinden. Er zijn wel gebouwtjes die waarschijnlijk vroeger een restaurantje zijn geweest, maar die staan nu leeg. Tess weet nog van twee jaar geleden een hotel waar ze toen gegeten hebben, dus daar gaan we nu ook heen en daar kunnen we op het terras zitten. Wel ergens uit de wind, want hier waait het ook hard.

ZuidAfrika(T) (543)

Wat de Lonely Planet niet vertelt, zijn de vele zwervers in Durban, ook hier aan het strand, word je als blanke continu aangesproken, maar niet alleen dat, ze volgen je de hele weg. We vinden het best zielig voor sommigen, maar anderen maken er volgens ons ook misbruik van en voeren een toneelstukje op. We staan bij een kraampje te kijken waar een (hard)werkende Afrikaan zit en een zwerver die om geld bedelt… tja, geld geven aan een bedelaar en vervolgens niks kopen bij het kraampje is dan wel het verkeerde signaal naar de hardwerkende Afrikaan. Toch?

We willen nog even over een pier lopen maar weer worden we achtervolgd door een zwerver. Als er dan nog een Afrikaan naar ons wenkt willen we ‘m al bijna een grote mond geven, totdat blijkt dat die een prachtige zandsculptuur heeft gemaakt. Even op de foto en daar hebben we dan wel een Randje voor over.

ZuidAfrika(T) (548)

We gaan maar weer zo snel mogelijk terug naar de lodge waar we niet worden lastig gevallen. We rijden via uShaka Marine World om te kijken of we daar nog wat mooie uitzichten hebben, maar we komen niet ver want de weg is afgesloten. We zijn hier wel aan de overkant van de haven en bij een parkeerterrein stapt Mark uit om wat foto’s te maken. Maar voordat Mark één been uit de auto heeft gezet, komt er alweer een zwerver op Mark afgestapt, deze begrijpt gelukkig wel nee. Even een paar foto’s en als Mark zich omdraait, ziet hij een ander bij de auto Tess lastigvallen. We rijden weer verder… met gierende banden naar de lodge. Wat een rotstad. Durban is geen aanrader, behalve dat het wel een ervaring is. Of ga met een gids door de stad. Of schmink je zwart. uMhlanga daarentegen is dè plek om even te relaxen. (er is verder toch niet zoveel te doen)

We zijn nu weer bij de lodge en in afwachting totdat we honger krijgen en naar uMhlanga centrum gaan, schrijven we de blog van vandaag.

Morgen verlaten we Durban weer, met het vliegtuig naar Port Elisabeth en dan met de volgende auto richting Tsitsikamma.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl