Weekje Boscamping Norg augustus 2021

28 augustus 2021 - Norg, Nederland

Zaterdag 21-8-2021

Vandaag is het dan eindelijk VAKANTIE!. We hebben al twee weken vakantie thuis erop zitten en het is Roos haar laatste week van de zomervakantie, maar nu gaan we dan echt OP vakantie. Vanwege Corona hebben we te laat een vakantie geboekt en was er eigenlijk niks meer (betaalbaars) te vinden in Nederland. Via Dennis, een collega van Mark, hebben we een weekje een chalet/stacaravan kunnen boeken in Norg, Drenthe, op een boscamping, Boscamping Langeloërduinen.

We zijn al vroeg op, want Roos is al vroeg wakker, dus we ontbijten, pakken de laatste spullen en laden in. De bergruimte van de Megane is heerlijk. We zijn snel klaar voor vertrek en rond 9.30 vertrekken we, nadat Roos nog uitgebreid met Simba en Nala geknuffeld heeft. Onderweg stoppen we een aantal keer om Roos te laten plassen en na een voorspoedige reis komen we om 12.15 aan. De eigenaresse had al gebeld dat het huisje al klaar is voor ons, normaal gesproken pas om 15.00 uur maar we hebben dus geluk.

Aangekomen in Norg (of all places) op de boscamping moeten we de eigenaar bellen om de slagboom te openen en we rijden achter hem aan naar ons huisje, huisje nummer 2. Het is een kleinschalige camping zonder faciliteiten met een aantal chaletjes erbij, midden in de bossen. Ons huisje heeft een ruime "tuin". Het huisje/stacaravan is knus, klein maar modern en netjes. Roos heeft haar eigen slaapkamer met stapelbed en dat vindt ze geweldig.

Ons huisjeOns huisje - woonkamer

Omdat het rond middaguur is, eten we eerst een broodje (over van gister) in de tuin, want de zon schijnt. Het is eindelijk mooi weer, de afgelopen weken was het niet al te best. Vervolgens vertrekken we om boodschappen te doen in de locale Coop om daarna door te rijden naar het nabij gelegen Steenbergen, want daar is een grote Hunebed, Hunebed "D1". Bij de Hunebed kunnen Roos en Mark even klauteren en eten we er nog een broodje, die we net bij de Coop gekocht hebben. Daarna wandelen we nog wat door het bos, volgens Google Maps kan je een rondje (eerder een vierkant) lopen, maar de "2e keer rechts" is afgesloten / prive terrein, dus we lopen weer dezelfde weg terug. Wel zien we nog een buizerd of kiekendief van dichtbij opstijgen. Gaaf om te zien, dat die binnen no-time zo hoog vliegt, dat die met het blote oog bijna niet meer te zien is.

Hunebed D1 SteenbergenHunebed D1 SteenbergenHunebed Steenbergen en Roos

Later in de middag gaan Roos en Mark nog voetballen en spelen een soort tafeltennis, maar dan zonder tafel en dan is het alweer tijd om te gaan eten. Roos wil heel graag naar de McDonalds, dus we hebben beloofd dat we deze week één keer naar de Mac gaan en dat is vanavond. In Assen. Kwartiertje rijden.

Bij de Mac aangekomen, staat er een hele rij om naar binnen te komen. Vanwege de Coronamaatregelen krijgt iedereen eerst een tafel toegewezen en mag daarna pas bestellen. Het gaat gelukkig vrij snel. De Mac zit er natuurlijk snel in (en waarschijnlijk binnen een uur weer honger, maar het was wel lekker) dus zijn we ook snel weer terug, maar dat is prima, want het is alweer bedtijd voor Roos. Het is nog licht en de gordijnen blinderen niet veel, dus het duurt lang voordat Roos eindelijk slaapt. Waarschijnlijk zal ze daarom morgen ook weer vroeg wakker worden, zullen wij ook maar niet te laat naar bed gaan...

McDonalds uitgebreid diner

Maar eerst nog even de finale van LEGO masters Australie kijken.

Guinness

Zondag 22 augustus

Vanmorgen worden we, tegen de verwachting in, niet zo heel vroeg gewekt door Roos. Ze was waarschijnlijk zo moe dat ze "uitslaapt" tot ca. half 8. We hebben een onrustige nacht gehad. Het regende heftig en Roos had hierdoor een "nachtmerrie" waarin ze dacht dat door de regen boze vissen de kleine vissen gingen opeten. Of zoiets... Bovendien was ze erg aan het hoesten waardoor ze een paar keer wakker werd vannacht.

We gaan lekker ontbijten en besluiten om naar Ballorig (soort MonkeyTown) te gaan, omdat het vanochtend bagger weer is. Vanmiddag hebben we al gereserveerd om te gaan zwemmen. Een dagje binnenactiviteiten dus. Om ca. 10 uur zijn we bij Ballorig en er staat een rij tot buiten (gelukkig is het net droog). Ondanks de lange rij kunnen we redelijk snel naar binnen. Tess en ik gaan ergens aan een tafeltje zitten (Mark gaat een boek lezen! en Tess gaat diamond painten.) en Roos gaat lekker spelen. Al snel komt ze boos/treurig naar ons toe rennen. Een jongetje heeft haar hand "geplet". Volgens Roos expres. Even troosten en ze kan weer gaan spelen, maar niet veel later komt ze huilend naar ons toe, hetzelfde jongetje heeft haar nu "geslagen", Roos laat ons denken dat het een verschrikkelijk monster is. Mark gaat even verhaal halen, maar het jongetje blijkt een kop kleiner dan Roos en misschien 2/3 jaar oud. Zijn oudere zusje is er ook bij, zij zegt dat het per ongeluk ging. Het jongetje heet Luuk en zegt sorry tegen Roos. Plus een high five erbij, en nu zijn ze ineens de beste vriendjes en gaan samen spelen. Bijzonder :)

Om 12 uur speelt Ajax tegen Twente en kijken we op onze telefoon naar ESPN. We willen hier ook even wat eten, maar Roos is er eigenlijk wel klaar mee, dus besluiten terug te gaan naar onze HQ in Norg. Daar volgen we de wedstrijd (wat een baggerwedstrijd die op 1-1 eindigt) en eten wat broodjes. Roos speelt met het lego wat we te leen hebben gekregen van de eigenaren en dan is het tijd om naar het zwembad te gaan. We kunnen twee uurtjes zwemmen, daarna moeten we weer wegwezen. Twee uurtjes blijkt ook wel genoeg, het is een vrij klein zwembad met een glijbaan, maar we vermaken ons prima. Het is prachtig om te zien hoe goed Roos al zwemt en duikt vanaf het duikblok het diepe in. Ook al twijfelen de bad juffen of zij al haar A-diploma heeft. (Heeft ze niet, maar we hadden geen zwembandjes/zwemvest mee). Maar omdat wij goed bij Roos in de buurt blijven, en Roos bij ons en vlakbij de kant zwemt, accepteren ze het.

Rond 16.00 uur vertrekken we weer naar onze thuisbasis om te douchen (vanwege Corona mag dat niet in het zwembad) en daarna gaan we uit eten bij een Italiaans restaurant in Norg. Het is een leuk tentje, heel authentiek (of kitscherig??), zelfs de bediening is Italiaans. De pizza is ook heerlijk maar helaas krijgt Roos last van enorme buikkrampen en kan alleen nog maar liggen. We eten dus snel onze pizza op, betalen en gaan terug naar de HQ. Roos gaat daar even op de bank op haar zij liggen en dan zijn de krampen gelukkig snel weer verdwenen.

Italiaans restaurantPizza carpaccio

Ondertussen rijdt Mark nog even naar Assen om boodschappen te doen, waaronder vuilniszakken om op het raam van Roos te plakken, zodat ze snel in slaap kan vallen en hopelijk morgen wat langer uitslapen. Voor het inslapen lijken ze al hun werk te doen, want Roos valt als een blok in slaap. Aan de andere kant, we (of vooral Roos) heeft een drukke dag achter de rug. Dat helpt ook wel mee natuurlijk.

Maandag 23 augustus

Roos is vanochtend alweer vroeg wakker en gaat even in de kamer TV kijken zodat wij nog even kunnen blijven liggen, maar om half 9 komen wij er ook uit om te ontbijten. We hebben nog wat eitjes van de kinderboerderij uit Lisse meegenomen, die we kunnen eten.

Vandaag hebben we het plan om naar het openluchtmuseum Ellert en Brammert te gaan. Mark is hier als kleine jongen al eens geweest en dat herinnert hij zich nog (een beetje), dus dat zal dan wel indruk gemaakt hebben. Dit is in Schoonhoven en een half uurtje rijden, we zijn hier al om 10 uur. Ellert en Brammert zijn reuzen uit een sage van rond 1500-1600. Het zijn eigenlijk rovers die zich in het moeras schuilhouden en voorbijgangers overvallen / vermoorden maar doordat de verhalen van mond op mond gingen, werden deze verhalen steeds meer aangedikt en uiteindelijk werden dit reuzen die mensen ontvoerden en gebruikten als "hulpjes".

Ellert en BrammertEllert en Brammert (1)

Hoewel het openluchtmuseum vernoemd is naar de reuzen, gaat het museum hier niet over. Het gaat over hoe mensen vroeger (rond 1800-1900) in de omgeving leefden, veelal in plaggenhutjes. Ook staan er (nagebouwde) smid, kerk en een gevangenis (voor één gevangene). Er is zelfs een authentieke boerderij die op een andere plaats is afgebroken en steen voor steen is opgebouwd in het museum.

Ellert en Brammert - plaggenhutEllert en Brammert - plaggenhut

Ook is er een Hunebed nagebouwd waar we uiteraard even op moeten klimmen

Ellert en Brammert Hunebed (1)Ellert en Brammert Hunebed (2)

Na twee uurtjes hebben we het wel gezien, Roos is ook al wel moe van het rondlopen en we gaan even op het terrasje zitten om een koffie met een "ouwewijvenkoek" te verorberen. Roos speet nog wel even in de speeltuin.

Om een uurtje of twee gaan we weer. We willen een foto maken met Roos bij een Hunebed met een ballon van school (dit is een opdracht voor de kinderen om te laten zien aan de juf), maar we zijn de ballon vergeten. Dus eerst weer terug naar ons hoofdkwartier, ballon ophalen en vervolgens weer terug, nu iets verder naar Borger, hier staat de grootste Hunebed schijnbaar. Onderweg valt Roos even lekker in slaap en heeft een half uurtje geslapen als we bij het "Hunebedcentrum" in Borger aankomen. Hier is ook nog een openluchtmuseum bij, maar één museum per dag is wel genoeg. We lopen naar de Hunebed, met Roos in Marks armen, want Roos moet nog even wakker worden.

Borger Roos valt in slaap

Bij het hunebed is het best druk en helaas mag je hier niet op het Hunebed klimmen, want deze is wel echt groot. Roos wil wel even op de foto, maar daar is ze al wel snel klaar mee, dus gelukkig hebben we een leuke foto.

Hunebed BorgerHunebed Borger (2)

We lopen nog even een stukje in het rond en komen zo nog op het "Mammoetpad". Geen idee waarom ze dit noemen, maar allicht zullen hier ooit eens resten van Mammoeten gevonden zijn.

Borger Mammoetpad

Omdat het inmiddels al vijf uur is, besluiten we de auto in het centrum van Borger neer te zetten en daar een restaurantje op te zoeken. Borger noemt zichzelf de Hunebed hoofdstad, dus dat geeft ons hoge verwachtingen op een gezellig centrum. Helaas worden onze verwachtingen al vrij snel getemperd, er zijn wel wat leuke terrasjes, maar qua restaurantaanbod bestaat het uit een snackbar, vier italiaanse restaurants en een lunchroom waar je ook kunt dineren. Ook is er net buiten het centrum een speel-pannenkoekenboerderij, maar die is dicht. Ook andere interessante restaurants zijn dicht op maandag of zelfs permanent gesloten. Aangezien we gister al Italiaans hebben gegeten, blijft de lunchroom over. We zitten hier lekker in het zonnetje (we zijn blij dat we ons nog hebben ingesmeerd) en Tess en Mark genieten van hun virgin Mojito. Roos drinkt haar chocomel in één teug leeg. Ook de wespen willen een slokje meepikken, helaas. Maar die onthoofden we met ons bestek of sluiten we op in een (even later besteld) flesje Radler.

Ondanks dat dit eigenlijk een lunchroom is, is het eten heerlijk (Mark een varkensrib, Tess Gamba's en Roos een pannenkoek). Om half 7 is het terras nagenoeg leeg en gaan ook wij ervandoor, want Roos ligt meer dan dat ze zit, door de vermoeidheid.

Een grappige uitspraak van Roos die de hele vakantie al stenen aan het verzamelen is en ziet dat de gevel van het restaurant bestaat uit keien: "hey, dit restaurant heeft ook een stenenverzameling, net als ik".

We rijden terug naar Norg en nu is het Mark die z'n ogen lastig open kan houden, maar gelukkig wel wakker genoeg is om te rijden.

In Norg aangekomen, gaat Roos meteen (gewillig) naar bed en kunnen wij nog even rustig nagenieten van een mooie dag.

Dinsdag 24 augustus

Vanmorgen wordt Roos pas na 8en wakker. Heerlijk, ook al is ze vannacht wel een (paar) keer wakker geweest. We willen vandaag naar de zeehondenopvang in Pieterburen, maar we kunnen pas reserveren voor een tijdslot vanaf 12 uur. Dus we kunnen even rustig ontbijten. Om 10 uur zijn we wel klaar voor vertrek en besluiten maar te gaan. In Pieterburen woont ook een Astrid, dit is een goede vriendin van Frans, de oom van Tess en die heeft daar een B&B, waar ze als typetje Gré Parelmoer haar gasten bedient. Als dit typetje heeft ze ook opgetreden in Holland's Got Talent. Klik hier voor een impressie.

Rond 11 uur komen we bij het B&B "koningin van Pieterburen" aan, maar het ziet er verlaten uit. Er is geen deurbel, maar wel een soort scheepsbel die we luiden, maar niemand doet open. Achterom rommelt Mark wat aan een deur en er komt een kakofonie van hondengeblaf achter de deur vandaan. Even later komt er een man naar buiten en we stellen ons voor en zeggen dat we voor Astrid komen. De man is Wim, de man van Astrid en hij verwelkomt ons binnen, het is geen enkel probleem dat we onaangekondigd binnen komen vallen en krijgen meteen koffie en thee aangeboden. Het B&B is een oud herenhuis en is een kruising tussen Villa Kakelbont (binnen) en het huis van de Adams Family (buiten). Van binnen in ieder geval een bonte verzameling van prullaria en kleuren. Ze hebben er zelfs een discotoilet.

Discotoilet

Even later komt Astrid ook binnen en ze vindt het erg leuk dat er familie van Frans langskomt en allerlei interessante verhalen krijgen we te horen. Ook maken we kennis met de vijf honden. Na ruim een uur is Roos het wel zat en met een paar CD's waar Astrid en Frans op voorkomen en een paar prullaria voor Roos gaan we richting Pieterburen zeehondenopvang.

In de zeehondenopvang vindt Roos het erg interessant om van alles te horen over de zeehondenopvang wat wij voorlezen. Er is ook een "speurtocht", je moet vragen beantwoorden en o.b.v. de juiste antwoorden kan je een woord maken, met een beetje (veel :) ) hulp, raadt Roos alle antwoorden.

PieterburenPieterburenPieterburen

De opvang is verder vrij klein dus we zijn er ook redelijk snel doorheen. Roos speelt nog wat in een zandbak en daarna gaan we weer, Mark moet nog de "proloog" van het Pieterpad, een rondje van 10 kilometer lopen. Dit rondje "lopen" we met de auto. Althans, dit is het doel, maar halverwege staat er doodlopende weg en is de weg ook niet echt goed begaandbaar en keren is hier niet mogelijk. We proberen het toch. Na 2 kilometer komen we een man tegen en die vragen we of we hier goed gaan, maar die man begint te lachen. We bevinden ons op prive terrein (wel toegankelijk voor wandelaars) en hij waarschuwt ons voor de boer, als we die tegenkomen met z'n traktor, dan gaat die echt niet opzij. En wij kunnen niet keren :) daar is al een paar keer de politie aan pas gekomen. Schijnt nogal een vervelende boer te zijn ("Het is ook geen Groninger maar een Fries" zegt de man...) Een stukje verderop is er wel een mogelijkheid om te keren, dus gaan we weer terug. De proloog dus half afgemaakt.

Daarna gaan we op zoek naar de Waddenzee, omdat we hier nu toch zo dichtbij zijn, willen we daar ook even naar toe. We rijden wat naar het Oosten in de hoop dat we ergens naar links kunnen richting een dijk die daar loopt en inderdaad na ca 8 kilometer niemandsland kunnen we naar rechts. Na nog een paar kilometer niemandsland komen we aan bij een restaurantje in een plek wat Noordpolderzijl heet, waar het verbazingwekkend genoeg vol zit op het terras. Dit zijn voornamelijk fietsers, die waarschijnlijk wel over / langs de dijk kunnen fietsen, maar je met de auto niet kunt komen. Een trappetje de dijk op, hierachter zal het einde van de wereld liggen... Aan de andere kant van de dijk zien we een klein haventje en een "kweldergebied", een soort grasland wat half onderwater loopt bij vloed. Helaas is het nu vloed, dus de wadden zien we niet, alleen de zee. Het waait hier ook enorm hard, dus we blijven niet zo lang. Even genieten van het uitzicht en weer doorrrrr.

Naar het einde van de wereldZicht op de WaddenzeeEinde van de wereld

Het is een uurtje rijden terug naar Norg, net iets langer, want het is rond spitsuur dus rond Groningen hebben we wat vertraging. We doen boodschappen en besluiten te gaan barbecuen met zo'n eenmalige BBQ. In Norg doet Roos even een spelletje "Bert Bever". Dit lijkt een beetje op Jenga, waarbij je in dit spelletje stammetjes er tussenuit moet duwen, zonder dat de "dam" instort.

Bever Bert

Tussendoor steken we ook even de BBQ aan en kunnen we gaan eten. Het is heerlijk zo op het terras met het avondzonnetje midden in het bos. We zien nog wat roodborstjes en een eekhoorntje.

BarbecueBarbecue

Dan is het alweer tijd voor Roos om te douchen en naar bed te gaan. Zonder moeite gaat ze naar bed en ze is vanavond ook zo weer weg. eruggekomen van Roos in bed stoppen, wil Mark een slokje nemen van zijn bier, maar er zit een wesp in! Gelukkig slikt hij hem niet door, maar hij wordt wel geprikt in zijn lip. Een pruillipje zal dat vast worden... Ondanks dat, kunnen wij nog even nagenieten van een mooie dag.

Woensdag 25 augustus

Tess en Roos hebben vannacht lekker geslapen maar Mark erg slecht. Midden in de nacht was mark door iets gestoken oid, in ieder geval jeukte er iets vreselijks en dit hield hem een paar uur wakker. Gelukkig hielden we een rustige morgen. We ontbijten lekker met croissantjes en afbakbroodjes. Dit kan 's ochtends niet buiten, want het is 's ochtends erg vochtig en het is nog koud. Na het ontbijt doen we een rondje over de camping, want we hebben eigenlijk nog helemaal niks gezien van de camping. De camping uitlopend is er een kabouterpad. Langs he wandelpad zijn hier en daar kabouters neergezet en bordjes met leuke spreuken en rijmpje. Ook is er een boomstronk met kabouter-theeservies waar Roos even gaat theeleuten.

Kabouterbos op de camping

We lopen nog wat verder door het bos en komen weer terug op de camping waar nog een paar speeltoestellen staan, een speeltuin kan je het niet noemen, maar Roos vermaakt zich hier een tijdje samen met twee jongetjes van rond de 2 en 7, die elkaar broers zijn. Totdat Roos van het duikelrek "duikelt" op d'r hoofd, dan is ze er klaar mee. Er is verder ook niks op de camping en het is lunchtijd, dus dat komt wel goed uit. We kunnen nu wel buiten eten en dat is op deze plek erg fijn, in een grote tuin omringd door bomen en vogeltjes overal.

Na het eten gaan we naar Orvelte. Dit is een "museumdorp". Er wonen nog wel mensen, maar het centrum is afgesloten voor auto's en alleen bedoeld voor toeristen. De gebouwen (voornamelijk boerderijen) die hier staan, zijn in gebruik als musea voor bijvoorbeeld oude ambachten, zo is er een klompenmakerij, een smederij, een houtzagerij. Voor elk gebouw moet je echter entree betalen, dus we gaan niet overal naar binnen, ook omdat de meeste ambachten ook niet echt "aan het werk" zijn, maar meer een expositie van gereedschappen. Daarnaast zijn er gezellige terrasjes waar je (ambachtelijke?) lekkernijen kunt eten en koffie uit de machine. Het is best leuk om er rond te lopen, maar we hadden er wat meer van verwacht.

OrvelteOrvelte klompenOrvelte ambachtelijke stroopwafels

Er is in Orvelte ook een Jan Kruis museum. Jan Kruis is vooral bekend van de strip Jan, Jans en de kinderen. Je kan hier zelf leren tekenen d.m.v. een digitale workshop door Jan Kruis, maar Roos gaat liever kleuren. Zij vermaakt zich hiermee, waarna Tess en Mark door het mini museum lopen. Wij zijn eerder klaar dan dat Roos haar tekening afheeft, dus die mag ze meenemen.

Jan Kruis MuseumJan Kruis' tekening als 6-jarige

Het is rond 17.00 uur als we weer terugrijden naar ons hoofdkwartier Norg. Het is ca. 40 minuten rijden en het is rustig op de weg, ondanks dat het spitsuur is. Bij het "chalet" aangekomen, parkeren we de auto en lopen naar het centrum van Norg. Dit is ca. 15 minuten lopen. Het begint wel te spetteren dus we hopen dat het droog blijft. In Norg kijken we even rond, we zijn ten slotte toeristen. Er is (uiteraard) een kerk maar ook een kunstwerk, tenminste dat denken we dat het kunst is, van een draak in een kooi. Er staat geen bordje bij, we begrijpen het idee erachter dus ook niet, maar Roos vindt het geweldig, zij vindt draken "cool" omdat ze ook op Netflix een serie al tig keer gezien heeft "Reddingsrijders". Er is trouwens ook een draak die Borger heet, hetzelfde als het plaatsje waar we laatst geweest waren, dat vond Roos natuurlijk ook wel gaaf (maar dat terzijde).

Roos en de draakKerk Norg

Omdat Roos (en Tess) al best moe zijn, vinden we het zonde om uitgebreid uit eten te gaan dus we gaan op zoek naar een snelle hap. We komen bij een snackbar ingericht als American Diner, dus ook nog wel leuk ingericht. We halen hier een lekkere vette bek. Tijdens het eten begint het inderdaad te regenen, dus dat hebben we goed getimed.

Uit eten Norg

Na het eten lopen we weer terug en zijn om 19 uur zijn we weer terug en kan Roos naar bed. Roos wil echter "opa en oma waf" nog even bellen, want zij weten nog niet van Roos haar "wiebeltand". De andere oma's en opa wel. En Juno wil ze het ook laten zien. Enfin, een half uurtje later kan Roos echt naar bed. Ook nu gaat ze zonder stribbelen naar bed en valt ze ook snel weer in slaap.

Donderdag 26 augustus

Vanochtend wordt Roos pas om half 9 wakker. Heerlijk uitgeslapen dus (voor Roos haar doen). We hebben gisteravond echter kaartjes voor attractiepark Duinen Zathe in Appelscha gekocht. Dit park gaat om 10 uur open, dus moeten we wel een klein beetje opschieten. Even snel ontbijten en we kunnen gaan. Het is niet zo ver rijden en we zijn er binnen 20 minuutjes. We komen langs Oosterwolde en hier is een kanaal met diverse sluisjes, dat ziet er leuk uit.

Aangekomen bij het park is het nog niet zo druk, maar we zijn er natuurlijk ook nog vroeg. Dit park is een "all-inclusive" park, dus eten en drinken is bij de prijs inbegrepen. En dat voor 15 eu per persoon. Dus we verwachten er niet teveel van. Maar wat hebben we het leuk gehad. Bij binnenkomst komen we als eerst langs een ouderwetse achtbaan waar Roos in wil, dit lijkt ons best heftig voor een 5-jarige maar ze mag er in. Roos vindt het geweldig! Dit blijkt haar favoriete attractie gedurende de dag, ze gaat er wel 10x in met papa en 1x met mama. Er staat ook geen wachtrij. Nergens eigenlijk, want het is de hele dag lekker rustig. Het is maar goed dat we voor vandaag hebben gekozen, want we wilden eerst zaterdag gaan, maar in het weekend is het wellicht drukker en in het noorden is de school alweer begonnen. Van een medewerker horen we ook dat ze juist zaterdag bussen vol met scholieren verwachten en dat het bomvol zal zijn, dus vandaag hebben we inderdaad goed uitgekozen.

Filmpje van de achtbaan

Daarna gaat Roos naar het "Assen verkeerspark". Dat is op zich vreemd, want Assen is in Drenthe en we zijn nu in Appelscha, Friesland. Maar vroeger was er in Assen een verkeerspark (Mark is hier als jongetje ook wel eens geweest), maar die is failliet gegaan. Een klein deel met de trapwagentje heeft dit park overgenomen. Mark en Roos gaan met de trapwagen over een parcours waar het de bedoeling is, dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt, want er is ook een politieagent die je komt achtervolgen op zijn elektrische scooter / autootje als je de regels overtreedt. Hij ziet gelukkig niet dat Roos spookrijdend de snelweg op rijdt :-)

Verkeerspark Assen in attractiepark Duinen ZatheVerkeerspark rijbewijs Attractiepark Duinen Zathe

Met mama gaat Roos nog een keer in een rupsbaan, die is zelfs zo rustig dat ze er alleen in zitten.

Rups Attractiepark Duinen Zathe

Tess gaat nog een keer alleen in een attractie waar Roos niet in mag, die ziet er heel vervaarlijk uit, maar hij was een beetje saai.

Tess in de boot Attractiepark Duinen Zathe

Ook is er een piratenschip, maar die staat er alleen maar, wel even op de foto met Piet Piraat.

Piraat Attractiepark Duinen Zathe

Het mooie aan Roos is, dat ze alles leuk vindt, je zou denken dat een draaimolen nu "te saai" is maar dat vindt ze ook gewoon leuk, maar ook een doodnormale speeltuin. Daar gaat ze even klimmen, zodat wij even kunnen bijkomen. Dan lunchen we ook even en daarna weer doorrrrr.

Draaimolen Attractiepark Duinen Zathe

Er is een spookhuis, waar Roos ook in wilt. We waarschuwen haar nog dat het best eng kan zijn, maar ze wil er beslist in. Maar aan het einde zit Roos helemaal ineen gedoken bij Tess op schoot. Dat hoeft ze niet nog een keer te doen!

Er zijn ook nog botsauto's en botsbootjes waar Roos met papa in wilt. Roos vindt het geweldig, Mark vindt het geweldig en Tess vindt het ook allemaal best. Die geniet ervan hoe Roos (en Mark stiekem ook) geniet.

Botsauto'sBotsbootjes

Wat Roos ook erg leuk vindt is een soort klim-opblaas-kasteel. Je moet dan omhoog zien te komen en dan met de glijbaan weer naar beneden. Je hebt alleen nergens houvast, dus je moet maar net hopen dat er genoeg wrijving is tussen je handen/voeten en het kasteel. Dat lukt meestal niet en dan glij je naar beneden. Glij je op je billen naar beneden dan is er niks aan de hang, maar glij je op je voeten/buik naar beneden dan schuurt dat behoorlijk aan je voeten. Dat ondervindt Mark (en roos ook).

Klimtoren Attractiepark Duinen ZatheKlimtoren Attractiepark Duinen ZatheKlimtoren Attractiepark Duinen Zathe

Klimtoren Attractiepark Duinen ZatheKlimtoren Attractiepark Duinen Zathe

Rond 17.30 gaat het park dicht en om 16.45 gaat de keuken dicht. Wij gaan dus om 16.45 nog even snel eten halen. Wij lazen veel reviews op Google dat er qua publiek een hoog tokkie gehalte was die alleen maar kwamen voor het gratis eten. Ik denk dat ze daar ons nu ook mee bedoelen haha. Maarja, je bent geen Nederlander als je iets gratis links laat liggen.

Eten Attractiepark Duinen Zathe

Na het eten is er nog heel even tijd om wat te doen voordat het park dichtgaat. Roos wil nog één keer in de achtbaan, maar die gaat net dicht. Het meisje wat daar de hele dag hard gewerkt heeft en Roos inmiddels goed kent, moet ons helaas wegsturen. Bij de ingang hebben we een kaart gehad die we kunnen geven aan de medewerker die een compliment verdient. Roos wil deze kaart wel aan haar geven. Daar is ze erg blij mee, al geeft ze eerlijk toe dat ze niet weet wat ze met de kaart moet doen.

We kunnen nog wel een keer in het opblaas-klim-kasteel. Tenminste alleen Roos, want Mark gaat niet meer. Roos is alleen zo moe inmiddels, dat het haar niet meer lukt om boven te komen. Er is helemaal niemand meer in het park, zelfs geen medewerkers, dus we besluiten maar om ook naar de uitgang te gaan. Het is mooi geweest, we hebben ons echt heel erg vermaakt.

Voordat we weggaan, haalt Tess nog wat popcorn, voor vanavond tijdens de film.

In onze crib aangekomen is het nog te vroeg om te slapen, alhoewel Roos echt wel moe is. Ze mag nog even een spelletje spelen, even douchen en daarna naar bed.

Vrijdag 27 augustus

Vanmorgen doen we lekker rustig aan, want het regent vanmorgen. De voorspelling is dat het later in de ochtend droog wordt. We ontbijten en doen wat spelletjes. We denken eraan om een huifkar te huren, maar we kunnen niet echt wat vinden, wel één, maar die kost 250 euro en dat vinden we een beetje overdreven. Omdat het inmiddels half 12 is en het nog steeds regent, besluiten we om naar Kabouterland in Exloo te gaan. Dit is (deels) binnen, dus kunnen we in ieder geval een binnenactiviteit doen. We hebben van oma Zuiderduin gehoord dat het vrij klein is en dat je er vrij snel klaar mee bent, maar ja, we zijn dan in ieder geval even weg. Ons huisje / chalet / stacaravan is prima, maar met regen voelt het wel een beetje opgesloten. Voordat we weggaan is Roos ineens heel verdrietig. Met tranen in haar ogen zegt ze dat ze Simba en Nala mist. Via Whatsapp vraagt ze daarom aan Pascal (die op ze past in onze vakantie) of het goed gaat met ze. Pascal stuurt ons foto's en een filmpje van ze en het gaat gelukkig hartstikke goed. Roos is gerustgesteld en weer vrolijk.

Simba in HillegomNala in Hillegom

Rond 11 uur komen we aan bij Kabouterland en het is er lekker rustig. Wat fijn dat in het Noorden de vakanties al voorbij zijn. We krijgen bij de ingang te horen dat we rechtsaf moeten door het "konijnenhol", maar er is ook een buitengedeelte en aangezien het nu droog is, besluiten we daar eerst doorheen te lopen. Hier is een speeltuin, maar het is er nat dus die slaan we voor nu even over. Er is een klein skelterparcourtje waar Roos en Mark een rondje rondscheuren, maar het begint te hozen, dus even snel schuilen. De bui duurt wel 10 minuten.

Kabouterland

Dan zien we op een plattegrond dat we een heel deel hebben overgeslagen en lopen via een doolhof een stukje terug. Hier is een kasteel. Deze blijkt nog best groot te zijn met een zolder waar een poppenkast(eel) staat. Geen poppen, maar Roos heeft haar knuffels Simba en Nala mee, dus we kunnen allemaal een keer poppenkast spelen, omstebeurt.

KabouterlandKabouterlandKabouterland

(Roos achter de poppenkast):

Kabouterland poppenkast

Er zijn ook diverse dieren die verspreid in het buitengedeelte verblijven, zoals Penceel- en Doodshoofdaapjes, Wallaby's, Uilen, Dwergeekhoorntjes, Otters, Mangoesten, Stokstaartjes, Kookaburra's en andere  vogels. Het is net een mini dierentuin.

KabouterlandKabouterland

Als we wat gegeten hebben en Roos heeft in een overdekte speeltuin gespeeld is het dan echt tijd voor de kabouters. Eerst via een trollengrot (Roos vindt dit best wel spannend in het donker) komen we aan bij het "konijnenhol". Hier gaan we naar binnen en wanen we ons in een grot waar in allerlei spelonken diverse kabouterscenes nagemaakt zijn. Erg leuk gemaakt. De grot loopt verder naar boven en daar is nog meer te zien. Wanneer we alles gezien hebben, kunnen we via een glijbaan weer naar beneden en sta je weer buiten bij de ingang/uitgang. Intussen is het wat beter weer en Roos gaat nog even (met Papa) spelen in de speeltuin en daarna houden we het voor gezien. Al met al hebben we ons hier toch wel vijf uurtjes vermaakt.

KabouterlandKabouterland

Het is 16.00 uur en we hebben een pannenkoekenboerderij in de buurt gevonden. Via een stop bij de supermarkt rijden we hier naartoe. Deze pannenkoekenboerderij komt Mark heel bekend voor. Dit is in Gasteren waar Mark met Reinoud twee weken geleden de auto heeft geparkeerd voor het wandelen over het Pieterpad. Hier zijn we rond 17.00 uur.

Het is een leuke plek waar een buitenspeeltuin is (maar het regent weer) en ook een binnenspeelgedeelte, dus Roos kan hier lekker haar gang gaan, alhoewel ze ons regelmatig erbij betrekt. Later zijn er ook andere kindjes en daar vermaakt ze zich ook mee.

Uit eten in Gasteren

Rond half 7 zijn we klaar en krijgen we de rekening: € 160 en een beetje. Best veel voor drie pannenkoeken en wat drinken. We schrikken ons een hoedje, maar dit is de rekening van een andere tafel gelukkig. We rekenen (het goeie bedrag) af en Roos krijgt nog een verrassing: een sleutelhanger van Paw Patrol.

Terug in onze HQ gaat Roos na het tandenpoetsen meteen naar bed en maken wij ons klaar voor alweer onze laatste avond in Drenthe :-(

Vanavond een filmavondje. De film van vanavond: "Snatch" en "Cruella" (maar Mark denkt dat hij dan al slaapt).

Filmavond

Zaterdag 28 augustus

Vandaag komt onze vakantie tot een eind :( helaas.

We mogen eventueel nog een dag langer blijven omdat er geen huurders na ons komen, maar we hebben besloten om vandaag naar huis te gaan, zodat we in ieder geval zondag nog even hebben om bij te komen, voordat Roos maandag weer naar school mag, naar groep 3!

Om 7 uur is Roos alweer wakker, we horen haar roepen / vragen of ze bij ons verder mag slapen. Dat mag natuurlijk. We hebben geen plannen verder en we hebben de hele dag om naar huis te komen. Eerst maar even gezellig ontbijten met een eitje en een croissantje. Tess vraagt zich af of we vandaag nog wat gaan doen. Mark heeft in z'n hoofd om rustig naar huis te gaan en dan thuis alles uit te ruimen / wassen etc. maar dat kan morgen in principe ook nog. Roos lijkt het wel leuk om naar een dierentuin te gaan, dus we kijken of we kunnen reserveren voor Dierenpark Amersfoort, dat lig redelijk op de route. Er zijn nog kaarten te reserveren, maar dan moeten we nu toch eigenlijk wel opschieten, want het is ook weer zonde als we pas 'smiddags in de dierentuin aankomen. Dus eten, afwassen, spullen inpakken en GAAN!!

We hebben het heel leuk gehad afgelopen week, maar dat had niet zo zeer te maken met de plek waar we zaten, maar meer met de dingen die we gedaan hebben. Het huisje was krap en op de camping was niks, dus wat het huisje betreft, hebben we niet zo'n moeite om afscheid te nemen.

Onderweg even kaartje reserveren, Roos zegt nog dat ze graag naar huis wil naar de katjes, "maar de dierentuin vind ik ook wel leuk". In de buurt van Zwolle stoppen we nog voor een (La) "Plas" pauze, hier binnen nog even een gekke foto van Roos en om 11.15 uur zijn we bij de Dierentuin aangekomen. Mooi op tijd, want we hebben een tijdslot tussen 11 en half 12.

(La) Plaspauze

De dierentuin bevalt ons prima, een dierentuin is altijd leuk. Wat in deze dierentuin ook leuk is, dat ze voor kinderen bij sommige verblijven een klim-/klauterroute hebben, zodat je onder of over een verblijf heen loopt door een tunnel of een touwbrug. Het is eigenlijk voor kinderen, maar begeleiders mogen ook mee, dus Mark en Tess gaan natuurlijk ook mee. Aan het einde is er altijd een glijbaan waarmee je weer terugkomt bij het begin. Ook is er een treintje die door een deel van het park rijdt. Leuk voor kleine kinderen, maar voor de dierentuin niet zoveel toegevoegde waarde, omdat je eigenlijk alleen aan de achterkant van verblijven aankijkt, waar geen dieren te zien zijn.

Dierenpark Amersfoort treintje

Roos wil heel graag de Cheetah (jachtluipaard) zien, maar die is niet in deze dierentuin. Wel leeuwen, diverse soorten apen / primaten, veel vogelsoorten, kamelen, zebra's, olifanten, giraf, tijgers, hyena's en nog veel meer.

Dierenpark Amersfoort oog in oog met een HyenaDierenpark Amersfoort de prairiehondjes lopen over straatDierenpark Amersfoort met een ringstaartmakiDierenpark AmersfoortDierenpark Amersfoort even de weg zoekenDierenpark Amersfoort oog in oog met een tijgerDierenpark Amersfoort

In het vogelverblijf lopen er zelfs vale gieren. Die zijn heel indrukwekkend en wij zijn volgens mij meer onder de indruk van hen dan andersom.

Dierenpark Amersfoort Vale Gier

Ook is er een heel deel "Dinobos" met replica-dino's(op werkelijke grootte?) wat Roos ook heel gaaf vindt.

Dierenpark AmersfoortDierenpark AmersfoortDierenpark Amersfoort opgegeten worden door een T-rexDierenpark Amersfoort

Één moment is wel erg zielig. Bij de bavianen zien we een bavianenmoeder een dood jong meeslepen. We lezen op een bordje dat er een bavianenjong dood is geboren en dat het hoort dat de moeder deze een paar dagen met zich meezeult om er op die manier afscheid van te kunnen nemen. Heel sneu om te zien.

Uiteindelijk zijn we rond 16.30 bij het einde en moeten we wel weg om weer op tijd thuis te zijn voor het eten en de katjes. Roos heeft niet eens tijd gehad om in de speeltuin te spelen. We hebben vandaag 13.000 stappen gezet en Roos heeft alles zelf gelopen, gerent, geklommen en geklauterd.

Onderweg naar huis bedenken we wat we gaan eten en om de vakantie maar in stijl af te sluiten (en we zijn deze week toch al niet echt gezond bezig haha) en gaan bij de McDonalds in Hillegom eten. Roos heeft hier uiteraard geen problemen mee. Alleen helaas hebben ze geen speeltje bij de HappyMeal, die zijn allemaal uitverkocht. Ondanks dit, smaakt de patat en kip nuggets er niet minder om.

McDonalds

Rond 19.00 uur komen we thuis en zitten de katjes al op ons te wachten. Deze begroeten / knuffelen we en geven ze te eten. Daarna brengen we even wat Drentse biertjes naar Pascal, als bedankje voor het oppassen op de katjes. De katjes zijn goed opgevangen afgelopen week.

Roos kan daarna meteen naar bed en die is ook vrij snel vertrokken.

Dan is de vakantie nu ECHT afgelopen en kan het opruimen / wassen beginnen :'((

EINDE

1. Janneke:
    22 augustus 2021
    Wat ziet het er mooi uit. En zoveel ruimte. Heel veel plezier gewenst en hopelijk valt het weer mee de komende week. Dikke zoen en liefs
  2. Oma:
    23 augustus 2021
    Leuk verhaal! Het is hier vandaag heerlijk weer, ik hoop bij jullie ook. Ik kijk uit naar het volgende verslag.🙋‍♀️
  3. Janneke:
    26 augustus 2021
    Wat een gezellige verhalen. Jullie hebben het best naar je zin, alle drie, zo te lezen. Wat doen jullie veel. Heel leuk, maar ook vermoeiend.
    En wat komen er een boel jeugdherinneringen boven, Mark. Ook voor ons. Nog een paar fijne, leuke dagen gewenst. Hoop, dat het weer nog even meezit. Liefs