Villac juli 2022

30 juli 2022 - Sarlat-la-Canéda, Frankrijk

Vrijdag 15 juli

Nadat we Roos op bed hebben gelegd, drinken we nog even een kopje koffie om de melk op te maken. Mark is vrijdagavond om half 10 vertrokken om met Ozzie samen om half 11 naar Villac te rijden. In één ruk rijden ze door, behalve een paar keer stoppen om de benen te strekken en te tanken. Om 9 uur sochtends, na 1000 km rijden, komen ze aan bij het huis. De eigenaar had gezegd dat we elk moment van de dag aan konden komen omdat het huis open is. Maar er zitten nog andere mensen in het huis. Het zijn Denen die zometeen vertrekken. Ze hebben er 25 uur over gedaan op de heenreis, ze hebben nog een lange reis te gaan dus. Ozzie en Mark gaan boodschappen doen en bij terugkomst bij het huis wordt er schoongemaakt. We kunnen de spullen achterlaten en hebben nu nog ruim vier uur de tijd voordat de dames landen op Toulouse. We zijn al 14 uur wakker dus we zouden het liefst aan het zwembad gaan liggen. Op dit moment weten we ook nog niet of de vlucht naar Toulouse wel doorgaat... We rijden maar wel alvast richting Toulouse en halverwege als we ergens een patatje eten, horen we dat de dames de vlucht naar Toulouse gaan halen. We rijden naar Toulouse, daar moeten we nog een uur wachten. Maar wat is Roos blij als ze Mark weer ziet. En dat is wederzijds :-)

Zaterdag 16 juli

Om 6 uur gaat Tess’ wekker. Even broodjes maken voor onderweg. Nala eten geven. Simba is vannacht niet thuis geweest. Iets voor half 7 maakt Tess Roos wakker. Aankleden, tandenpoetsen en toiletteren, want om 7 uur zou oma er zijn, maar oma was iets eerder. We stappen met onze handbagage in de auto en rijden naar Getsewoud.

Bij Getsewoud parkeren de dames de auto en stappen we op de bus. Wachten op de bus duurde maar 2 minuten. Om half 8 komen we al aan op Schiphol. We mogen naar vertrekhal 1. Naar gate C5, maar waar is gate C? Alle andere zien we wel. Tess vraagt het even na. En wordt vriendelijk geholpen.

Tess, Els & Roos komen bij een paar poortjes. Hier moeten we de boardingpassen scannen. 2 tellen werk. We zijn er zo door. Nu de bagage controle en de beveiliging nog. Ongeveer 20-25 minuten staat er op een bord. Nou dat klopt wel. Het gaat redelijk snel.

Nu moeten de dames 2 uur wachten. Even een kopje koffie en een broodje halen. Als Roos en Tess een plekje vinden en vragen of we mogen aanschuiven, zegt een hele vriendelijke dame “ja hoor tuurlijk, ga lekker zitten”, maar als we eenmaal zitten en wachten op oma die aan het betalen is, zegt er een andere vrouw, dat haar man en dochter daar al zitten, maar ook aan het kopen zijn. Die eerste dame verontschuldigde zichzelf en zei dat het haar fout was. Zij ging wel naar haar nichtje dan konden wij toch zitten en die man en dochter ook.

Toen Roos, Els & Tess eenmaal aan het eten waren besloot die man de discussie te openen. “Onze spullen lagen hier” zei hij. “Nou niet toen wij aankwamen” zei Tess. “Einde discussie” zei hij toen. Ja dag…. Dacht Tess. Een discussie openen, maar mij geen mogelijkheid geven… Tess zei toen dat die dame die aan de andere kant zat, had gezegd dat ik mocht gaan zitten. “Ja, dan ga je zitten” bevestigde de man. Maar goed. “We hebben allemaal een plekje. Iedereen blij” zei Tess toen. Dus wat zeurde hij nou?

Na het dure maar verrukkelijke broodje lopen Tess, Roos & Els naar de gate. We zijn nog erg vroeg, we lopen iets verder om uit de zon een plekje zoeken. Hier zitten we niet zo lekker we gaan toch terug naar de gate. Hier gaan we een uur wachten.

Om 9 uur sochtends, na 1000 km rijden, komen Mark & Ozzy aan bij het huis. De eigenaar had gezegd dat we elk moment van de dag aan konden komen omdat het huis open is. Maar er zitten nog andere mensen in het huis. Het zijn Denen die zometeen vertrekken. Ze hebben er 25 uur over gedaan op de heenreis, ze hebben nog een lange reis te gaan dus.

Er komt maar geen vliegtuig. Er gaan ook geruchten dat het vliegtuig al om 9:15 uur is vertrokken. Een aantal mensen hadden dit gelezen op de app, maar dat is wel snel aangepast. Zelfs Mark die dit in de gaten houdt, heeft dat gelezen. Het duurt maar en het duurt maar. Er is nog steeds geen vliegtuig. Ook niet als het eigenlijk al tijd is om te boarden. Maar pas op het moment dat het vliegtuig had moeten vertrekken zien we dat we 1 uur vertraging hebben.

Hopelijk hoeven Roos, Els & Tess in Parijs niet zo ver te lopen. We moeten naar gate F52. Als de de aansluitende vlucht missen, pakken we wel de trein, hadden we ons al voorgenomen. Maar we hebben een uur om de volgende vlucht te halen. Dit lijkt me genoeg. We kunnen in de zelfde terminal blijven. Als we uiteindelijk toch het vliegtuig in kunnen en landen in Parijs, zien we dat de gate is gewijzigd naar F47. Zelfde terminal nog steeds. We hebben helaas geen Eiffeltoren of Disney kasteel gezien.

Ozzy en Mark gaan boodschappen doen en bij terugkomst bij het huis wordt er schoongemaakt. We kunnen de spullen achterlaten en hebben nu nog ruim vier uur de tijd voordat de dames landen op Toulouse. We zijn al 14 uur wakker dus we zouden het liefst aan het zwembad gaan liggen. Op dit moment weten we ook nog niet of de vlucht naar Toulouse wel doorgaat... We rijden maar wel alvast richting Toulouse en halverwege als we ergens een patatje eten, horen we dat de dames de vlucht naar Toulouse gaan halen.

Als Tess, Els en Roos aankomen in de terminal moeten we even de weg vragen naar de juiste gate. Het is allemaal wel heel slecht aangegeven. Maar ik kan niet anders zeggen, wat een prachtige luchthaven. We halen de gate op tijd. Niet heel ruim de tijd, maar klein beetje speling hebben we. Oma gaat nog even naar het toilet, Roos en Tess zijn net geweest. Tess wilde een Starbucks halen, maar zelfs voor de kleinste maat betaal je €7,- nou… laat maar zitten. Het moet wel leuk blijven. Als we weer boven komen, zijn ze al aan het boarden. We wachten alleen nog even op priority.

2e Vlucht van Els, Tess & Roos verloopt ok. Iets wat vertraging door de vele uitvallende vluchten, en de vertragingen en drukte. Minuut of 10 maar, dus valt mee. Mark de piloot kan wel beter landen dan die van de eerste vlucht. Deze Mark de piloot zet hem keurig rustig aan de grond, waar we bij de eerste vlucht door elkaar gehusseld werden. Maar goed we zijn er. We hebben trouwens tijdens de eerste vlucht een broodje gekregen met wat te drinken, en tijdens de 2e vlucht een koekje en wat te drinken. Dat vinden wij wel een goede service.

Ozzy & Mark rijden verder naar Toulouse, daar moeten we nog een uur wachten.

Gauw het vliegtuig uit. En snel naar de uitgang. Daar staan Ozzy en Mark te wachten. Maar wat is Roos blij als ze Mark weer ziet. En dat is wederzijds :-) ze rent naar Mark toe en springt in z’n armen.

We lopen met z’n allen naar de auto. Deze hebben de heren in een parkeergarage gezet. Hij staat heerlijk in de schaduw. Het is verschrikkelijk warm.

Het is nog 2,5 uur rijden naar het huis. Onderweg heeft Roos nog een uurtje geslapen. Aangekomen even onze bagage uit de schuur halen en de kamer verdelen. Snel omkleden en het zwembad in.

Niemand heeft echt trek in eten meer. De bbq mag uit blijven, maar we hadden allemaal lekkere borrel hapjes, deze worden door Els klaar gemaakt. En toch wordt dit lekker opgegeten.

Rond 20:30 uur zegt Roos “mama, ik ben moe, ik wil slapen”. Ach kom maar, dan breng ik je naar bed toe. Mark poetst haar tandjes, en Tess brengt haar naar bed. Tess blijft even bij haar zitten. Roos slaapt vannacht naast oma Els. Het duurt heel lang voordat ze slaapt. Het is heel gehorig, maar het is ook vreselijk warm, het is een vreemd bed en een vreemd huis. Dit speelt allemaal mee. Mark is ondertussen ook al naar bed gegaan. Even later lost Els,Tess af, we horen Roos nog even kletsen met oma. Wij wilden nog even lezen, maar onze ogen vallen dicht we zijn ook op. We vallen als een blok in slaap.

Zondag 17 juli

Besef van tijd zijn we kwijt. Is het nou zaterdag? Oh nee het is al zondag. Vooral voor de heren. Zij hebben vrijdag nacht overgeslagen.

We gaan ontbijten. Daarna staat er niet veel op de planning. Dagje zwembad en bijkomen van de reis dag.

Ozzy & Els gaan wel nog wel wat extra boodschappen doen bij de Aldi. Ze zijn daarna even verder gereden en zagen een leuk dorpje. Met een action, en een Lidl. Maar ja het is zondag, alles is verder dicht. Maandag maar even kijken. In ieder geval naar de Pharmacy, voor zetpillen voor Roos.

Roos heeft gedurende dag regelmatig last van haar darmpjes, maar ze is dan ook echt een waterrat en niet uit het water weg te houden. Ze zal vast zwembadwater binnenkrijgen. Maar het is dan ook verschrikkelijk warm, en ze heeft niet zo best geslapen. Els ook niet.

Roos geeft aan dat ze heel erg moe is, het is dan ook al 18:30 uur. We geven Roos maar even een broodje. Ozzy en Els zijn even gaan liggen, we wilden gaan barbecueën, maar dat wil Roos niet. Ze slaapt zowat terwijl ze eet. Zodra ze klaar is tanden poetsen en naar bed. Vanavond slaapt Roos naast Tess.

Inmiddels zijn Els en Ozzy ook weer wakker. We doen toch de barbecue maar aan, we hebben toch best wel wat trek. Maar meer dan een broodje hamburger eten we eigenlijk niet.

We genieten nog wel van de prachtige sterrenhemel. En we verbazen ons hoeveel Ozzy er vanaf weet. We zien de grote en de kleine beer. Een stukje van de schorpioen. De poolster. Een aantal vallen de sterren, de Melkweg en satellieten. Van de week misschien Roos hiervoor wakker maken. Eer maar even haar slaap inhalen.

Els maakt nog even wat borrelhapjes klaar, we hebben toch nog wel lekkere trek.

Tess gaat er ook maar in. Als zij bovenkomt even het bed verschonen. Dit is zeiknat. Hierna kan Roos niet meer slapen. En Tess dus ook niet. We zien het samen 5 uur worden. Ze heeft vreselijk last van haar oor. Na wat neusspray lukt het toch om nog even te slapen.

Maandag 18 juli.

Het beloofd een enorm warme dag te worden. Boven de 40 graden.

Om 7 uur vraagt Roos hoe laat het is, ze draait zich om en ze slaapt weer verder. Ondertussen kan Tess niet meer slapen.

Els is inmiddels ook wakker en maakt de koffie klaar. Rond 8:30 uur wordt Mark wakker. Maar gaat toch nog even liggen. Tess lust ook wel koffie, maar kan niet naar beneden. Roos slaapt nog. We horen haar niet als ze roept. Dus Tess blijft toch maar zitten. Vanmiddag als we toch beter uit de zon weg kunnen blijven maar even een dutje doen.

‘S ochtends croissants gegeten, en lekker gezwommen. Daar knap je wel van op. Het is gelukkig ook nog niet zo warm, maar dat duurt niet lang.

In plaats van een dutje, want daar is geen tijd voor, zijn we langs een apotheek gegaan voor oordopjes voor Roos tijdens het zwemmen en zetpillen, maar die hadden ze niet. Nu soort bruis dingen gehaald. Bij de bakker hebben we croissants gehaald voor het ontbijt morgen. Ook zijn we bij de Action geweest. Hier hebben we wat dingetjes gehaald die we misten in en om het huis. En bij de Lidl boodschappen gedaan. En een luchtbed. Gauw terug naar het zwembad, het is zo heet.

Zodra we terug komen meteen een duik in het zwembad. Ondertussen het luchtbed opgeblazen. Voor Roos wat luisterboeken op haar telefoon gezet. Lekker voor ‘s avonds, dan wordt ze voorgelezen.

‘S middags doen we niets meer. Alleen zwemmen, eten, drinken en repeat.

Els heeft spaghetti gemaak. Mark, Ozzy en Els eten hier hee goed van. Roos en Tess hebben niet zo’n trek. Mark eet zelfs Tess’ portie op. Els eet dat van Roos op.

Hierna nog even zwemmen. Roos is niet uit het water te slaan. Lekker afkoelen, voordat we naar bed gaan.

Om 20:30 uur brengen we Roos naar bed. Ze mag nog even 10 minuten naar Pinkeltje luisteren. Hierna moet ze slapen. Ze valt als een blok in slaap.

Wij genieten nog even na. Drinken nog wat, genieten van de sterren, maar dan vallen Tess’ ogen ook bijna dicht. Tess gaat nog wat lezen en dan ook slapen. Dan wordt Roos nog even wakker. Even verschonen, naar het toilet en weer slapen. Ook Tess gaat nu slapen. Mark is er inmiddels ook.

Dinsdag 19 juli

Het wordt niet zo warm als gisteren, maar nog steeds heet. Mark gaat even hardlopen. Nu is het nog uit te houden.

Als Mark terugkomt ruikt hij een brandlucht. Het wordt ook wat heiig. Dat mooie uitzicht vanaf het zwembad is niet te zien meer.

We krijgen een foto doorgestuurd van Simba & Nala. Charley neemt het vandaag over van Pascal. Pascal heeft de eerste paar dagen de katten eten gegeven, maar vandaag dus Charlie en haar 2 jongens Pieter & Daan. Ze blijven vandaag een dagje binnen ivm de warmte.

We proberen op internet naar meer informatie te zoeken, maar we vinden niets. Pas tegen de middag trekt de rook weg. De brandlucht is ook niet meer zo sterk. Roos ligt vandaag niet zo veel in het zwembad. Zij luistert vooral naar Pinkeltje.

‘S middags tegen een uur of 3 gaat Els even liggen. En de rest gaat toch nog even een duik in het zwembad doen. Het is toch best wel warm. Het is niet zo heet als gisteren, maar er staat minder wind. Als Els er weer bij komt, eten we wat borrelhapjes. We nemen nog wat duiken in het water.

‘S avond na het eten mag Roos nog even Pinkeltje luisteren, maar ze komt naar beneden toe. Ze wil erbij blijven. Als het 20:30 uur is gaat de wekker en wil Tess haar naar bed brengen, maar ze begint te huilen. Nou blijf er nog maar even bij. Even wat grapjes naar opa Jan sturen. En dan toch echt naar bed.

Els, Tess, Mark & Ozzy tafelen nog even na. Maar een voor een vertrekken wij ook naar boven.

Woensdag 20 juli

Vandaag wordt de koudste dag van de vakantie. Onder de 30 graden blijft het. We gaan vandaag naar Montignac, daar is een markt. Kijken of we peri peri kruiden kunnen vinden.

Op de markt vinden we niet echt iets leuks. Ook niet de kruiden. Wel iets leuks gekocht in een winkeltje. De markt is klein, we zijn er zo doorheen. Het wordt al best wel warm. Roos zag in het begin al een katje op batterijen. Het katje miauwt en loopt. Maar we zijn toen doorgelopen. Roos heeft al zo veel knuffels. Maar de hele tijd vroeg ze erom. Voordat we weg gaan heeft ze het er weer over. Ozzy neemt haar mee om te kijken. We kunnen niet pinnen, helaas. Roos begint enorm te huilen. Ze is diep teleurgesteld. Ozzy is ondertussen in de rij gaan staan om te pinnen. Ze krijgt m toch van Ozzy. Ze is super blij. Ze zal dit nooit vergeten.

Gauw boodschappen doen en dan terug naar het zwembad. Roos is best een beetje moe. Na de lunch gaat zij even tv kijken en Mark gaat naast haar een dutje doen. Ozzy, Tess & Els zitten aan het zwembad. Te lezen, haken en puzzelen. Als Roos en Mark terugkomen, gaat Els even liggen.

‘S avonds maakt Els weer een verrukkelijke maaltijd klaar. Daarna gaat Roos naar bed. Mark, Ozzy, Els en Tess tafelen nog even na. Maar al gauw gaan Tess en Els ook naar bed. Ozzy en Mark volgen later.

Donderdag 21 juli

Vandaag is er markt in Terrason, dit is vlakbij. We vertrekken vroeg. Het is nu nog koel buiten. En de markten zijn er vaak alleen in de ochtend tot half 1. Els haalt 2 schattige kettinkjes. Tess haalt een broek. En een pet voor Roos. Ozzy loopt ook mee over de markt. Roos en Mark hebben quality time samen.

Els, Ozzy & Tess pakken een terrasje. Roos en Mark komen er ook bij zitten. Als we ons ijsje en drankje op hebben, gaan we op zoek naar een plekje waar we zondag voor Tess’ verjaardag kunnen gaan eten. We vinden een crêperie. Hier kun je ook panini’s, salades en burgers eten. Voor ieder wat wils. Je kunt alleen niet reserveren. In het ergste geval moeten we een bankje op een plein zoeken. Ze hebben wel zit plaatsen, maar ja… vol = vol.

Hierna terug naar het zwembad. Weer komen de lekkere hapjes op tafel. Roos luistert naar een luisterboek. Tess is aan het haken. Els en Mark aan het lezen en Ozzy aan het puzzelen. Tussendoor zwemmen we en spelen we.

‘S avonds maakt Els weer wat lekkers. En na het eten gaat Roos gaat na het douchen lekker naar bed. De eerste 2 dagen zagen we het allemaal donker worden, zagen we de vleermuizen en de sterren. Maar oom vandaag lagen Els en Tess weer vroeg erin. Al gauw komt Mark ook. Ozzy ging ook alvast naar bed. Dus Mark ook maar.

Vrijdag 22 juli

Vandaag is het koud. Er is zelfs onweer en regen. Dan gaan we naar Sarlat, we hadden al van Fransca gehoord dat het hier ontzettend leuk is. Het is wel een stukje rijden, maar ze heeft niets te veel gezegd. Blij dat we gegaan zijn.

Roos heeft honger. Het is bijna 12 uur. We zien een crêperie maar we gaan toch even kijken of we ergens in de schaduw kunnen zitten. We vinden niets. We gaan toch even naar de crêperie maar deze is nog dicht. Alleen ijsjes kun je halen. Dan lopen we verder. We vinden verschillende crêperies allemaal zijn ze nog dicht. Uiteindelijk om 12:15 uur vinden we een crêperie die wel open is. Na de crêpe en wat te drinken knapt Roos op. Ze mag hierna op Mark z’n nek. Roos komt helemaal bij.

Els en Tess gaan even wat winkeltjes bekijken. Ozzy, Roos en Mark het stadje bekijken. Mark koopt iets lekkers voor Pascal. Voor het oppassen van de katten voor een paar dagen.

Hierna gaan we terug naar de auto. We gaan nog even een boodschap doen bij Carrefour. We willen barbecueën vanavond. Zo gezegd zo gedaan

Aangekomen bij het huis, kleden we ons om en duiken we in het zwembad.

Vanavond zet Ozzy de barbecue vroeg aan, zodat we ons niet eerst vol eten met snacks haha. En dan kan Roos ook op tijd naar bed.

We zijn in Nederland wel verwend. De speklapjes hebben hier allemaal nog een stukje bot. Dat hindert niet, dat snijden we er wel af. De hamburgers zijn ook lekker. We hebben ook nog stokjes met stukjes biefstuk en worstjes.

We nemen allemaal nog even een lekkere duik. Dan is het toch tijd voor Roos om te gaan slapen. Ze gaat nog even Pinkeltje luisteren. Daarna gaat ze slapen.

Al snel gaan Tess en Els ook slapen. Ozzy en Mark borrelen nog even na.

Zaterdag 23 juli

Vannacht was het koud. Tess heeft slecht geslapen. ‘S nachts gevochten met Mark om het laken. Ook Roos had last van haar muggenbultjes. En Tess had last van haar rug. Gisteren een spiertje verrekt. Dit deed ‘s middags eigenlijk geen pijn meer, maar bij het opstaan toch weer wel. Els heeft nog een goede pijnstiller. Dit lijkt aardig te werken.

We zouden eigenlijk een dagje zwembad doen. Maar het is bewolkt en koud we kunnen beter een uitstapje doen. We gaan naar Chatau Hautefort.

Dit is een groot kasteel. Ze hebben hier een speurtocht voor kinderen. Gelukkig maar hierdoor vindt Roos het ook ontzettend leuk. Het begint toch best warm te worden. De zon is aan het doorbreken. Op het terras drinken we nog wat en nemen Els en Tess een ijsje. Voor Roos hebben we broodjes mee. Ozzy en Mark hoeven niet. Al krijgt Mark het restant van Els en Roos.

Na de speurtocht stappen we in de auto en gaan we naar ons huis. Lekker zwemmen. Het is erg heet geworden.

Voor ‘s avond hebben we pizza. Na het eten wil Roos nog een duik nemen, maar ze vindt het eigenlijk een beetje te koud. Ozzy en Mark duiken er wel in (lees: worden geduwd door Roos). Of ze verliezen hun evenwicht. Dat is niet echt duidelijk. Roos gaat lekker douchen. Daarna gaat Roos naar bed.

Tess gaat ook even douchen. Het zwembad heeft zout water. Even de haren wassen. Dat voelt zo fijn. Zo fris. Zo schoon!

Het is nog best wel warm. We zitten allemaal nog lekker bij het zwembad. Els gaat al gauw naar binnen. Om 21 uur gaat Tess ook. Eigenlijk wilde Tess nog de dames kijken. Nederland speelt tegen Frankrijk. Maar has eigen vallen bijna dicht.

Vanavond is de sleuteloverdracht. Charley, Pieter en Daan hebben fantastisch voor Simba en Nala gezorgd afgelopen paar dagen. Vanaf morgen nemen Eva, Elisa & Inanna het over. Via whatsapp heb ik begrepen dat het allemaal goed is gegaan. Ook gehoord dat Inanna de sleutel heeft ontvangen .

De mannen kijken de voetbal wel gezellig aan het zwembad.

Zondag 24 juli

Vandaag is Tess jarig. Hieperdepiep hoera!! ‘S ochtends staat Roos al vroeg naast ons bed. Gefeliciteerd mama. Wat een lieverd is Roos toch. Even een flinke knuffel. Maar Roos is benieuwd of de slingers hangen. Dit fluisterde ze aan Mark. Roos gaat naar oma. Vanaf het balkon van Els kun je de vlaggetjes zien.

Tess mag van Mark nog niet naar beneden. Nou ja, als Tess Roos meeneemt mag het wel, maar Roos is nu bij oma.

Els, Roos en Mark zingen voor Tess. Els laat vanaf jar balkon de slingers zien. Super lief Mark en Ozzy.

Als Tess dan toch beneden komt, ligt er een kaartje van Ozzy. Dank je wel Ozzy.

Het wordt vandaag weer heel erg warm. We gaan niets doen behalve zwemmen, eten, drinken, spelletjes doen, lezen, haken. Maar vooral zwemmen. Ook even tv kijken, maar vooral zwemmen. Ook even toasten met Kava op Tess’ verjaardag.

Om 15 uur kijken we even naar Max Verstappen. Hij wint de race van Frankrijk 💪🏼🧡

Na Max kleden we ons even om en gaan we naar Terrason, we gaan naar de crêperie. Ook hier is het bloedheet, maar we nemen een lekkere milkshake en Sangria en water. Als we alles op hebben snel in de auto terug naar het zwembad.

Onderweg worden Mark en Tess erg misselijk. Zal wel een combinatie zijn. Maar zolang Tess ziet waar de weg heen gaat, gaat het wel. Zodra we terug zijn bij het huis even water drinken. Daar knapt Tess helemaal van op. En dan toch weer het water in.

Om 21 uur brengen we Roos naar bed. Half uurtje later zien we de eerste vleermuizen vliegen. Ook is het een heldere nacht en zien we even later de prachtige sterrenhemel.

Om half 12 wordt het toch wel bedtijd.

Maandag 25 juli

Rustig dagje vandaag. Het is bewolkt en zelfs koud. Roos en Els zijn als eerste wakker. Ze hebben een vest aan. Koffie is wel al klaar. Als Ozzy ook buiten komt, even een boodschappen lijstje maken. Meteen voor de hele week halen. Ondertussen komt Mark ook beneden. Ozzy en Els gaan de boodschappen doen.

We blijven vandaag lekker aan het zwembad. Even een rust dagje. Met heel veel zwemmen, snacken, drinken en eten.

Roos een beetje op tijd naar bed. Morgen redelijk vroeg op.

Wij gaan allemaal redelijk op tijd.

Dinsdag 26 juli

Vandaag gaan we eindelijk kanoën. Tess wil eigenlijk niet. Jaren geleden bijna Els zien verdrinken bij een stroomversnelling onder een bos takken. Maar een activiteit doen met z’n allen is wel erg leuk.

Even snel wat croissantjes naar binnen werken en om 9 uur stappen we in de auto. We gaan naar Montignac. De rivier is super sloom. Wel een paar versnellingen maar die zijn te verwaarlozen. Die maken het best wel leuk. We beginnen om iets voor 10 uur. En rond 13 uur kunnen we met de bus terug naar de auto.

Als we aankomen bij het huis gaan we even een duik nemen. En eilandje veroveren. Maar als het begint te regenen gaan we naar binnen. Roos gaat tv kijken. Mark heeft op HBO een andere film van de Smurfen gevonden.

Als deze is afgelopen is het al half 10, de Vleermuizen komen bijna. Roos wil deze heel graag zien, nou vooruit. Kom maar mee naar buiten. Het is inmiddels droog. We zien er best wel veel. Een kwam zelfs heel dichtbij. Roos geniet enorm. Maar om 10 uur is het dan toch echt bedtijd.

Woensdag 27 juli

Vandaag wil Mark eigenlijk wel graag naar Rocamadour. Hij is hier geweest toen hij een jaar of 15 was, met School.

Els wil graag kijken bij een Jazz festival in Soulliac. Dit ligt onderweg naar Rocamadour. Komt dat even mooi uit. Onderweg lezen we dat het festival er niet meer is. Dit was tot 23 juli. Dus we rijden er alleen even snel doorheen. Op naar Rocamadour.

Dit is een stadje opgebouwd tegen de bergen. Super gaaf om te zien. Ze hebben gelukkig wel een treintje en een lift.

Els en Tess gaan even een terrasje pakken. Roos, Ozzy & Mark gaan verder omhoog.

Als het drankje op is, gaan Els en Tess even de winkelstraat in. Maar zodra we van het terras af komen wordt Tess gebeld door Mark. Ze staan helemaal boven in een torentje. Wij zien elkaar, en zwaaien naar elkaar.

We ontmoeten elkaar weer en we gaan even een ander terrasje pakken. Ozzy oppert om vanavond bij de Mac te gaan eten. Want het is al 16 uur, en we moeten nog meer dan een uur rijden. We eten even een crêpe. En gaan daarna terug naar de auto. Ozzy en Els doen even boodschappen bij de Lidl. Mark, Tess en Roos zoeken een plekje bij de Mac. Roos gaat even buiten spelen. Zij ontmoet daar een ander Nederlands meisje. Dat meisje heet Iris en komt uit Naarden. Huppelepup straat 18.

Als Ozzy en Els er ook zijn gaan we wat eten bestellen. Roos speelt, tot het eten er is, buiten. Ze wordt nog wel gevraagd om buiten te spelen door Iris, maar dat wil Roos niet meer. Na het eten zeggen we gedag tegen Iris en haar ouders. En gaan we terug naar het huis.

Roos, Mark & Ozzy nemen nog een duik. Maar Els en Tess vinden het nu te koud. Na het zwemmen gaat Roos lekker naar bed. Els gaat Netflixen, Tess gaat haken in bed en Mark en Ozzy borrelen even na.

Donderdag 28 juli

Roos slaapt uit. Zij komt pas om 8:50 uur haar bed uit. Heerlijk. Tess en Mark waren al wakker. We kleden ons alvast aan en gaan naar beneden. Maken ook alvast koffie. Els komt ook al snel beneden en ook Ozzy inkomst er al aan. We gaan even lekker ontbijten.

Tess en Mark willen graag Eva en Elisa en Pieter en Daan een cadeautje geven voor het oppassen op de katten. Deze gaan we op de markt in Terrason halen. Hier zijn we vorige week ook geweest. We hebben best wat leuke dingetjes gezien hier voor de kindjes. Dus moeten we vandaag even terug.

Als we hebben gevonden wat we wilden hebben gaan we nog even tanken en de laatste boodschappen doen bij de intermarché. Dan snel terug naar het zwembad.

Vanmiddag gaan we alleen nog lekker eten en drinken en zwemmen.

Als Roos op bed ligt, gaat Els even Netflixen, Ozzy, Tess & Mark drinken nog wat, maar Tess gaat al snel naar bed.

Mark, Ozzy & Els volgen snel.

Vrijdag 29 juli

Vandaag is de laatste volledige dag. We hebben geen plannen vandaag. Behalve dan de koffers pakken. We gaan aan het zwembad liggen. En maken de laatste restjes op.

Lekker zwemmen, genieten van het weer, het zwembad, het uitzicht.

Koffers van Tess en Roos zijn vanochtend al gedaan. Ineens moet midden op de dag al wat spullen opgeruimd worden. Kan dat straks niet als de zon onder is?

De dames gaan nog lekker zwemmen. De mannen zijn druk met van alles en nog wat, maar ook Mark komt er alweer snel bij zitten. Even later Ozzy ook.

We maken nog even de laatste restjes op. Met eten lukt dat aardig. Drinken toch iets minder. Dit wil Ozzy ook niet mee terug nemen in de auto. Het is ook de vraag of dat wel gaat passen.

We hebben nog wat eten van gisteren avond over. Tess hoeft niet, maar de rest zit heerlijk te eten. Mooi, is dat ook weer op.

De eigenaar komt nog even langs. Even een praatje maken. En een biertje doen. Wij betalen hem de schoonmaakkosten. En hij komt met allemaal tips over de omgeving…. Euh…. Nu? Dit had je eerder moeten vertellen. Het is voor hem wel vermoeiend merkt Els op. Hij kan wel Engels, maar niet zo goed. Het kost hem ook moeite om dan ons weer te verstaan als we Engels praten. Maar met een beetje Frans tussendoor komen we er wel.

Roos gaat vanavond vroeg naar bed. Althans, dat is de bedoeling. Els, Ozzy en Mark gaan de koffers pakken. Tess en Roos zijn al klaar. Maar Roos gaat Els helpen met pakken. Nou ja vooruit dan maar.

Om 22 uur gaat Roos dan echt slapen. Half uurtje later gaan wij allemaal. Want morgen gaat om 6 uur de wekker.

Zaterdag 30 juli

Jeetje wat is het vroeg. Gauw de laatste spulletjes pakken. En koffers beneden klaar zetten. Dan kan Ozzy Tetris spelen in zijn kofferbak. Het is gelukt. Alle koffers liggen in de kofferbak. We hadden gedacht dat we onze koffers op schoot moesten houden, maar dat hoeft gelukkig niet. Alleen onze handbagage.

Om 7 uur rijden we weg. Bepakt en bezakt rijden we weg. Met een plaspauze onderweg komen we dan aan in Bordeaux. Els, Roos en Tess stappen uit. Zij gaan hiervandaan vliegen. De mannen zetten even wat koffers op de achterbank, zodat Ozzy weer wat kan zien. We nemen afscheid van elkaar.

Binnen 10 minuten zitten Els en Tess aan de koffie. En Roos aan de water. De tassen controle ging super snel hier. Op het moment dat Tess, Mark op de hoogte wilde stellen, kreeg zij al een berichtje van Mark. We zitten al aan de koffie. Nu iets minder dan 2 uur wachten. De gate is vlakbij. 5 minuten lopen.

Tussendoor vliegtuigen kijken en even naar het toilet. Om 11:50 uur kunnen we boarden. Het duurt even. Er moet een rijke Pipo aan boord. Hier moet iedereen op wachten. Zodra hij zit, mag de rest naar binnen. Wat een gedoe om niets. Maar ja, eenmaal in beweging gaat het vlot.

Roos is iets gespannen, maar ook weer niet. Ze gaat spelletjes spelen. Vliegen wordt al een beetje normaal voor haar.

Als de dames in Parijs landen zien ze helaas geen Disney kasteel maar ook geen Eiffeltoren. Ze zitten aan de verkeerde kant. Eenmaal uit het vliegtuig moeten ze flink doorstappen, om de overstap te halen. Zodra ze aankomen bij de gate gaat deze open. Eerst de speedy boarders en de priority boarder en families met babies. Daarna het “klootjesvolk” wij dus en de rest.

Als we eenmaal zitten moeten ze even wachten. Het is erg druk in Parijs. Maar na een kwartiertje gaan we dan toch echt. Het 2e deel van de reis gaan beginnen. Als ze opstijgen zien ze de Eiffeltoren.

Toch leuk als afsluiter toch gezien. Aangekomen op Schiphol, iedereen op de hoogte stellen van de veilige landing. Tess ziet op Google maps dat De heren nog niet eens in Parijs zijn. Zij hebben enorme vertraging.

We lopen door de douane naar de bus die ons naar Getsewoud brengt. Dit duurt maar een half uurtje. En ja hoor. Gelukkig. De auto van Els staat er nog. Snel instappen. Even boodschapje doen. Patatje halen bij Vermeere. Na het eten gaat Els naar huis en Roos naar bed.

Maar al gauw gaat Tess ook slapen.

Ze wordt om 12 uur snachts gewekt door Mark die dan net thuiskomt. 17 uur hebben ze erover gedaan!

1. Os:
    6 augustus 2022
    dat was nog eens een heerlijke vakantie
  2. Janneke:
    7 augustus 2022
    Was wel een heel warme vakantie, maar jullie hebben het toch leuk en gezellig gehad, zo te lezen. Jammer van de lange terugreis van de jongens en jullie vlucht met hindernissen. En leuke dingen gedaan en mooie uitstapjes gemaakt. Kunnen weer even op teren.