Brussel November 2013

18 november 2013 - Brussel, België

Brussel 15 t/m 18 november 2013

Vrijdag 15 november

Vandaag gaan wij een lang weekend naar Brussel. Lekker chocola denkt Tess. Mark heeft via Vakantie Veilingen of zoiets, een weekend Brussel geregeld.

Het hotel ligt wel iets buiten de stad, maar met de tram ben je zo in de stad. Zodra we aankomen parkeren we de auto, checken we in en doen we rustig aan. We eten wat in het hotel. Morgen gaan we de stad in.

Zaterdag 16 november

We gaan eerst naar de grote Markt en Manneke Pis.

MannekePis (2)

We nemen daarna de Hop on Hop off.

DSC02169

Hiermee gaan we naar het Atomium. We kennen dat allebei van Bassie & Adriaan en de geheimzinnige opdracht. Bij het Atomium stappen we uit en gaan we even kijken.

Atomium (5)Atomium (6)Atomium (11)Atomium (38)

Hierna vervolgen we de route weer. We moeten alleen even wachten tot de bus weer komt, dus nemen we een lekkere warme chocomelk. Het is zo koud!!

We rijden langs het Stadium van de Rode Duivels (Het Belgisch Elftal) ook hier gaan we even kijken.

Stadion (5)Stadion (6)Stadion (1)

Daarna rijden we weer door naar de Grote Markt. Het is inmiddels alweer etenstijd. Het eten in het hotel was niet zo denderend, dat zat inbegrepen bij de prijs, maar je kan niet uit het menu kiezen, ze hebben zelf een menu samengesteld voor je, dus gaan we hier maar wat eten.

DSC02301GroteMarkt (14)GroteMarkt (13)

Manneke Pis heeft nu kleding aan gekregen. Tess haalt nog wat zeebanket in een chocolaterie en Mark haalt een heerlijke Belgische wafel.

DSC02457GroteMarkt (21)

Hierna gaan we wel terug naar het hotel. Lekker slapen. Het was een drukke, maar hele leuke koude dag.

Zondag 17 november

We willen vandaag naar het de Europese gebouwen gaan. Wederom is het heel koud. We gaan via de tram naar het Europese district. Als we uitstappen en gaan lopen, komen we langs de triomfboog van het jubelpark. Dit is een soort Arc de triomph met ook nog eens aan beide zijden een enorm lange  gekromde muur waarop het lijkt op een half Amfitheater. Heel mooi.

DSC02358DSC02375

We lopen door het Jubelpark naar het Europese district waar we ergens pauzeren in een cafeetje voor een warme chocomel, dit bestond uit warme melk met een groot stuk Belgische chocolade lolly erin, wat dan uiteindelijk chocolademelk wordt. Hier kunnen we even bijkomen, want we zijn aardig verkleumd.

Als eerst komen we bij het gebouw van de Europese Commissie, het Berlaymont gebouw. Een stervormig gebouw. Mark loopt hier even een rondje en Tess blijft nog even achter om nog een warme chocomel te drinken. In dit gebouw kunnen we niet naar binnen. Verderop is het Europees Parlement waar ook het museum is gevestigd. Dit bezoeken we en leren we over de geschiedenis van het ontstaan van de EU, voor zover we die nog niet kenden.

DSC02389DSC02402DSC02418

Op dit moment wordt er ook gebouwd aan een gebouw waar de Europese Raad moet komen.

DSC02430

Na al deze grootse gebouwen hebben we honger gekregen. Dus gaan we terug naar het hotel om te eten, maar niet het menu dat ze hebben samengesteld voor ons. We hebben gewoon van de menukaart gegeten. Dat zag er lekkerder uit, dan het gratis menu dat ze voor ons hadden bedacht.

Maandag 18 november

We maken nog even wat foto’s van ons uitzicht.

DSC02461

We tanken nog even

DSC02464

daarna gaan we terug naar huis.

DSC02468

1. Janneke:
    7 september 2020
    Leuk hoor om al die verhalen weer terug te lezen. Vooral voor later.